عضو انجمن خوشنویسان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خط کامپیوتری خط سرد و بدون روحی است

محمود رهبران گفت: هیچ خطی در کامپیوتر نمی‌تواند جایگزین خط یک خوشنویس شود؛ حتی اگر آن خط توسط یک هنرمند متوسط تحریر شده باشد.

خط کامپیوتری خط سرد و بدون روحی استمحمود رهبران پیشکسوت عرصه خوشنویسی کشورمان، درباره سیر فعالیت‌های هنری خود به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در سنین نوجوانی بودم که احساس کردم به خوشنویسی علاقه‌مند هستم. اما در آن زمان مقوله هنر در شهرستانها به ویژه شهر یزد خیلی شناخته شده نبود. به همین دلیل برای یادگیری خوشنویسی با مشکلاتی مواجه بودم. در نهایت شوق و اشتیاقی که در وجودم نهفته بود را با حرفه تابلو نویسی به منصه ظهور رساندم. تا اینکه برای خدمت سربازی به شهر شیراز منتقل و در آن شهر از وجود استاد حمید دیرین بهره مند شدم. از آن پس فعالیت حرفه ای من در خوشنویسی آغاز شد و در مسیر پیشرفت خود محضر دیگر اساتید و پیشکسوتان این حوزه از جمله غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و امیراحمد فسفی را درک کردم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در جشنواره های اخیر خوشنویسی، آثاری که به سبک قدیم گرایش دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار داشت: با وجود استاد امیرخانی تحول عظیمی در کلیه ابعاد هنر خوشنویسی ایجاد شده است. با اینکه شیوه قدما بیشتر در کشورهای عربی، ترکیه، دبی و... خواهان دارد؛ اما تا حدودی در انتخاب آثار جشنواره های ملی ایران نیز دخیل بوده و تلاش بر این است که این نگاه از محدوده خوشنویسی برداشته شود.

این استاد خوشنویسی استفاده از فونت و خطوط کامپیوتری در طراحی ها را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: خط کامپیوتری خط سرد و بدون روحی است. هیچ خطی در کامپیوتر نمی‌تواند جایگزین خط یک خوشنویس شود. حتی اگر آن خط توسط یک هنرمند متوسط تحریر شده باشد. خوشبختانه این مسئله تا حدودی در جامعه جا افتاده و مردم نیز طالب آثار فاخر هستند. به همین دلیل امیدواریم که تعداد کتاب های تئوری خوشنویسی نیز بیشتر شود.

وی همچنین حضور پرشور جوانان در عرصه هنر را تحسین کرد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر ظهور نسل جوان در خوشنویسی بسیار چشمگیر و مثال زدنی بوده است. البته برخی از هنرها مانند موسیقی خیلی از جانب مسئولان بها داده نمی شود. اما استقبال جوانان از برنامه های هنری زیاد است. امروزه تعداد زیادی از جوانان به خوشنویسی و تذهیب گراش یافته و آثار آنان مورد توجه بزرگان است.  

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار