تیترامشب/

حذف معافیت های مالیاتی

کارشناسان اقتصادی در برنامه تیتر امشب تاکید کردند: باید در اخذ هر نوع مالیات بین اقشار کم درآمد و مرفه تفاوت قائل شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس پولی و بانکی در برنامه «تیتر امشب» گفت: در این مقطع با اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی مخالف است.

حذف معافیت های مالیاتی



این کارشناس اقتصادی درباره دلایل مخالفتش افزود: موقع مناسبی برای اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی نیست برای این که نظام بانکی ما نامناسب است، اقتصادمان مبتلا به بیماری های مزمن است، رکود بر کشور و بر تولید حاکم است و ...همه اینها می گوید که اخذ سود از سپرده های مردم درست نیست.

مستخدمین حسینی گفت: در این شرایط نباید دولت هزینه هایش را از جیب مردم بردارد و کسری بودجه اش را از مردم بگیرد.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: اگر قرار است معافیت مالیاتی سود سپرده ها حذف شود، این کار باید با لغو و حذف همه معافیت های مالیاتی انجام پذیرد و نباید جزیره ای عمل کرد وگر نه دچار همان معضل مالیات بر ارزش افزوده می شویم که بنده خودم از آن دفاع کردم ولی در اجرا جور دیگری اجرا می شود و الان چند بار از مردم مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود.

مستخدمین حسینی گفت: اگر مالیات سود سپرده در دهان دولت مزه کند همان می شود که در مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاد.

در ادامه برنامه صمد عزیزنژاد کارشناس پولی و بانکی از اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی دفاع کرد، اما گفت: مردم نگران نباشند صحبت های ما فعلا در حد کارشناسی است و تا این موضوع بخواهد عملی شود و دولت و مجلس آن را تصویب کنند و به صورت قانون درآید زمان می برد و فعلا در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: قطعا سود سپرده از مبالغ بالا مثلا یک میلیارد و دو میلیارد و ده میلیارد اخذ خواهد شد و مبلغ یکی دو درصد مالیات مبلغی نیست که سپرده گذاران را نگران کند و آنها باید به کشور و دولت کمک کنند.

عزیز نژاد با اشاره به اخذ مالیات از سود سپرده ها در دیگر کشورها گفت: اخذ مالیات ابزار سیاست گذاری است و مبارزه با پولشویی، مشخص شدن دخل و خرج مردم و ... از فواید اخذ مالیات از سود سپرده هاست.

کارشناس بانکی و پولی گفت: دولت و مجلس و آنها که تصمیم می گیرند باید جامعه هدف مالیات ها از جمله مالیات بر سود سپرده را دقیق و روشن مشخص کنند و راه های فرار مالیاتی را پیش بینی کنند و ببندند.

عزیز نژاد افزود: باید اخذ مالیات از سود سپرده ها در بسته جامع مالیاتی دیده شود و نباید جزیره ای عمل شود.

احمد زمانی، معاون سازمان امور مالیاتی مهمان تلفنی برنامه نیز ضمن اعلام موافقت با اخذ مالیات از سود سپرده ها گفت: ساختار نظام مالیاتی ما پر معافیت است و این ساختار کشور و نظام مالیاتی ما را اذیت می کند.

معاون سازمان امور مالیاتی افزود: واقعیت این است که آثار منفی این همه معافیت مالیاتی برای کشور و نظام مالیاتی بسیار بیشتر از آثار مثبت آن است.

زمانی با بیان این که ما با تغییر نام بهره بانکی به سود بانکی آن را به نوعی تقدیس کردیم افزود: سود سپرده در مجموع درآمد است و هر درآمدی مشمول مالیات می شود.

معاون سازمان امور مالیاتی افزود: قطعا هدفمندسازی و اصلاح نظام معافیت های مالیاتی مد نظر سازمان امور مالیاتی است و لازم است در قالب اصلاح نظام معافیت های مالیاتی، سود سپرده های بانکی مشمول مالیات شود، البته با ملاحظاتی که فرق بین فقرا و اقشار مرفه در آن دیده شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

گرفتن مالیات از سود سپرده های بانکی؛آری یا خبر؟

برچسب ها: تیتر امشب ، مالیات ، بانک ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.