ربیعی در گفتگوی ویژه خبری:

حدود ٤١ ميليون نفر براى پرداخت يارانه شناسايى شدند/هدفگذارى درستى براى رفع فقر نداشتيم

حدود ٤١ ميليون نفر براى پرداخت يارانه شناسايى شدند/نيازمندان از دريافت يارانه حذف نمی‌شوندوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ٤١ ميليون نفر براى پرداخت يارانه شناسايى شدند و نيازمندان از دريافت آن حذف نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه (5 آذر) در تشریح فقر مطلق و رفع ریشه‌های آن، اظهار کرد: فقر مفهومی ذهنی است و به اعتقاد بنده فقرای شهری با فشار بیشتری آن را تحمل می‌کنند زیرا فقر دارای پایه های مادی و شاخص مقایسه‌ای است.

وی با بیان اینکه فقر شدید و فقر مطلق از یکدیگر قابل تفکیک است، افزود: اگر سفره‌ها از کالری و پروتئین خالی باشد ، این فقر، فقری شدید است.
 
ربیعی با تاکید بر اینکه در کنار فقر درآمدی، فقر چند بُعدی را در نظر داریم، بیان کرد: در حوزه آب آشامیدنی، در استان سیستان و بلوچستان مشکلاتی وجود دارد که این مسائل جز فقر زیر ساختی محسوب می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد نتوانسته ایم زیرساخت ها را به حوزه اشتغال و رفاه گره بزنیم لذا به همین دلیل شاهد وجود مشکلاتی متفاوت در عرصه های گوناگون هستیم که در قالب فقر آموزشی، غذایی و مسکن ظهور می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیاست رفاهی هدفمند نداشته ایم، خاطر نشان کرد: در پرداخت یارانه‌ها، هدفگذاری صحیح و نگاه جغرافیایی نداشته ایم همچنین به شناسایی و غربالگری خانوارها توجه نکرده ایم در نهایت این موارد باعث شد که طبق آزمون وسع حرکت نکنیم.

ربیعی یادآور شد:  متاسفانه به دلیل عدم وجود سیاست صحیح در پرداخت یارانه‌ها حدود40 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی به افرادی پرداخت شده که تفاوتی در زندگی آنها ایجاد نکرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: معتقدم با اعمال فشار بر بسیاری از منابع، سیاست هایی دنبال شد که به بی عدالتی بین نسلی هم دامن زد اما با این حال در دولت یازدهم و دوازدهم همچنین در لایحه بودجه 97 به صورت جدی به مقوله اشتغال و فقر توجه شده است.

وی تاکید کرد: اکنون پایگاه رفاهی اطلاعات ایرانیان نسبت به گذشته غنی شده و به جز حساب های بانکی، سایر اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی افراد جمع آوری شده است.

ربیعی با بیان اینکه در برنامه ای سه لایه افراد را شناسایی کردیم تا بتوانیم به خوبی از نیازمندان حمایت کنیم، گفت: در لایه اول به صورت دائم از برخی افراد حمایت خواهد شد، در لایه میانی به صورت مکمل از افراد جامعه حمایت می‌شود و در نهایت در لایه خروجی هم این افراد توانمند خواهند شد، این لایه‌ها از طریق پایگاه رفاهی ایرانیان برنامه ریزی شده و تبصره 14 بودجه امسال هم در این جهت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حداقل دستمزد افراد به عنوان شاخص در نظر گرفته‌ شده و براساس آن به عنوان مثال برای خانوار 5 نفره ، 650 الی 700 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: در لایه میانی افرادی دارای درآمد هستند اما درآمد آنها با کف حمایت اجتماعی فاصله دارد لذا قصد داریم این افراد را تا رسیدن به کف حمایت اجتماعی پشتیبانی کنیم.

ربیعی یادآور شد: افرادی که بضاعت ندارند و به کف حمایتی نمی‌رسند بلافاصله به سازمان فنی حرفه ای و برنامه های اشتغال از محل تبصره 18 و محل اشتغال روستایی وصل می‌شوند و به این شکل از فقر خارج خواهند شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفانه سالها با انجام فعالیت و  صرف هزینه نتوانستیم فقر را از بین ببریم بنابراین لازم است طبق نظریه توانمند سازی این مشکل را رفع کنیم.

وی گفت: به منظور مقابله با فقر، حدود 3 میلیون زن سرپرست خانوار شناسایی شد که بخشی از آنها در دوران سالمندی به سر می‌برند همچنین حدود 8 میلیون نفر در دهستان ها شناسایی شدند و با برنامه ریزی های انجام شده توانستیم بیماران خاص و گروه های نیازمند را هم شناسایی کنیم.

ربیعی تصریح کرد: 1 میلیون ظرفیت دریافت یارانه برای عشایر کوچ رو، 4 میلیون و 800 هزار ظرفیت برای بازنشستگان و 1 میلیون و 700 هزار ظرفیت هم برای ایثارگران و بسیجیان فاقد شغل در نظر گرفته ایم. درمجموع 40 الی 41 میلیون نفر می‌توانند یارانه دریافت کنند که البته این موارد با یکدیگر همپوشانی خواهد داشت و این همپوشانی توسط پایگاه رفاهی ایرانیان کسر خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ یک از نیازمندان و فقرا از چرخه دریافت یارانه حذف نخواهند شد، زیرا افرادی که نیازمند و مشمول دریافت یارانه هستند لایه بندی شدند و لایه بالایی هم به اشتغال پیوند زده شده است.

وی درباره به کارگیری منابعی که از محل حذف یارانه‌ها به دست می‌آید، اضافه کرد: بنده درخصوص میزان حذف یارانه‌ها نظری ندارم و باید در این زمینه با همکاری مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری کنیم.

ربیعی ادامه داد: منابعی که از حذف یارانه به دست می‌آید برای حوزه بهداشت، سلامت و بیمه افراد فاقد دفترچه که حاشیه نشین هستند، تعلق می‌گیرد همچنین بخشی از این منابع برای یارانه نان در نظر گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در شناسایی افرادی که باید از دریافت یارانه نقدی حذف شوند با مشکل مواجه هستید گفت: به سراغ حساب های بانکی افراد نخواهیم رفت مگر اینکه کسی اظهار نیازمندی برای دریافت یارانه نقدی  داشته باشد، در این صورت باید حساب بانکی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات ایرانیان بسیار از قبل قوی تر شده، به طوری که قدرت شناسایی در آن بالا تر رفته است عنوان کرد: خطا در شناسایی نوع اول و دوم  اقشار پایین، کمتر و در اقشار بالای جامعه ممکن است خطا بیشتر باشد.

ربیعی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به طور کلی  بررسی حساب های بانکی افراد را منع کرده است ادامه داد: بیش از 5 میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کردیم که میزان خطا در شناسایی آنها در ابتدا 30 درصد و بعد به  زیر 12 درصد کاهش یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون شیوه های پایگاه اطلاعات گفت: 17 پایگاه اولیه داریم لذا هر جا اطلاعات جدیدی به دست آوریم، وارد پایگاه اطلاعاتيمان می کنیم .

وی با تاکید بر اینکه  سیاست فقرزدایی هدفمند را باید به اجرا گذاشت افزود : در فقر آموزشی به خوبی اقدام کرده ایم به گونه ای که می دانیم که در کدام استان و یا روستا چه کسانی به مدرسه نمی روند.

ربیعی درباره صندوق رفاه اجتماعی گفت : سازمان هدفمندی، سازمان توزیع منابع بود، ما می خواهیم سیاست فقرزدایی  را در قالب صندوق رفاه اجتماعی اجرا کنیم.این صندوق برنامه ها و سیاست فقرزدایی را با ابعاد و لایه های  مختلف فقر پیش می برد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سرجمع منابع برای ایجاد اشتغال از محل منابع بانکی و صندوق توسعه ملی حدود67 هزار و14 میلیارد خواهد بود. با پاشیدن پول اشتغال ایجاد نمی شود، دو دهه است که با پدیده رشد بدون اشتغال روبرو هستیم.

ربیعی با اشاره به اینکه باید برای هر رسته نهاد صادراتی ایجاد کرد گفت:دولت روحانی را باید در دراز مدت تحلیل کرد، تصمیمات این دولت تصمیمات سخت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 15 هزار میلیارد از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال در نظر گرفته ایم عنوان کرد: در حمل و نقل، گرایش بهبود محیط زیست نهفته شده است لذا هر چه در حمل و نقل درون شهری کار کنیم به سیاست رفاهی و محیط زیست نزدیک می شویم.

وی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده از جنبه اشتغال مهم است گفت: منابع را جهت دار و هدفمند هزینه خواهیم کرد و با 12 هزار میلیارد  در حوزه انرژی می توان شغل ایجاد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 15 هزار شغل غیر رسمی در بخش کفش داریم گفت: انستیتو کفش چرم را در مشهد و تبریز ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه با ادغام صندوق های بازنشستگی موافق نيستم ادامه داد: اساسا صندوق ها با مشکل مواجه هستند و این یک مسئله جهانی است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶
به فکر اشتغال جوانان باشید .یارانه هارو حذف نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۶
اگر یارانه پدرم حذف شود تکلیف من جه میشود ؟ من نیاز دارم چطوری سهمم جدا خواهد شد .آیا مسئولین به این موارد فکر کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۶
من و همسرم میخواهیم یارانه هایمان را از سزپرستان جدا کنیم .کجا مراجعه شود .این مشکل ما و خیلی ها چگونه حل خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۶ دی ۱۳۹۶
من ازدواج کرده ام ولی درآمد کمی دارم اگر یارانه پدرم حذف شود تکلیف من و امسال من چیست ؟؟؟؟ من سهمم را چطوری از پدرم جدا کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
تکلیف جوانانی که تازه ازدواج کرده اند و میخواهند از سرپرستان خانوار جدا شوند کجا مراجعه کنند -
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
تکلیف جوانانی که تازه ازدواج کرده اند و میخواهند از سرپرستان خانوار جدا شوند کجا مراجعه کنند -
آخرین اخبار