در مصرف ترشی زیاده روی نکنید

با توجه به شروع فصل سرما و کمبود سبزی تازه و با کیفیت در بازار، مصرف انواع ترشی به عنوان چاشنی در سر سفره خانواده ها رونق می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر زهرا اباصلتی رئيس گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: ترشی هاحكم چاشنی غذا را دارند و نبايد در دسته غذاها طبقه بندی شوند. به عبارت ساده تر، ترشی ها مانند نمک، فقط حكم طعم دهنده به غذا را دارند، پس رعايت اعتدال در مصرفشان ضروری است.

وی با اشاره به اشتها آور بودن ترشی ها گفت: شوری ها و ترشی ها با تحريک ترشح آنزيم های گوارشی، غذا را به سرعت هضم می كنند و موجب افزايش تمايل افراد به مصرف مجدد مواد خوراكی می شوند و اين موضوع می تواند سبب اضافه وزن شود.

رئيس گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه افزود: تصور عامه بر اين است كه چون در تركيب ترشی ها از سبزی ها و ميوه ها استفاده می‌شود، از ارزش غذايی برخوردار هستند، درحالی كه اين طور نيست چرا که به دليل ماندگاری طولانی مدت، سبزی های موجود در آنها پس از مدتی ديگر ارزش غذايی چندانی ندارد.

دکتر اباصلتی گفت: با توجه به اينكه در تركيب بيشتر ترشی ها از نمک بسيار استفاده می شود تا طعم بهتری داشته باشند، مصرفشان برای مبتلايان به نارسايی كليوی، بيماران قلبی عروقی و افراد با فشارخون بالا محدوديت دارد.

وی با اشاره به اینکه خوراكی های ترش می توانند به صورت مستقيم باعث تشديد ريفلاكس در افراد مبتلا به بيماری های گوارشی شوند گفت: مصرف شوری و ترشی در بيماران مبتلا به زخم های گوارشی مانند زخم معده و اثنی عشر و همچنين كسانی كه سابقه سوءهاضمه دارند باید محدود شده و با احتیاط مصرف شود.

انتهای پیام// م.م

رعايت اعتدال در مصرف ترشی ضروری است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.