سهراب سپهری از قاب نگاه عامری های کاشان با کمال الملک می درخشد

سرپنجه هنر صاحب اثر تالار آینه از نگاه سهراب سپهری در قاب تاریخی عامری‌های کاشان عکس شد.

مسوول فرهنگی هنری خانه تاریخی عامری‌های  کاشان در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه عکس آثار کمال الملک در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: این نمایشگاه در نگارخانه سهراب خانه تاریخی عامریها گشایش یافت.

حامد فدوی،تصریح‌کرد: نمایشگاه آثار کمال الملک با 50 تابلو (پرتره و مناظر طبیعی) از این نقاش چیره‌دست و نامی کاشان تا روز هشتم دیماه پذیرای بازدید علاقه مندان است.

وی با اشاره به برپایی این نمایشگاه عکس به‎‌عنوان یکی از برنامه‌های جنبی همایش علمی «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» گفت:این همایش علمی با حمایت هتل‌سرای عامری‌ها و همکاری فرهنگستان های ادب و هنر،دائره المعارف بزرگ اسلامی، کاخ های گلستان و حاج حسین آقا ملک، مرکزهای علمی دانشگاهی تهران و کاشان،فرمانداری و شهرداری در این شهرستان برگزار می شود.

به‌گفته‌وی، اجرای دو پنل بررسی خاندان تاثیر گذار ایرانی و خاندان غفاری از جمله برنامه های روز اول همایش در روز ششم دیماه است.

این هنرمند جوان کارآفرین در ادامه در خصوص شخصیت «محمد غفاری» معروف به «کمال الملک» اظهارداشت: این هنرمند نامی یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران و نامی ترین فرد خاندان غفاری در کاشان بشمار می‌آید.

فدوی با اشاره به اینکه کمال الملک در یک خانواده‌های هنرمند در روستای کَله (kale) از توابع شهرستان کاشان به دنیا آمد گفت:وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در کاشان به همراه برادر بزرگش راهی تهران  شد و در مدرسه دارالفنون در رشته نقاشی ادامه تحصیل داد

به‌گفته‌وی، کمال الملک با گذشت سه سال از تحصیل در دارالفنون، هنگامی که ناصرالدین شاه از این مدرسه بازدید می‌کرد، کار او را پسندید و او را به عنوان نقاش در دربار استخدام کرد.

وی،  تصریح‌کرد: کمال الملک با حضور در دربار، ابتدا لقب خان، سپس پیشخدمت مخصوص به وی اهدا شد و پس از چندی ناصرالدین شاه، تحت تاثیر آثار او قرار گرفت و سبب شد تا ناصرالدین شاه خود به شاگردی وی در آید و او را در ابتدا به لقب نقاش‌باشی و سپس به لقب کمال الملک منصوب کند.

به‌گفته‌وی، کمال الملک در مدت حضورش در دربار 170 تابلو نقاشی خلق کرد که معروف‌ترین آنها «تالار آینه» است که 5 سال آن را نقاشی کرده است.

مسوول فرهنگی هنری خانه تاریخی عامریهای کاشان اظهارداشت: کمال الملک پس از کشته شدن ناصرالدین شاه برای مطالعات و تحقیقات سه سال به رم و پاریس عزیمت کرد و پس از مدتی به دستور مظفرالدین شاه به ایران بازگشت.

فدوی، افزود: بازگشت کمال الملک به ایران مصادف با انقلاب مشروطه شد و این هنرمند با انتشار مقاله ها و ترجمه برخی آثار «ژان ژاک روسو» و دیگر نویسندگان آزادی خواه فرانسه، به سهم خود با حرکت مردم، همراه شد.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: کمال الملک سرانجام پس از  مخالفت با خواسته های شاه در سال 1307 به حسین آباد نیشابور تبعید شد و پس از 12 سال سختی و بیماری در سال 1319 دارفانی را وداع و در کنار بارگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد. 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.