باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد:

فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

استفاده از گیاهان دارویی قدمتی هم پای بشر داشته و برای مدت طولانی یکی از مهم ترین ابزارهای انسان برای غلبه بر بیماری ها بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ پس از ظهور پزشکی نوین و استفاده گسترده از دارو‌های شیمیایی گرایش مردم برخی کشور‌ها به گیاهان دارویی کاهش یافت، اما اکنون پس از حدود یک قرن از حاکمیت مطلق پزشکی نوین دوباره طب گیاهی قد برافراشته و استقبال بشر به آن رو به افزایش است.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

عوارض جانبی فراوان دارو‌های شیمیایی و ناتوانی پزشکی کلاسیک در درمان بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت، روماتیسم و فشارخون از جمله دلایل گرایش مردم به گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

در این میان بسیاری از متخصصین علوم پزشکی نیز با ترک غرور ناشی از انقلاب صنعتی و تفکر درمان همه امراض با مواد شیمیایی تلاش دارند تا از این ذخایر ارزشمند طبیعی برای کمک به بیماران استفاده کنند.

بر اساس آمار‌ها هم اکنون در برخی از کشور‌های آسیایی و آفریقایی ۸۰ درصد مردم از گیاهان یا از روش‌های طب مکمل و سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

در کشور‌های توسعه یافته مانند آلمان، فرانسه و آمریکا نیز به علت استقبال روزافزون مردم از مصرف این گیاهان نهاد‌های مسئول بهداشت و درمان کشور اقدام به معرفی گیاهان دارویی بی خطر و انتشار لیست گیاهان سمی کرده اند.

جالب اینکه بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان تجارت سالانه گیاهان دارویی در اروپای غربی ۵ میلیارد دلار و در کشور چین ۱۴ میلیارد دلار است.

در کشور ما نیز اخیرا توجه مسئولین بهداشت و درمان به طب سنتی و مکمل از جمله گیاهان دارویی افزایش یافته است.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

در این راستا علاوه بر احداث دانشکده‌های طب سنتی در شهر‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی متعددی مانند مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی، در کشور راه اندازی شده اند.

بی تردید استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور برای گسترش کاشت و مصرف علمی این گیاهان ضمن تامین بخشی از نیاز‌های دارویی و درمانی جامعه مانع از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور خواهد شد.

عطاری ها، داروخانه‌ها و عطر فروشی‌های سده‌های میانه در جهان اسلام بوده اند که امروزه نیز ارزش داروشناسی خود را بیشتر بر پایه‌ی ادویه و دارو‌های طب سنتی و گیاهی نگه داشته اند.

از آنجایی که گیاهان دارویی دارای عطر ویژه‌ی خود هستند این داروخانه‌ها به عطاری شهرت یافته اند.

در ایران حدود ۸ هزار گونه گیاهی موجود است که تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه جزء گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.



تفاوت دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی



دارو‌های گیاهی، دارو‌هایی هستند که با گیاهان ساخته شده است و پس از تایید وزارت بهداشت و دریافت مجوز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، اما گیاهان دارویی، گیاهانی است که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و ممکن است توسط فردی که صلاحیت لازم را برای عرضه آن ندارد به مشتری فروخته شود.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان



فروش دارو‌های غیرمجاز و قاچاق در عطاری‌ها



برای بررسی شرایط عطاری‌ها در سطح استان همراه با کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس به صورت تصادفی به یکی از عطاری‌های این شهرستان سر زدیم.

ایمان پور کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس با مشاهده برخی دارو‌ها در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: این دارو‌ها شماره سری ساخت ندارند و اصلا از طرف سازمان غذا و دارو تایید نشده اند و به صورت قاچاق عرضه می‌شوند.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

نصرالله نژاد کارشناس دارویی و مخدر شبکه بهداشت و درمان گنبد کاووس در این خصوص گفت: ما یک اساس نامه‌ای نوشتیم که در آن قید شده بود چه موادی می‌توانند در عطاری‌ها به فروش برسند.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان
 
 

وی افزود: ما آن اساس نامه را نوشته و به تک تک عطاری‌ها داده و از آن‌ها صورت جلسه گرفتیم که این برگه را تحویل گرفته اند.

نصرالله نژاد اضافه کرد: بعد از آن ۳ هفته به آن‌ها فرصت دادیم که اگر قصد جابه جایی دارند اطلاع دهند تا بعد نگویند ما از این اساس نامه مطلع نبودیم و الان من بسیار متعجب هستم از این که صاحب این عطاری ادعا می‌کند در جریان نبوده چراکه من شخصا آن برگه را به ایشان داده ام و همینطور امضا هم دارم.

در ادامه به سراغ رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس رفتیم.

صابری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: از مصوبات شورای سلامت شهرستان سامان دهی عطاری‌ها از طرف ما بود.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

وی افزود: از این رو ما در این راستا برا‌ی عطاری‌ها کلاس‌های آموزشی گذاشتیم و با توجه به ابلاغیه وزارت بهداشت با همکاری اتاق اصناف، تعزیرات، صنعت، معدن و تجارت و آگاهی گشت‌های مشترکی را برای نظارت از عطاری‌ها راه اندازی کردیم.

صابری اضافه کرد: در حال حاضر نظارت‌ها به روزتر شده است و پایش از عطاری‌ها هفته‌ای یکبار صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در پایشی که از عطاری‌ها صورت می‌گیرد، شاهد فروش دارو‌های غیر مجاز بوده ایم.

وی افزود: عطاری‌ها به هیچ عنوان مجوز فروش دارو‌ها و پودر‌ها را ندارند و باید براساس شیوه نامه‌ای که به آن‌ها ابلاغ شده است عمل کنند.

ایری مسئول نظارت بر غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در خصوص بازدید‌ها گفت: از اول مهر تا الان ۹ فقره بازدید داشته ایم که از این تعداد حدود ۷۰ قلم داروی غیرمجاز به ارزش ۴ میلیون تومان کشف شد.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان



نظر مردم در مورد عطاری‌ها



بعد از این گفتگو‌ها به سراغ مردم رفتیم و نظرشان را در مورد دارو‌های گیاهی پرسیدیم.

اکثر مردم از عطاری‌ها خرید می‌کردند و به گفته خودشان از دارو‌های گیاهی نتیجه گرفته و آن‌ها را قبول دارند.

اما بودند کسانی که خرید از عطاری را جالب نمی‌دانستند و معتقد بودند دارو‌های پزشکی بهتر و قابل اعتمادتر هستند.

برخی هم می‌گفتند: معلوم نیست در این دارو‌های گیاهی چه چیز‌هایی می‌ریزند.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

در رابطه با تاثیر دارو‌های گیاهی پرسیدیم.

فردی می‌گفت: گاهی خوب تاثیر می‌گذارند و گاهی هم هیچ نتیجه‌ای ندارند.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

برخی هم تاثیر آن‌ها را از دارو‌های شیمیایی بیشتر می‌دانستند.

فردی هم از دخالت عطاری‌ها در کار پزشکی شکایت داشت و میگفت: در گذشته از دارو‌های عطاری استفاده کرده و علاوه بر اینکه به بهبودی نرسیده، بدتر هم شده و کارش به عمل کشیده شده است.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

ایمان پور کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: هیچ داروی گیاهی به صورت شربت، قرص، کپسول و پودر نباید در عطاری‌ها وجود داشته باشد؛ و بعد شروع به جمع آوری این موارد از عطاری کرد.

وی افزود: در این عطاری دارو‌های گیاهی که شرکت‌های دارویی دارند، وجود دارد که تنها برای داروخانه‌ها مجاز است و نگهداری از آن در عطاری غیر مجاز است.

ایری مسئول نظارت بر غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: عطاری‌ها فقط مجاز به داشتن گیاهان دارویی بدون تغییر شکل که حدودا ۱۶۲ قلم، عرقیاتی که به وسیله شرکت‌های دارای پروانه بهداشت تولید و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی که منشا گیاهی دارند هستند.

وی افزود: مرجع درمان پزشک است و به مردم توصیه می‌کنم برای درمان لاغری و یا چاقی به متخصص تغذیه مراجعه کرده و رژیم سالم دریافت کنند.

ایری در رابطه با دارو‌های ماهواره‌ای گفت: مشخص نیست که ترکیبات دارو‌هایی که در ماهواره تبلیغات می‌شوند چیست و در خیلی موارد ترکیبات شیشه و دارو‌های مخدر در آن‌ها دیده شده است که در خیلی موارد بعد از مصرف عوارض شدید خونی و قلبی را باعث شده اند و کسی هم پاسخگو نیست.

صابری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس گفت: مراجعان بسیاری در خصوص شکایت از عطاری‌ها داشته ام که در آن‌ها داشته ایم فردی را که دیابت پیشرفته داشته است و قرص هایش را قطع کرده اند و این فرد پس از بالا رفتن قند خونش به کما رفته است.

وی افزود: ما موارد تخلف را به تعزیرات گزارش می‌کنیم و آن‌ها جرائمی را برایشان در نظر می‌گیرند.
 
فعالیت عطاری های بدون مجوز در گلستان

صابری اضافه کرد: متاسفانه این جرائم در قانون سبک شمرده می‌شوند واین افراد به دلیل درآمد بالایشان در موارد تخلف بازدارنده نمی‌شوند که این نقص و خلا قانونی است.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که عطاری‌ها هم، چون داروخانه‌ها مسئول فنی داشته باشند و بر اساس حضور مسئول فنی آن فروشگاه اداره شود، چراکه عطاری‌ها مستقیما با سلامت مردم در ارتباط هستند و اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

ایری مسئول نظارت بر غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در پایان از مردم خواست تا اگر هر نوع دارویی را درعطاری مشاهده کردند حتما به شبکه بهداشت و درمان اطلاع دهند تا ما آن را بررسی کنیم.

به علت فضای مسموم تبلیغاتی موجود در جامعه، تعداد مداخله گران درمانی به شدت افزایش یافته است و در این فضا، این مردم هستند که به علت بی اطلاعی و ناآگاهی قربانی می‌شوند که یکی از مداخلات درمانی شایع طی سال‌های اخیر مداخلات عطاری هاست که باید با اطلاع رسانی مانع از آن شد.

مردم هم باید در این مورد بسیار دقت کنند.
 
گزارش از سحر قزاق
 
انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.