هنرمندان در روز تولد یدالله کابلی گردهم می‌آیند

ویژه برنامه تولد استاد یدالله کابلی خوانساری در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می شود.

هنرمندان در روز تولد استاد یدالله کابلی گردهم می آیندبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و نهمین نشست صمیمانه هنرمندان به مناسبت زادروز یدالله کابلی خوانساری، شکسته نویس و چهره ماندگار خوشنویسی معاصر ایران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می شود.

یدالله کابلی در سال ۱۳۲۹ شمسی در شهر خوانسار در استان اصفهان به دنیا آمد. از سن کودکی و در مدرسه، خوشنویسی را آغاز کرد. وی فعالیت‌های رسمی خوشنویسی خود را از سال 1347 آغاز نمود و خط نستعلیق را حدود سه سال نزد سید حسن میرخانی آموخت. بنا به گفته استاد کابلی، در آن زمان جز اندک نسخه‌های خط شکسته نستعلیق که هر از چند گاه در نشریات چاپ می‌شد، اثری از این نوع خط یافت نمی‌شد. اما همین موارد محدود نظر او را به خود جلب کرد و از این رو وی تصمیم به احیای این خط گرفت و برای فراگیری فنون شکسته‌نویسی به بررسی آثار به جای مانده از اساتیدی نظیر درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا کوچک اصفهانی و علی اکبر گلستانه پرداخت.

یدالله کابلی از سال 1350 زیر نظر استاد محمدحسین عطارچیان در انجمن خوشنویسان تدریس خط شکسته نسعلیق را آغاز و شاگردان زیادی را در این رشته تربیت کرد.

کابلی در سال ۱۳۶۸ اولین گواهی نامه استادی خط شکسته انجمن خوشنویسان ایران را دریافت کرد. وی عضو شورای عالی تشخیص و ارزشیابی هنری مرحله استادی انجمن خوشنویسان ایران بوده و در سال ۱۳۸۵ هم به عنوان چهره ماندگار خوشنویسی ایران برگزیده شده‌است.

او تا کنون در کشورهای مختلف نظیر انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، کویت، روسیه و ایالات متحده آمریکا نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی برگزار کرده‌است. کابلی در جشنواره جهانی مولانا که در هالیوود برگزار شد، نیز نمایشگاه داشت. او تا کنون در چند دانشگاه خارجی از جمله دانشگاه آکسفورد، دانشگاه جرج واشنگتن، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا، لس انجلس به ارائه سخنرانی پرداخته است.

گفتنی است؛ برنامه «تولد ماه» روز سه شنبه ساعت 17 در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است.

 

انتهای پیام/

 

جشن تولدی برای چهره ماندگار خوشنویسی ایران

 

 

برچسب ها: خوشنویسی ، تجسمی ، تولد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار