در نشست خبری مشترک انجمن قلم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطرح شد؛

چهره انقلاب اسلامی را به نسل جدید نشان دهیم/ انتقاد از بی‌توجهی نهادهای فرهنگی به ادبیات انقلاب

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: نسل امروز جزئیات واقعه انقلاب را نمی‌داند و ما می‌خواهیم چهره انقلاب را به نسل جدید نشان بدهیم.

چهره انقلاب اسلامی را به نسل جدید نشان دهیم/ انتقاد از بی‌توجهی نهادهای فرهنگی به ادبیات انقلاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مشترک انجمن قلم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی، صبح امروز با حضور رضا اسماعیلی مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی، راضیه تجار دبیر انجمن قلم و تورانیان عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رضا اسماعیلی مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بلافاصله با دفاع مقدس مواجه شدیم و ادبیات انقلاب به نوعی در حاشیه قرار گرفت. در این حوزه کارنامه پر و پیمانی نداریم و بهترین فرصت برای جبران، چهل سالگی انقلاب اسلامی است. جشنواره ادبی چهل چراغ که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در دو محور ادبیات داستانی و شعر است. در هر دو زمینه، بخش کودک و نوجوان و بزرگسال داریم. امیدواریم هنرمندان توجه بیشتری به این عرصه داشته باشند.

وی افزود: یک کارگروه تخصصی در انجمن قلم با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکیل شده است. برنامه های جنبی را هم برای جشنواره چهل چراغ پیش بینی کردیم. انجمن قلم بعضی از برنامه ها را به تنهایی برگزار می کند و بعضی برنامه ها با مشارکت نهادهای دیگر از جمله حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما برگزار خواهد شد.

مسئول کارگروه چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: عده ای دنبال تطهیر رژیم پهلوی هستند. این مسئله مظلومیت انقلاب اسلامی را نشان می دهد. در نتیجه محور دوم جشنواره ما، جلوگیری از تحریف وقایع انقلاب اسلامی است. برخی وقایع انقلاب را وارونه جلوه می‌دهند و در اذهان مردم شبهه ایجاد می کنند.

اسماعیلی ادامه داد: یک شورای شش نفره در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی شکل گرفته است. براساس سامانه مجمع ناشران انقلاب اسلامی کل کتاب ها را با موضوع انقلاب اسلامی رصد کردیم. علت این رصد بازنشر آثار برجسته و تکمیل سوژه هایی است که نویسندگان آن را ناتمام گذاشتند. براساس فراخوان تا پايان خرداد ماه، اهالی قلم باید در دو حوزه داستان و شعر آثار خود را بفرستند. پس از آن آثار داوری و ارزیابی می شوند. داوری تا آذر ماه سال آینده به اتمام می رسد. تلاش می کنیم اختتامیه جشنواره چهل چراغ همزمان با دهه فجر 97 باشد. یکسری برنامه‌های جنبی از جمله چاپ تمبر یادبود اهالی قلم، دعوت از اهالی قلم کشورهای همسایه و ترجمه آثار هم برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. هنوز داوران بخش شعر مشخص نشده اند.

در ادامه این مراسم، راضیه تجار دبیر انجمن قلم در خصوص داوران بخش داستان جشنواره چهل چراغ اظهار کرد: یوسف قوجق، علی الله سلیمی و مریم شریف رضویان داوری بخش داستان را در جشنواره چهل چراغ برعهده دارند.

وی تاکید کرد: حرف‌های زیادی درباره انقلاب روی زمین مانده و باید گفت. به هر حال بلافاصله پس از انقلاب، جنگ درگرفت. آنقدر این بحث داغ شد که رخدادهایی که در سال‌های انقلاب اتفاق افتاد، مغفول ماند. گاهی اگر جشنواره و فراخوانی بود، توجه نویسندگان را به نگارش در زمینه دفاع مقدس جلب می‌کرد.

وی افزود: چه افراد نو قلم و چه کسانی که جدی تر کار می کنند، با دیدن اسناد می‌توانند دید وسیع تری به خود بدهند و داستانی خلاقانه در زمینه انقلاب اسلامی بنویسند.

در این مراسم علی‌اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با اشاره به شناخته شدن انقلاب اسلامی به عنوان معجزه قرن و تفاوت آن با انقلاب های دیگر در جهان، بیان کرد: هنوز نسل امروز جزئیات این واقعه را نمی‌داند. مراکز فرهنگی باید حمایت‌های خیلی خوبی از این مسئله می‌کردند تا بتوانند آن شرایط را به خوبی تبیین کنند. نمی‌توان روی منابع بسیار شاخص در زمینه انقلاب اسلامی انگشت گذاشت و در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و حق انقلاب را ادا نکردیم. این جاست که حمایت تمام حوزه های فرهنگی را می طلبیم. ما می‌خواهیم چهره انقلاب را به نسل جدید نشان بدهیم و حتی در فکر صادر کردن کتاب‌هایی در حوزه انقلاب به دنیا هستیم.

در پایان مراسم، مرادیان معاون تشکیلاتی مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: در حوزه سند پژوهشی و تحلیلی درباره انقلاب زیاد داریم؛ اما در جامعه از آن استقبال نمی شود. مردم ما به بیان ادبی یک مسئله گرایش دارند. بنابراین گرایش مردم، این ایده در انجمن قلم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی شکل گرفت که موضوعات خود را در قالب داستان مطرح کنیم. این کار پژوهشی چند ماهه با دانشگاه تهران بود. از تاریخ برگزاری همایشی پیرامون مقابله با تطهیر پهلوی با کمک انجمن قلم تا کنون، 60 جلد کتاب تولید شده است. کتاب هایی را که در دوران انقلاب اسلامی نوشته شده است، احصا می‌کنیم و آنهایی را که قابلیت بازنشر دارند، تجدید چاپ می‌کنیم. محور دیگر ما تولیدات روز است که همه ناشران انقلاب اسلامی در این زمینه آمادگی دارند.


انتهای پیام/

نشست خبری مشترک انجمن قلم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار