با اشاره به رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل؛

حریت: ترامپ، آمریکا را در یک جنگ دیپلماتیک بین المللی به شکست کشاند

روزنامه حریت نوشت ترامپ کشورش را در یک جنگ دیپلماتیک بین المللی به شکست کشاند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه حریت، تهدید رئیس جمهور آمریکا را بر ضد کشور‌هایی که برخلاف او در مجمع عمومی رای دادند، شکست خورده دانست و اعلام کرد ترامپ، آمریکا را در یک جنگ دیپلماتیک بین‌المللی به شکست کشاند.

مراد یتکین نویسنده روزنامه حریت و مجری تلویزیونی در مقاله‌ای تحت عنوان «ترامپ ۱۲۸ کشور را چگونه مجازات خواهد کرد» نوشت: در صحنه سیاست داد و فریاد و تهدید کارساز نیست. چنانکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که سیاست تهاجمی علیه قدس را آغاز و مخالفان را با اعمال مجازات‌های شدیدی تهدید کرده بود، در سازمان ملل متحد و جامعه جهانی با شکست سنگینی روبرو شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته بود که اراده سیاسی ما را نمی‌توان با دلار خریداری کرد. ترامپ هم گفته بود که کشور‌هایی که از آمریکا پول دریافت می‌کنند، نمی‌توانند در مقابل آمریکا قد علم کنند. صحت سخنان اردوغان ثابت شد. اکنون ترامپ چگونه می‌خواهد ۱۲۸ کشور را به صف کرده و مجازات کند؟  


حریت افزود: ترامپ در مقابل کشور‌هایی که پول آمریکا را دریافت، اما در مقابل آمریکا قد علم کردند نظیر عربستان سعودی، افغانستان، عراق و مصر، چه کار خواهد کرد؟ انگلیس متحد استراتژیک آمریکا هم به مصوبه مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس رای مثبت داد. ترامپ، انگلیس را چگونه مجازات خواهد کرد؟ فرانسه دارای حق وتو که صدای غرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد است، همچنین آلمان که قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا و متحد آمریکا در ناتو است، چگونه مجازات خواهند شد. ترامپ روسیه، چین، ژاپن و هندوستان را چگونه مجازات خواهد کرد؟ آمریکا ترکیه متحد ناتو را چگونه مجازات و تحریم‌های اضافی برضد آن تحمیل خواهد کرد. ترکیه به درستی اقدام کرد و نقش مهمی بر عهده گرفت.  


ترامپ، آمریکا را که بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان است، در یک جنگ دیپلماتیک بین المللی به شکست کشاند. برای اولین بار آمریکا طعم شکست سیاسی سنگین را چشید. ترامپ برای تقویت موقعیت متزلزل خود درون حزب جمهوری خواه و با فرض بر اینکه اقلیت کمی از کشور‌های جهان به مخالفت خواهند پرداخت، مسئله قدس را برجسته کرد. حتی پیش بینی می‌کرد که اختلافات را بین کشور‌های مسلمان شدید و سریع خواهد کرد. اما عربستان سعودی، ایران، قطر و مصر در صف واحد جای گرفتند و به مصوبه مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس رای مثبت دادند. ترامپ با سیاست تهاجمی خود بین کشور‌های ناتو اختلاف افکند.  


ترامپ در آمریکا و نتانیاهو در اسرائیل می‌توانند ادعا کنند که مصوبه ۱۲۸ کشور ضمانت اجرایی ندارد و چندان مهم نیست. متحدان آمریکا نیز نسبت به این واقعیت آگاه هستند. اما آن‌ها با رای مثبت خود به آمریکا ثابت کردند که دنیا، میدان اسب دوانی خودسرانه نیست. مصوبه مزبور به احتمال زیاد ترامپ را از تصمیم خود منصرف نخواهد کرد. نتانیاهو نیز سیاست تهاجمی خود را با حمایت آمریکا متوقف نخواهد کرد. شاهد کسب نتایج فوری مصوبه ۱۲۸ کشور درباره قدس هم نخواهیم بود. اما ترامپ درک کرده است که مسئله قدس را نمی‌تواند حل کند. دیپلمات‌های آمریکایی که احساس مسئولیت می‌کنند، باید بیانیه سازمان همکاری اسلامی را به ترامپ گوشزد کنند، بیانیه‌ای که در آن بر قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین و مرکز مقدس و میراث سه دین آسمانی تاکید شده است. ترامپ باید این بیانیه را به دقت بخواند. سازمان همکاری اسلامی سال ۱۹۶۹ با هدف حفظ هویت عربی اسلامی قدس تاسیس و اکنون راه جدیدی (تقسیم قدس به شرق و غربی) در پیش گرفته است. آمریکا نیز پیش‌تر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره حفظ ساختار کثرت گرا و متکثر قدس امضاء کرده بود. اما آمریکا اکنون قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل متکی بر شریعت دولت یهود اعلام و از مواضع قبلی عدول کرده است. مصوبه ۱۲۸ کشور ۲۱ دسامبر، تنها رای‌گیری برای قدس، تامین و حفظ مسئله برابری و حق زندگی اسرائیل و فلسطین نبود بلکه به این معنی بود که بر خلاف آمریکا و به خصوص برخلاف ترامپ که مدعی هستند هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند، مردم جهان را نمی‌توانند با تصمیمات خود در یک صف واحد قرار دهند و تحت سلطه خود درآورند. برای اولین بار سیاست تحمیلی و امر واقع آمریکا به عنوان قدرت سلطه طلب اقتصادی و نظامی با مصوبه قدس شکست خورد. تعداد زیادی از کشور‌ها نیز از لحاظ روانی، از قرار گرفتن در آستانه هراس نجات پیدا خواهند کرد. ترامپ و دولت آمریکا باید بدانند که اگر با این بینش بخواهند عمل کنند، با نتایج احتمالی مشابهی روبرو خواهند شد.

 

انتهای پیام/

 

تهدید ترامپ بر ضد مخالفان آمریکا در رای گیری مجمع عمومی شکست خورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار