الشرق الاوسط در گزارشی بررسی کرد؛

سرشاخ شدن تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا به کجا کشیده می‌شود؟

در حال حاضر به دنبال تصمیم یکجانبه آمریکا علیه قدس اشغالی، سرنوشت ادامه روابط تشکیلات خودگردان فلسطین و واشنگتن در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: بسیاری از مسئولان فلسطینی یا اسرائیلی برای این سوال رایج مردم جوابی ندارند که پس از به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رویارویی تشکیلات خودگردان فلسطین که تسلیحات و ثروتی ندارد و هنوز به یک کشور تبدیل نشده است، با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت تا کجا پیش خواهد رفت؟ این موضوع نشان‌دهنده آن است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، به قول خود مبنی بر این که این اقدام، بی‌پاسخ نخواهد ماند، متعهد بوده است؛ اما مسئولان فلسطینی می‌دانند که با تلاش‌های گسترده آمریکا به منظور یافتن جایگزینی برای رهبری مواجه خواهند شد.

یک منبع آگاه فلسطینی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «پس از آن که آمریکا و رژیم صهیونیستی یک سال نبض‌سنجی کردند، اکنون مصرانه به دنبال این موضوع (یافتن جایگزین برای رهبری) هستند. رهبری فلسطین کاملا از این موضوع آگاه است.»

این منبع فلسطینی در ادامه گفت: «رویکرد آمریکا و اسرائیل در این برهه زمانی، یافتن جایگزینی برای محمود عباس است، اما مشروط به این که تابع آن‌ها باشد.»

او در ادامه گفت: «این موضوع را بار‌ها امتحان کردند و با برخی فلسطینیان در میان ما تعامل داشتند؛ اما هر بار ناکام ماندند، زیرا هیچ فلسطینی همکاری با اسرائیل را نخواهد پذیرفت.»

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: این که مقامات اسرائیلی از یک سال پیش، سیاست جدیدی مبتنی بر همکاری با برخی شخصیت‌های فلسطینی را برای بحث و تبادل نظر درباره امور منطقه، آغاز کرده‌اند، بر هیچ کس پوشیده نیست. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل، چند ماه پیش در چارچوب طرح جنجال برانگیز (چماق و هویچ)، چندین بار با برخی شخصیت‌های فلسطینی دیدار کرده است.

در همین زمینه، یک منبع مسئول به «الشرق الاوسط» گفت: جیسون گرینبلات، نماینده دونالد ترامپ -رئیس جمهور آمریکا- در مذاکرات صلح خاورمیانه، نیز بدون هماهنگی رسمی با تشکیلات خودگردان فلسطین، با برخی شخصیت‌های فلسطینی دیدار داشته است. همچنین به نظر می‌رسد گرینبلات بار دیگر در سفر کنونی خود به اسرائیل، برای دیدار با این شخصیت‌ها تلاش کرده است؛ اما هشدار‌های تشکیلات خودگردان فلسطین، مانع از این دیدار شد.

به گفته این منبع، برخی شخصیت‌ها از نوار غزه و همچنین کرانه باختری (حدود ۶ نفر) برای دیدار با گرینبلات برنامه‌ریزی می‌کردند، اما آن‌ها از واکنش‌های گسترده، به علت تصمیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای قطع ارتباط با آمریکایی‌ها پس از تصمیم ترامپ، هراس داشتند.

در حالی که گرینبلات با برخی مسئولان اسرائیلی و فرناندو جنتلینی، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای صلح خاورمیانه، دیدار کرد، برخلاف روال همیشگی، با هیچ مسئول فلسطینی دیدار نکرد و از آنجا که می‌دانست فلسطینیان با دولت آمریکا قطع ارتباط کرده‌اند، خواستار این موضوع نشد. از سوی دیگر، محمود عباس از دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، خودداری کرد.

پس از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روابط بین تشکیلات خودگردان و آمریکا متشنج شد و پس از خودداری محمود عباس از دیدار با مایک پنس، متشنج‌تر شد. سپس دو طرف در شورای امنیت و سازمان ملل در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و محمود عباس برای نخستین بار، با تند کردن لحن خود، از آمریکایی‌ها انتقاد و آن‌ها را به حمایت از اقدامات صهیونیست‌ها در طول تاریخ، متهم کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: رهبری فلسطین اکنون می‌خواهد با تقویت مشروعیت محمود عباس از طریق آشتی با جنبش حماس، به این تلاش‌ها واکنش نشان دهد.

رامی الحمدالله، نخست وزیر فلسطین، خواستار تقویت آشتی عملی فلسطینیان، وحدت و «حمایت مردم از محمود عباس، در این برهه تاریخی» شد. الحمدالله در نشستی با مسئولان امنیتی گفت: این موضوع «ضرورتی ملی برای مقابله با تجاوزات و اقدامات اسرائیل در نقض قوانین و چالش‌های پیش روی آرمان ماست.»

انتهای پیام/

گزارش شرق الاوسط از تنش‌های موجود در روابط تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۶
انشالله نابودی دولت مردان امریکا . مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۲ دی ۱۳۹۶
انشالله نابودی السعود واسرائیل جنایتکار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۲ دی ۱۳۹۶
از اولش امریکا بیطرف نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶
نباید آمریکا در امور فلسطین دخالت کنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۲ دی ۱۳۹۶
مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار