معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

استارتاپ‌های میلیاردی دریچه ورود ایران به بازار‌های بین المللی /در فناوری به نقطه تعامل با سیاستمداران نرسیده‌ایم

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های علمی مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آن‌ها را بازگو می‌کنیم.

استارتاپ‌های میلیاردی دریچه ورود ایران به بازار‌های بین المللی / در فناوری به نقطه‌ تعامل با سیاستمداران‌ نرسیده‌ایمبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهار از اولویت‌های وزارت علوم ، ضرورت ورود بسیج به عرصه علم و پژوهش ، استارتاپ‌های میلیاردی دریچه ورود ایران به بازار‌های بین المللی و در فناوری به نقطه‌ تعامل با سیاستمداران‌ نرسیده‌ایم از مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

 

انعقاد٧١ قرارداد فناوری در کشور

مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان اظهار كرد: ساختار علمی كشور جهش معناداری از خود نشان داده است و در این نمایشگاه ٣٤٤٩ طرح و دستاورد فناورانه معرفی شده و ٦٥ مورد از آنها در افتتاحیه رونمایی شدند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در رابطه با خصوصیات طرح هایی كه تجاری سازی آنها انجام می شوند، تصریح كرد: هریک از طرح های فناورانه جهت تجاری سازی شدن ورودشان به بازار باید دارای خصوصیاتی باشند، كیفیت و آمادگی آنها از جمله خصوصیات تجاری شدن است.

وی در خصوص ویژگی های جدید این نمایشگاه نسبت به سال گذشته گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته ویژگی های جدید تری به نمایشگاه اضافه شد و از جمله آنها می توان به راه اندازی نرم افزار بومی نمایشگاه كه اطلاعات غرفه را نمایش می داد اشاره كرد همچنین برنامه تلفن همراه اول این نمایشگاه هم جهت تكریم مخاطب و برای انتخاب غرفه برتر طراحی شد.

 

حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهار از اولویت‌های وزارت علوم

منصور غلامی وزیر علوم گفت: نقطه عطف‌ علمی و پژوهشی کشور وجود همین دستاوردهای‌ امیدوارکننده‌ است امروزه ما حرکت پر شتاب‌ خود را آغاز کرده‌ایم و به سمت صعود به قله بلند علمی و پژوهشی هستیم‌.

وزیر علوم، تحقیقات و آموزش فناوری با اشاره به این موضوع که دانشگاه‌ها به سمت رشد و پژوهش‌ رفته‌اند، اظهار کرد: روند پژوهشی‌ دانشگاه‌های سراسر کشور‌ سبب شده‌ تا امروز ما به سمت دانشگاه‌های نسل‌ سوم برویم‌ و این حاصل همکاری دانشجویان‌ و پژوهشگران‌ کشور است و همچنین از جمله اهداف اصلی وزارت علوم در سال‌های آینده رسیدن به سطحدانشگاه‌های نسل چهارم‌ است.

 ضرورت ورود بسیج به عرصه علم و پژوهش

 توکلی مسئول بسیج علمی سپاه محمد رسول الله اظهار کرد: پنجمین دوره جشنواره شهید طهرانی مقدم برگزار شد. این جشنواره از سال ۹۲ با هدف شناسایی ظرفیت‌های علمی در بسیجیان آغاز شده است، ۱۶۳ اثر به این جشنواره ارسال شدکه داوری اثرها به صورت الکترونیکی انجام شده است.

وی بیان کرد: در این جشنواره هفت محور مد نظر قرار گرفته و به جز حوزه اختراعات در هر قسمت یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

توکلی ادامه داد: آثاری مورد توجه قرار گرفته که با شعار سال مرتبط بوده و حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه را کامل کرده بودند.

وی عنوان کرد: بسیج به عنوان عقبه مردمی همه نهادهای نظام در همه عملیات قادر به ایفای نقش است، بسیج در زمینه‌های امنیت و بار سنگینی را بر دوش کشیده است و بسیج باید در عرصه علم و پژوهش ورود کند چرا که این حوزه مظهر اقتدار است و کار علمی یک مجاهدت خاموش و جان فرساست

 

استارتاپ‌های میلیاردی دریچه ورود ایران به بازار‌های بین المللی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری گفت: استارتاپ‌های موفق که به دست دانشجویان و نخبگان نوآور شکل گرفته است و اکنون درآمدهای میلیارد دلاری کسب می‌کنند راه را برای حضور اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی بیش از پیش هموار ساخته است.

وی با بیان اینکه موتور محرکه اقتصاد کشور از شرکت‌های بزرگ دولتی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا یافته است، افزود: 40هزار میلیارد تومان گردش مالی، ماحصل نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های موفق در میدان اقتصاد کشور است که با رفع موانع و ایجاد زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری، این میزان افزایش می‌یابد.

 

در فناوری به نقطه‌ تعامل با سیاستمداران‌ نرسیده‌ایم

حمیدرضا‌ طیبی‌ رئیس جهاد دانشگاهی‌ گفت: یکی از مهمترین‌ مواردی‌ که جهاد دانشگاهی‌ به آن توجه بسیار دارد‌، توسعه فرهنگی‌ و فناورانه‌ است که سبب تحقق‌ اقتصاد دانش‌ بنیان می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی‌ خاطرنشان کرد: امروزه با تلاش جهادگران‌ کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری انجام گرفته است و برای آن که بتوانیم‌ پیشرفت‌های بیشتری‌ داشته باشیم‌ باید تمام جناح‌ها از ما حمایت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که عزم و اراده‌ جدی‌ درباره فناوری در کشور وجود ندارد گفت: احساس می‌کنیم که هنوز‌ به نقطه‌ تعاملی‌ باسیاستمداران‌ خود نرسیده‌ایم و این مشکل اصلی برای ما می‌باشد که اگر این تعامل ایجاد نشود‌ و اکوسیستم‌ فناوری به وجود نیاید‌ پیشرفتی حاصل نخواهد شد

  

وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر در تهران قطعی نیست

مجید نبی بیدهندی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار کرد: همان طور که می‌دانید زلزله قابل پیش‌بینی نیست و علم زلزله‌شناسی به آن حد نرسیده است که بخواهد زلزله‌های آتی را پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: خرد‌ زلزله‌های به وقوع پیوسته را ثبت می‌کنیم و این مسئله به مسئولین اطلاع‌رسانی می‌شود تا آمادگی لازم را داشته باشند.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: شب گذشته زلزله 5.2 ریشتری را داشتیم و تا ساعت 11 صبح امروز 14 پس لرزه ثبت شده که بزرگترین این پس لرزه‌ها 2.6 ریشتر بوده است، اما با قاطعیت نمی‌توان نسبت به فروکش‌ کردن این زلزله‌‌ اظهار نظر کرد و بهتر است تا 48 ساعت آینده مردم هوشیاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.