شب یلدا ؛

کج بودن محور زمین،علت بلندترین شب درزمستان

استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: محور گردش زمین به دور خودش کج است و قرار گرفتن زمین در کوتاه ترین و بلندترین محور،کوتاهترین وبلندترین روز را سبب می شود.

کج بودن محور زمین،کوتاه ترین روز و بلندترین روز را رقم می زندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ وقتی که ماه آذر به اواخر خود نزدیک می شود، تکاپو و شور و شوق مردم برای به جا آوردن رسم یلدا به بهانه طولانی ترین شب سال و استقبال از زمستان اوج می گیرد؛ اما، این سؤال مطرح است که واقعاً در آسمان و حرکت شب و روز چه اتفاقی می افتد که چنین شبی را رقم می زند؟ برای پاسخ به این سؤال با سعید دوست محمدی متخصص نجوم و اختر فیزیک و استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان گفتگو کردیم.

وی در این باره گفت: وضعیت چرخش کره زمین به دور خورشید، دلیل طولانی ترین شب سال در آخر آذر یا اوایل دی است.

وی با بیان اینکه محور دوران کره زمین اصطلاحاً کج است، افزود: اگر با یک خط مرکز زمین به مرکز خورشید را وصل کنیم و مدار زمین به دور خورشید را در نظر بگیریم، می بینیم محور دوران زمین بر این خط عمود نیست و زاویه می سازد.

دوست محمدی ادامه داد: این کج بودن باعث می شود در طول سال وقتی که کره زمین به دور خورشید در حال چرخش است، طول کمان حرکت خورشید در آسمان کوتاه و بلند شود و هرچه به سمت زمستان حرکت می کنیم، این طول کمان در آسمان کوتاهتر می شود. یعنی: طول کمانی که خورشید در روز طی می کند.

این استادیار دانشگاه برای روشن تر شدن این موضوع چنین توضییح داد: وقتی خورشید از شرق طلوع می کند و این کمان کوتاه حرکت می کند و در غرب غروب می کند، ما با یک کمان کوتاه روبرو هستیم و مدت زمانی که خورشید این کمان کوتاه را طی می کند، طبیعتاً کوتاهتر می شود و ما روز بسیار کوتاهی داریم.

دوست محمدی به طولانی ترین روز هم اشاره کرد و ادامه داد: شش ماه در اواخر بهار یا اوایل تابستان، شاهد بلندترین روز سال هستیم.

وی بیان کرد: طول کمان مسیر ظاهری خورشید که در آن زمین در آسمان حرکت می کند، بسیار بزرگتر می شود و زمین برای طی این کمان بلندتر مدت زمان بیشتری را نیاز دارد؛ پس، طببعتاً روز بلندتری را ما در ابتدای تابستان داریم.

حرکت متفاوت زمین به دور خورشید بهانه خوبی برای با هم بودن است . با امید اینکه شب یلدا طولانی ترین وشاد ترین شب زندگی تان با قصه های شیرین رقم بخورد.

انتهای پیام/ح

کوتاهی وبلندی روز با کج بودن محور زمین مرتبط است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار