عراقچی در سمینار مخاطرات زیست محیطى و امنیت منطقه‌اى در غرب آسیا:

دیپلماسی آب ضرورتى مهم براى غرب آسیاست

معاون وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی آب ضرورتى مهم براى غرب آسیاست و در مباحث امنیتى هم باید به آن پرداخت.

دیپلماسی آب ضرورتى مهم براى غرب آسیاستبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در سمینار مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که امروز (سه‌شنبه 28 آذر) در محل دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از معضل عمده‌ای که امروز در خاورمیانه وجود دارد ناشی از بحران آب است.

وی افزود: 85 درصد منطقه غرب آسیا خشک و نیمه خشک و سه کشور این منطقه خشک شناخته شده است، همچنین در سال‌های آ‌ینده طبق استانداردهای بین‌المللی خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای خشک شناخته خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: یک پنجم جمعیت جهان در این منطقه زندگی می‌‌کنند در حالی که یک درصد آب‌های شیرین در خاورمیانه وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، تغییر اقلیم، کاهش بارش و نزورات آسمانی، افزایش جمعیت، صنعتی شدن نیاز بیشتر به منابع آبی و مصرف بی‌رویه و استفاده نادرست از آب از چالش‌های جدی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبود بودجه برای ساخت‌ سدها، سیاست‌های رژیم صهیونیستی و افزایش شهرک سازی همچنین سرقت آب توسط این رژیم منطقه را وارد بحرانی جدی کرده است که در آینده هم خطرناک‌تر خواهد شد.

عراقچی تصریح کرد: درگیری‌های اجتماعی، قومی، بین کشوری، تهدید امنیت غذایی و سلامت، مهاجرت و فقر از جمله عواملی است که تأثیری جدی در بحران بی‌آبی خواهد داشت، همچنین خشکی تالاب‌ها باعث بروز ریزگردها خواهد شد که متأسفانه در منطقه شاهد این پدیده هستیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: عدم اعتماد کشورها به یکدیگر، دخالت‌های خارجی و وجود تروریسم در منطقه، بحرانی را در غرب آسیا به وجود آورده است که شرایط مطلوبی را برای آینده رقم نمی‌زند.

وی اظهار کرد: امنیت، کالایی دسته جمعی است و کشوری نمی‌تواند تنها با تأمین امنیت داخلی خود در منطقه‌ای ناامن ادامه مسیر دهد.

عراقچی با بیان اینکه نخستین توافق در مسائل آبی درباره رودخانه راین صورت گرفت، اضافه کرد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه رودخانه راین، قراردادها و توافق نامه‌های مختلفی در حوزه آب برای مدیریت استفاده از منابع آبی، کشتیرانی و تقسیم آب شکل گرفته است و همچنین در ایران هم دو توافق حوزه آب منعقد شد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: توافق هیرمند با کشور افغانستان در شرق و توافق اروند هم با کشور عراق در غرب کشور منعقد شد. گفتنی است پس از 50 سال مذاکره با افغانستان توافق هیرمند حاصل شد و توافق اروند هم با وجود مشکلات بسیاری که با کشور عراق به وجود آمد همچنان معتبر است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی در حوزه آب تأثیر قابل توجهی دارد، بیان کرد: مفهوم دیپلماسی آب معقوله‌ای است که به شدت در منطقه خاورمیانه به آن نیازمندیم، همچنین تبدیل آب به موضوع همکاری با کشورهای مختلف امر دشواری به نظر می‌رسد.

عراقچی متذکر شد:‌ در گام نخست باید همکاری مشترکی میان موسسات تحقیقاتی منطقه با یکدیگر برای ایجاد الگوهای همکاری در منطقه ایجاد شود. همچنین تاب آوری و استفاده بهینه از منابع آبی بحثی جدی است که برخی کشورها توانسته‌اند در این زمینه مهارت لازم را کسب کنند لذا این تجربیات ارزشمند باید به سایر کشورها منتقل شود تا با همکاری یکدیگر به سوی اصلاح الگوهای مصرف آب پیش برویم.

معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ در مناطق مختلف جهان تفاهم نامه‌ای برای استفاده مشترک وجود دارد که برای نمونه می‌توان به تفاهم‌نامه منطقه جنوب آفریقا اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه در منطقه غرب آسیا باید فرصت جدیدی برای دیپلماسی ایجاد کرد، افزود: دیپلماسی آب ضرورت مهم منطقه غرب آسیاست و در مباحث امنیتی هم باید به آن توجه کرد.

عراقچی افزود: موضوع آب و مسائل زیست محیطی باید در چارچوب مسائل امنیتی و موضوع دیپلماسی قرار گیرد و بحث مربوط به آب مجازی و تجارت هوشمند هم از جمله مسائل مورد توجه است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در تولید کالاها باید با توجه به میزان مصرف آب تصمیم‌گیری کرد، گفت: آب در منطقه غرب آسیا کالایی استراتژیک است و باید به صورت راهبردی و استراتژیک به آن نگریست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار