معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان در گیلان:

حوزه پژوهش در گیلان فعال‌تر شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان با تأکید بر تشکیل تیم‌های تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: گیلان باید در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی فعال‌تر عمل کند.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ، رضاملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان پیش ازظهر دوشنبه درهمایش بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن اجتماعات بانک صادرات برگزار شد، اظهار کرد: براساس چشم انداز پیش بینی شده در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور حوزه سلامت باید در سال ۱۴۰۴ جایگاه نخست آموزش و پژوهش را داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به شرکت‌های دانش بنیان و افزایش همکاری‌های بین المللی و همچنین حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش‌ها در این حوزه، افزود: در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوب پژوهشی در سطح بین المللی صورت گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان همچنین با بیان اینکه محققان این حوزه باید تلاش کنند که پژوهش‌های خود را در مجلات بین المللی چاپ کنند، گفت: در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان بودجه در حوزه تحقیقاتی در اختیار مراکز تحقیقاتی و دانشگاه قرار داده شد.

به گفته ملک زاده دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند تا براساس قوانین یک درصد بودجه خود را در طول سال به فعالیت‌های تحقیقاتی تخصیص دهند.

وی در ادامه با اشاره به توجه زیاد کشور‌های توسعه یافته به تحقیقات در بخش بهداشت و درمان، تصریح کرد: متاسفانه در کشور زمان و اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای این بخش نسبت به دنیا هزینه نمی‌شود.

ملک زاده تأکید کرد: برخی کشور‌ها همانند کره جنوبی مبالغ فراوانی را درحوزه تحقیقات و فناوری در این بخش هزینه و سرمایه گذاری می‌کنند که این سبب شده گاهی اوقات حتی جایگاه ایران را نیز به خود اختصاص دهد.

بیماران را به خارج از کشور اعزام می‌کنیم

وی همچنین به نبود زیرساخت‌های مناسب در زمینه تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: ایران در حوزه نیروی انسانی کشوری ثروتمند محسوب می‌شود، ولی هنوز در حوزه مطالعات ژنتیکی به جایگاه مدنظر نرسیده ایم و بیماران را به خارج از کشور اعزام می‌کنیم.

ملک زاده با اشاره به اینکه در طول سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه پزشکی و سلامت کشور صورت گرفته، یادآورشد: راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور، راه اندازی برنامه ثبت بیمار و افزایش واحد‌های تحقیقاتی در سطح بیمارستان‌ها از اجمله این اقدامات محسوب می‌شوند.

وی توجه به حوزه فناوری و تحقیقات را از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه سلامت در کشور دانست و تصریح کرد: فراهم کردن یک فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و تبدیل علم به محصول و استفاده از این آموخته در حوزه سلامت نیازمند داشتن ساز و کار جدی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه باید از این نیروی انسانی و جوانان با استعداد که دارای طرح‌های و ایده‌های مناسب و خوب هستند استفاده کنیم، گفت: توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی، توسعه کیفی پژوهش‌ها برخی از مهم‌ترین اقداماتی است که در حوزه پژوهش و تحقیقات باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی فعال‌تر عمل کند، گفت: متاسفانه ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان فعالیت تحقیقاتی ندارند.

ملک زاده با بیان اینکه تنها بیش از ۲۰ درصد از این اعضای کار علمی انجام می‌دهند، تأکید کرد: باید تیم‌های تحقیقاتی در استان گیلان ایجاد شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.