باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

نوشدارو‌هایی برای نفس‌های به شماره افتاده اراک

شهردار کلانشهر اراک از برنامه‌هایی خبر داد که در کاهش آلودگی هوای اراک موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  در حالی که این روز‌ها کلانشهر اراک با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و هرچند روز یک بار غلظت آلاینده‌ها از حد مجاز فراتر می‌رود و نفس کشیدن را برای گروه‌های حساس و غیر حساس مشکل می‌کند اقداماتی عملی برای کاهش این آلودگی لازم است و این جای خوش بختی دارد که شهردار اراک  از اقداماتی خبر داد که در کاهش آلودگی هوای اراک موثر هستند.

تاجران شهردار اراک دیروز در دیدار با استاندار مرکزی گفت: مسیر دوچرخه‌سواری در ۱۲ خیابان شهر اراک ایجاد می‌شود؛ این اقدام هم به تردد آسان دوچرخه سواران کمک می‌کند و هم مشوقی است برای خودرو سواران خصوصا خودروسوارانی که مسیر‌ها را به صورت تک سرنشین طی می‌کنند؛ تا آن‌ها هم به دوچرخه سواری روی آورند و کمک کنند تا هوای خاکستری اراک رنگ روشن به خود بگیرد تا دیگر تنفس برای گروه‌های حساس مشکل نشود.

البته هرچند این اقدام شهرداری لازم و قابل تحسین است و جای امیدواری دارد تا به عمل بنشیند، اما کافی نیست و اقدامات دیگر از جمله راه اندازی ایستگاه‌های امانی دو چرخه و محدودیت تردد خودور‌های تک سرنشین می‌تواند مکمل این طرح خوب باشد.

خبر خوشی هم که تن رنجور اراک از آلودگی را التیام خواهد بخشید و شهردار اراک آن را اعلام کرد گرفتن مصوبه هزار دستگاه موتور برقی و هزار دوچرخه از شورای شهر برای ایجاد نهضت دوچرخه‌سواری شهر اراک بود.

خبرخوب دیگری که شهردار کلانشهر اراک داد و می‌تواند حال ناخوش این شهر را خوب کند خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر تا پایان سال است که امیدواریم این وعده هم سریعتر عملی شود تا شاهد کاهش آلودگی ناشی از اتوبوس‌های فرسوده شهر اراک باشیم.

همانطور که در سطور بالا گفته شد و مجدد یادآوری می‌شود محدودیت تردد خورو‌های شخصی و ایجاد طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر اراک مکمل اینگونه طرح هاست چراکه طرح‌هایی که در کلانشهر‌ها برای کاهش آلودگی اجراشده و بازده مثبت داشته اجرای طرح‌های سلبی همراه با طرح‌های ایجابی است یعنی هم باید ورودی آلودگی کم شود هم باید طرح‌های پاک اجراشود چرا که این طرح‌ها دولبه یک قیچی هستند یکی که بدون دیگری کارآیی ندارد.

  داود تاجران برنامه‌های دیگری را مطرح کردند که با توجه به اینکه کلانشهر اراک یکی از ۵ کلانشهر اراک است و بالای ۵۰ روز را در سال ۹۶ با آلودگی روبرو بوده است باید طرح‌های مقابله با آلودگی را در اولویت قرار دهد.

استقلال مناطق شهرداری اراک، ایجاد پیاده راه در خیابان حصار و نیسانیان، نورانی شدن شهر اراک با نورپردازی در هشت نقطه و دالان‌های نورپردازی در دو نقطه، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در هفت پارک، بازسازی پارک وحش و جوان‌سازی حیوانات آن و انجام خط‌کشی‌های سه بعدی عابر پیاده از دیگر برنامه‌هایی بود که تاجران شهردار اراک اعلام کرد.

البته امیدواریم این وعده‌هایی که شهردار اراک داده هرچه سریعتر عملی شود تا مرحمی باشد برزخم کهنه آلودگی هوای اراک تا مبادا این برنامه ها نوشدارو‌یی با شد که بعد از به کما رفتن پیکر بیمار این کلانشهر به اجرا درآید.

این نکته هم لازم به یادآوری است که کاهش آلودگی یک امر فرادستگاهی است که باید همه دستگاه‌های استانی دست به دست هم دهند ودر بعضی از موارد از دستگاه‌های ملی هم کمک بگیرند تا آلودگی شهر‌هایی مانند اراک به صورت ریشه‌ای و دائمی برطرف شود.

انتهای پیام / ج

مرحم‌هایی برای زخم کهنه آلودگی هوای اراک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
بعضی از اتوبوس های واحد اراک ، نزدیک به بیست سال است ک در شهر کار می کنند . بعضی از آن ها از رده خارج شده بودند ولی بعد از کلانشهر شدن و تغییر پایانه ها و کمبود اتوبوس ، دوباره وارد سیستم شدند . کف بعضی از اتوبوس ها حتی با ایزوگام تعمیر شده اند .