رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

آیین نامه حمل و نقل عمومی بین المللی ابلاغ شد/کاهش 7 درصدی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در یک سال گذشته 6 تا 7 درصدی داشته است.

آیین نامه حمل و نقل عمومی بین المللی ابلاغ شد/کاهش 7 درصدی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومیبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل گفت:در یک سال گذشته استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش 6 تا 7 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: علت اصلی این امر ، تولید روزافزون خودرو است به طوری که هر ساله 3 میلیون و 500 هزار خودرو در کشور پلاک می‌شود و از سوی دیگر پایین بودن قیمت سوخت باعث شده که انگیزه‌ای برای استفاده از حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: هر روز 100 هزار خودرو از شهرهای اطراف وارد تهران می‌شود و این جابه‌جایی ها باید از طریق حمل و نقل ریلی و یا جاده‌ای انجام شود که متأسفانه استفاده از خودروی شخصی بیشتر است.

کشاورزیان با بیان اینکه دولت باید در جهت کاهش قیمت تمام شده ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: سازمان راهداری درخواست‌هایی را مبنی بر تعرفه‌ها ، حذف مالیات و قیمت تمام شده اتوبوس را داده است تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش به وجود آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت یک اتوبوس 850 تا 900 میلیون تومان است و حداکثر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود 350 میلیون تومان است بنابراین باید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری 500 میلیون تومانی در این بخش ایجاد شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو، پایین بودن قیمت سوخت و نیز کاهش سهم حمل و نقل عمومی باعث شده است که میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حذف یک اتوبوس از گردونه حمل و نقل باعث می‌شود که 12 خودرو شخصی جایگزین آن شود افزود:میزان سوخت اتوبوس در 100 کیلومتر 35 لیتر است ولی میزان مصرف خودروهای شخصی در این حوزه بسیار بیشتر است و باید برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت چاره‌اندیشی کنیم.

کشاورزیان تأکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا باید در بخش حمل و نقل مسافر اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بین هزار و 600 تا هزار و 700 شرکت حمل و نقل اتوبوسرانی وجود دارد گفت: باید تمامی این شرکت‌ها از طریق برندسازی ساماندهی کنیم به طوری که در کشورهای خارجی تنها 5 تا 10 شرکت اصلی وجود دارد و مابقی شرکت‌ها در زیر مجموعه شرکت‌های اصلی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طرح شبکه سیر همنام تمامی رانندگان اتوبوس باید تنها از طریق یک نام خدمات خود را عرضه کنند گفت: تمامی اتوبوس‌ها باید دارای بغل نویسی باشند و برای ارتقای کیفیت خدمات خود باید اتوبوس‌ها در قالب یک برند همکاری کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در حال حاضر تمامی همکاران در حال انتخاب مشاور برای ارزیابی خدمات هستند و در این حوزه ارزیابی خدمات ملاک اصلی است.

کشاورزیان تأکید کرد: تمامی شرکت‌ها تا پایان سال آینده رده‌بندی، رتبه‌بندی و ستاره‌دار خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آیین‌نامه حمل و نقل بین‌المللی مسافر ابلاغ شده است افزود: در این آیین‌نامه تنها به کسانی اجازه فعالیت خواهیم داد که در بخش داخلی فعال هستند و فعالیت شرکت‌های مسافری در بخش بین‌الملل باید از طریق ناوگان ملکی و تحت پوشش خود شرکت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه حمل و نقل کالا آیین‌نامه مربوط به آن در اواخر سال گذشته ابلاغ شده و بنا به درخواست انجمن برای مدت 5 تا 6 ماه به حالت تعلیق درآمده تا در این بخش نقطه نظرات و پیشنهادات بررسی شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: در زمینه حمل و نقل بین‌المللی کالا اقدامات خاصی انجام نداده ایم و در این حوزه سالی دو بار امتحان برگزار کرده‌ایم و بین 10 تا 12 نفر با قبول شدن در آزمون مجوز لازم را دریافت کرده‌اند و در این بخش هر کدام شرایط بهتری را داشته باشند می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

کشاورزیان در خصوص احداث مجتمع های رفاهی گفت:اگر در یکصد متری بعد از حریم‌ها مجتمع رفاهی را احداث کنند تمامی اقدامات از ابتدای شروع سال تا انتها از جمله کاربری تهیه مجوز و نقشه‌های ساختمانی از طریق این سازمان انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری زمینه خیلی خوبی فراهم شده و از کسانی که به صورت زنجیره‌ای در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند حمایت خواهیم کرد.

وی در خصوص جداسازی بحث راهداری از اداره راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل در این مدت از محل منابع داخلی خود حقوق راهداران را پرداخت کرده و در این حوزه باید برای سازماندهی و اداره تجهیزات اقدامات لازم انجام شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان در خصوص نوسازی ناوگان گفت: اگر اعتبارات لازم از طریق دولت تأمین شود می‌توانیم گام‌های بزرگی را در حوزه نوسازی ناوگان برداریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار