شهرابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مهاجرین، تاثیرات مثبت اقتصادی ایجاد می‌کنند

مدیر انجمن دیاران گفت: برنامه «پایش» شبکه یک سیما به مساله مهاجرین از لحاظ اقتصادی خواهد پرداخت.

مهاجرین، تاثیرات مثبت اقتصادی ایجاد می کنند/ نگاه ما به پدیده مهاجرت کارشناسی نیست«محسن شهرابی»، مدیر انجمن دیاران در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به برنامه «پایش» شبکه یک سیما که قرار است به مساله مهاجرین از لحاظ اقتصادی بپردازد، اظهار کرد: قرار است ابعاد اقتصادی مهاجرت در این برنامه بررسی می شود؛ ما می خواهیم توضیح بدهیم که مهاجرین چگونه در اقتصاد تغییر مثبت ایجاد می کنند، مهاجرین باعث بیکاری نمی شوند و در همه جای دنیا باعث بزرگ تر شدن کیک اقتصادی خواهند شد.

وی افزود: در این برنامه به دنبال تغییر نگرش نسبت به مهاجرین هستیم. 15 دقیقه از مدت زمان این برنامه به تحلیل کارشناس درباره مسائل اقتصادی مهاجرین و 15 دقیقه دیگر نیز به تغیر نگرش جامعه ایرانی نسبت به مهاجرین اختصاص دارد که بدین منظور چند نمونه موفق از مهاجرین را در این برنامه معرفی خواهیم کرد.

شهرابی عنوان کرد: نگرش ما در خصوص مهاجرین سبب شده که اکثر این افراد در مشاغل پایین مشغول به کار باشند اما با این حال، انسان های موفقی نیز در میان آنها هستند که در این برنامه به آنها پرداخته خواهد شد. در برنامه پایش، سه نفر از کسانی که در این فراخوان شرکت کرده بودند را دعوت می کنیم و هر کدام 5 دقیقه فرصت خواهند داشت که خود و کسب و کارشان را معرفی کنند.

مدیر انجمن دیاران تاکید کرد: این برنامه بیشتر از منظر اقتصادی به مهاجرین خواهد پرداخت اما برنامه های دیگری نیز در دست ساخت داریم که با محوریت مسائل اجتماعی و انسانی به موضوع مهاجرت نگاه می کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون استقبال خوبی از این فراخوان صورت گرفته و مهاجرین از اقصی نقاط کشور فیلم های خود را برای ما ارسال کرده اند. ما تاکنون با حدود 100 نفر از مهاجرین موفق مصاحبه داشتیم و مستندهایی نیز از برخی از آنها ساخته ایم که بعدا منتشر خواهد شد.

محسن شهرابی بیان داشت: متاسفانه نگرش ما ایرانی ها نسبت به پدیده مهاجرت خیلی اشتباه است و غبار روی آن گرفته است. نگاه ما به مهاجرت کارشناسی شده نیست و از منظرهای گوناگون اشتباهات زیادی داریم. در بحث اقتصادی ما یک کار تحقیقی انجام دادیم مبنی بر اینکه نه تنها مهاجرین دلیل بیکاری جوانان ایرانی نیستند، بلکه اخراج مهاجرین از کشور باعث بیکاری جوانان ایرانی خواهد شد. همینطور در بحث اجتماعی و انسانی نیز برخی قوانین ما قدیمی و اشتباه است که به عنوان مثال می توانیم به بیش از یک میلیون فرزند بی تابعیت که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانستانی هستند اشاره کنیم.

قابل ذکر است که انجمن دیاران، انجمنی در حال ثبت اســت که برای حمایت از مهاجرین در ایران مشغول به فعالیت شده است. به گفته محسن شهرابی، مدیر این مجموعه، هدف انجمن دیاران عبارت است از اصلاح تغییر نگرش ایرانیان نسـبت به مقوله مهاجرین و اتباع خارجی که با آسیب شناســی وضع زندگی اتباع خارجی، راهکارهایی برای بهبود وضع موجود پیشـنهاد می دهد.

برنامه «پایش» که یکشنبه هر هفته از شبکه یک سیما پخش می شود، قرار است در یکی از برنامه های خود به مساله مهاجرین از لحاظ اقتصادی بپردازد.

این برنامه به همکاری انجمن دیاران در فراخوانی از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران دعوت کرده است که با معرفی خود و کسب و کارشان، در مسابقه جوان موفق مهاجر شرکت کرده و در ساخت این برنامه سهم بگیرند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار