باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

مونو اکسید کربن قاتلی مرموز که هیچ ردپایی از خود باقی نمی گذارد

مونو اکسید کربن یاهمان co گازی بی رنگ،بی بو و بی طعم است و بی آنکه اثری از خود بجای بگذارد سالانه شمار زیادی قربانی می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  با شروع فصل سرما صفحه حوادث روزگار هم از آمار مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی سیاه می شود،مرگ  و میر تلخی که آرام و بی سر و صدا باعث سلب حیات می شود و چه بسا با نصب صحیح و اصولی بخاری و رعایت نکات ایمنی  در استفاده از وسایل گرمایشی بتوان از بروز آن جلوگیری کرد.
مونو اکسید کربن گازی سمی است که از احتراق ناقص کربن بوجود می آید و از این رو لقب قاتل خاموش بخود گرفته است چرا  که بی رنگ،بی بو و بی طعم است.

مونو اکسید کربن قاتلی مرموز که هیچ ردپایی از خود باقی نمی گذارد
افرادی که در فضای سربسته و در معرض استنشاق گاز مونو اکسید کربن قرار می گیرند دچار مسمومیت ناشی از این گاز می شوند،مسمومیتی که با علائمی چون سردرد،سرگیجه،تهوع،کاهش سطح هوشیاری،کوفتگی بدن و تپش قلب بالا همراه است.


اما درصورت ابتلا به مسمومیت ناشی از گاز مونو اکسید کربن چه باید کرد؟


سریع ترین روش رساندن اکسیژن و هوای تازه به افراد مسموم است،باز کردن در و پنجره ها،قطع منبع نشت گاز و تماس با اورژانس 115 از اقدامات وراهکار های بعدی است.
باقر بهرامی رئیس اورژانس و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ ضمن اشاره به اجتناب از  روشن کردن شعله های اجاق گاز برای گرم کردن محیط خانه گفت:تمامی دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار بام فاصله داشته باشند.

مونو اکسید کربن قاتلی مرموز که هیچ ردپایی از خود باقی نمی گذارد
وی با تاکید بر ضرورت توجه به ایمنی در بکارگیری وسایل گرمایشی گفت:در سال گذشته 541 نفر در استان دچار گاز گرفتگی شده که از این تعداد 13 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن جان خود را از دست دادند .
بهرامی افزود:امسال نیز 115 نفر دچار مسمومیت شدند که 111نفر از آنها بهبود یافته و متاسفانه 4نفر فوت شدند.
وی شایع ترین علت گاز گرفتگی را غیر استاندارد بودن وسایل گرمایشی و نصب نادرست دودکش عنوان کرد و افزود:در صورت اطمینان از وجود گاز مونو اکسید کربن بایستی سریعا وسایل گرماسوز را خاموش کرده و جریان گاز را قطع و از روشن کردن کلید برق خودداری نمود.
بهرامی افزود:افراد نباید هیچگاه لوله بخاری را از داخل شیشه پنجره بیرون آورند زیرا این اقدام موجب برگشت هوا و خاموش شدن بخاری و در نتیجه  نشت گاز می گردد.
وی افزود:باید توجه داشت که طول دودکش حداقل 80متر و طول شیلنگ بخاری 1،5متر بوده و رنگ شعله بخاری آبی باشد که در غیر این صورت احتراق ناقص صورت گرفته و خطر آفرین خواهد بود.

 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.