واکسيناسيون رايگان 500 قلاده سگ بر عليه بيماری هاری در ريگان

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از واکسيناسيون رايگان 500 قلاده سگ بر عليه بيماری هاری در ريگان خبر داد.

واکسيناسيون رايگان 500 قلاده سگ بر عليه بيماری هاری در ريگانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محسن دهقانیان مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بيماری هاری يکی از مهمترين بيماريهای مشترک بين انسان و حيوان و يک بيماری ويروسی حاد و کشنده است که سيستم اعصاب مرکزی را درگير مي کند و ميزان کشندگی بيماری بسيار بالاست به طوريکه پس از ظهور علائم بيماری، درمان امکان پذير نبوده و مرگ حتمی است.


وی افزودويروس بيماری از نوع رابدو ويروس بوده و پس از ورود به بدن ميزبان سيستم اعصاب مرکزی را درگير می کند.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان تصریح کرد:کليه حيوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به اين ويروس حساس می باشند و اصلی ترين راه سرايت بيماری به انسان از طريق گاز گرفتگی توسط حيوان هار مي باشد.


دهقانیان افزود: بيماری در حيوان به دو فرم خاموش و خشمگين ظاهر می شود، در فرم خاموش حيوان فلج شده و گوشه گير می شود . ولی در فرم خشمگين حيوان عصبی شده و به ساير حيوانات حمله ور می شود.


وی گفت: حيوان هار علائمی از قبيل ترشح شديد بزاق ، عدم توانايی در بلع ، حمله و گاز گرفتن اجسام زوزه و ناله کشيدن و در نهايت فلجی و مرگ را به دنبال دارد.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان تصریح کرد: ويروس عامل بيماری بسيار حساس بوده و در طبيعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بين می رود و در برابر مواد شيميايی فوق العاده حساس بوده و در برابر نور و اشعه های آن نابود مي شود.


دهقانیان افزود: تنها راه پيشگيری انجام واکسيناسيون هاری است و در مواقع گاز گرفتگی توسط حيوان بايد بلا فاصله محل زخم را با آب و صابون به مدت بيست دقيقه عميقا" شستشو داد واز باند پيچی و بستن زخم وی خاطر نشان کردخودداری کرد چون ويروس هاری به هوا و نور حساس است و بلا فاصله به مراکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسيناسيون هاری مراجعه نمود.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اظهار کرد در بحث واکسيناسيون سگ های گله و سگهای صاحبدار از ابتدای سالجاری تا کنون تعداد 500 قلاده سگ بصورت رايگان بر عليه اين بيماری واکسينه شدند.


دهقانیان ازهمکاری دامداران با ماموران شبکه دامپزشکی در انجام واکسيناسيون الزامی و باعث افزايش سطح پوشش واکسيناسيون در روستا می شود.


وی افزود: لازم به ذکر است که متقاضياني که در زمان اجرای طرح موفق به واکسيناسيون سگهای خود نشده اند می توانند با مراجعه به شبکه دامپزشکی نسبت به واکسيناسيون رايگان و دريافت کارت بهداشتی اقدام نمايند.


دامداران در جهت کنترل بيماری از تماس سگ های نگهبان با سگهای ولگرد با حصار کشی مناسب خانه و دامداری جلوگيری به عمل آورند.و همچنين با استفاده از دارو های ضد انگل نسبت به مبارزه با بيماريهای انگلی داخلی و خارجی اقدام نمايند و در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را سريعا" به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند و يا با شماره 44360209 تماس حاصل فرمايند.

 

انتهای پیام/س

 

واکسيناسيون رايگان 500 قلاده سگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.