آشنا در سمینار حکمرانی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا:

مسابقه تسلیحاتی در منطقه موجب گسترش تروریسم می‌شود/همکاری‌های دسته جمعی در منطقه زمینه صلح و ثبات را فراهم می‌کند

مسابقه تسلیحاتی موجود در منطقه موجب گسترش تروریسم می‌شودمشاور رئیس جمهور گفت: غرب آسیا با افراط گرایی مواجه بوده و مسابقه تسلیحاتی موجود در منطقه موجب گسترش تروریسم می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در سمینار حکمرانی و امنیت منطقه در غرب آسیا که صبح امروز ٢٢ آذر در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی امروز با حکمرانی قرن بیستم که مبتنی بر سرکوب مردم و ارعاب بود متفاوت است.

آشنا گفت: پیشرفت در فناوری، انسان‌ها را به هم پیوند داده است و شهروندان با رأی و آگاهی سیاسی به دانشی مجهز شده‌اند که موجب بهروزی ملت‌ها شده است.

وی ادامه داد:منطقه غرب آسیا در یک دهه گذشته تجربه دردناکی را در خصوص افراط گرایی و بحران هویت داشته است و افزایش نامتقارن جمعیت و وجود دولت‌های نا کارآمد از جمله علل این ناامنی‌ها است.مسابقه تسلیحاتی موجود در منطقه موجب گسترش تروریسم می‌شود.

مشاور رئیس جمهور افزود: افزایش نامتقارن جمعیت و دولت‌های ناکارآمد از جمله موضوعاتی است که مشروعیت بسیاری از حکومت‌های منطقه را کاسته است اما فضای مجازی نقش بسیار مهمی در تفکر جوانان منطقه غرب آسیا ایفا می‌کند. شبکه سازی در بستر رسانه‌های ارتباطی قدرتی را به کاربران داده که موجب دریافت اطلاعات از مسیرهای مختلف و متنوع شده است.

وی ادامه داد: استفاده از قدرت تأثیر مردم بر مردم در تبلیغات سیاسی از نتایج مهم رشد شبکه‌های اجتماعی است، این امر موجب کاهش قدرت اغنا توسط حکومت‌ها شده است. قدرت نرم افزاری اهمیت بیشتری نسبت به قدرت سخت افزاری در بقای حکومت‌ها دارد.

آشنا با اشاره به اینکه بحران کم آبی یکی از چالش‌های مهم منطقه غرب ‌آسیا است، تصریح کرد: تا امروز برخی دولت‌ها در کنترل این بحران موفق بودند در حالیکه برخی دیگر از دولت‌ها نقشه راه مناسبی را برای این چالش ژئوپلیتیکی در دستور کار نداشتند. بحران آب پایه‌های تمدن را متزلزل می‌کنند و روند افزایش جمعیت و سازگار نبودن  عرضه و تقاضا در درون کشورها فشار زیادی را بر محیط زیست تحمیل می‌کند. شیوع قحطی و نابودی گونه‌های زیست محیطی از عواقب این بحران است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: این مسائل همراه با قوم گرایی و فرقه گرایی می‌تواند منازعات زیادی را در منطقه به همراه داشته باشد، بدون وجود رژیم‌های بین‌المللی و کنترل نکردن این فشارهای زیست محیطی، بحران به اوج خود خواهد رسید در نتیجه در حوزه بحران‌های زیست محیطی هیچ سیاست ملی وجود ندارد و مرزهای سیاسی تعیین کننده نیست و همکاری منطقه‌ای از جمله مهمترین موضوعات مربوط به این بحران‌هاست.

وی افزود: در سال‌های ‌آینده منطقه پیرامونی ایران مرجع گروه‌های افراطی و تبهکار خواهد بود بنابراین صرفا در سایه اقتدار فراگیر فرصت برای تسهیل همکاری‌ها موجب جلوگیری از این موضوع خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه با فقدان همکاری‌های بین دولتی در ایجاد نظم منطقه‌ای شاهد رشد انواع گروه‌های افراطی خواهیم بود، تصریح کرد: آنچه به عنوان داعش مشاهده کردیم پیش درآمدی است زیرا داعش پایان نیافته و آغاز شکل گیری گروه‌های دیگر با نام‌های متفاوت است.

آشنا ادامه داد: رقابت شدید و نبردهای نیابتی که ممکن است برخی از مهمترین کشورهای منطقه‌ای را به تولید و حتی خرید تسهیلات هسته‌ای سوق دهد که موجب می‌شود رقابت جای همکاری را بگیرد و کشورهای منطقه با واکنش افراطی نسبت به این رقابت و تخطی از مرزها این منطقه را به انبار تسلیحات تبدیل می کنند که منجر به گسترش تروریسم و دامن زدن به جنگ سرد می‌شود و انرژی ائتلاف‌های منطقه را به هدر می‌دهد.

مشاور رئیس جمهور افزود:‌ اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد غرب آسیا و شمال آفریقا به پناهگاه گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شود، فروپاشی از درون یکی از مهمترین ویژگی‌های این روند است که گریبان گیر این منطقه می‌شود باید در مورد این واقعیت فکری شود و کشورهایی که به واسطه نیروهای گریز از مرکز بقایشان تهدید می‌شود به شیوه‌های مدیریتی جدیدی روی بیاورند.

وی افزود: بی‌ثباتی سیاسی و جنگ‌ها صورت غالب دولت‌های اقتدار گرا در منطقه است اگر دولت‌ها انعطافی را در برابر مردم خود نداشته باشند و اصلاحات ساختاری را نپذیرند کل کشور تهدید خواهد شد، انعطاف ناپذیری و اصلاح نشدن موجب بروز شورش و ناامنی می‌شود بنابراین جابجایی جمعیت و بیداری سیاسی احتمال برخورد فرهنگی را در چنین جوامعی افزایش می‌دهد و بدون حکمرانی خوب این بحران‌ها قابل کنترل نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: تهدیدات سایبری که امروزه در منطقه به عنوان فضایی برای جنگ‌های نیابتی تبدیل شده است نیاز به رژیم‌های بین‌المللی دارد تا این فضا را کنترل کند زیرا بدون ضابطه تهدیدات زیادی از سوی این فضای سایبری متوجه همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود و با به میان آمدن شهروندان و بیداری اسلامی کشورها، این توانایی بالا را باید در حکمرانی مناسب نشان دهند،‌ کشورهایی که دارای حکمرانی بی‌کیفیت هستند برهم زدن امنیت را در منطقه ترویج می‌دهند در نتیجه سقوط یک کشور ناامنی را به سایر واحدهای سیاسی سرایت می‌دهد.

آشنا در ادامه یادآور شد: اقدامات یک جانبه مانع از رسیدن به اهداف گسترده می‌شود در حالیکه منطقه نیاز به همکاری دارد و همکاری‌های دسته جمعی می‌تواند زمینه صلح و ثبات را برای منطقه فراهم کند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه بازی برد- برد بین هویت‌ها به معنای تضعیف هویت‌های قومی و فرهنگی نیست، افزود: کمک به حکمرانی خوب بدون براندازی یکی از ویژگی‌های لازم برای ایجاد یک بستر مناسب است در حالی که در منطقه برخی کشورها در حکمرانی کیفیت بالایی را دارند و برخی دیگر این طور نیست ما دو راهکار کلی را پیش رو داریم یا باید سقوط و اسقاط حکومت‌های بی کیفیت را به عنوان یک راهبرد در نظر بگیریم و یا به حکومت‌هایی که الان روی کار هستند کمک کنیم تا اصلاحات لازم و انعطاف پذیری مناسب را از خود نشان دهند چرا که ما نمی‌دانیم حکومتی که بعد از این روی کار خواهد آمد چگونه خواهد شد، این امر مخالف با انقلابی‌گری نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار