معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: سالانه 24 میلیارد تومان هزینه جمع‌ آوری زباله در شهر همدان است.

سالانه 24 میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله در شهر همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید درویشی ،معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه در همدان پسماند و جمع‌آوری زباله ساعت 21 هر شب از در منازل انجام می‌شود، اظهار کرد: بخش عمده و قابل توجهی از زباله‌ها داخل محدوده خدمات شهری از ساعت 21 تا 6 صبح در چهار منطقه انجام می‌شود.

وی تعداد دستگاه‌های پرس زباله را 43 دستگاه دانست و گفت: میزان تولید زباله در هر روز 425 تن در شهر همدان است که با توجه به سرانه جمعیتی روزانه 800 گرم برای هر شهروند همدانی است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان بیان کرد: به لحاظ اینکه بخش عمده همشهریان در بحث جمع‌آوری زباله همکاری نمی‌کنند در این خصوص باید توجه ویژه صورت گرفته و زباله‌ها را در ساعات شب بیرون بگذارند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم همکاری همشهریان در بیرون گذاشتن زباله مجبور هستیم از ساعت 7 تا 10 صبح مجدداً در یک نوبت دیگر اقدام به جمع‌آوری زباله کنیم، افزود: این امر موجب صرف هزینه مجدد می‌شود.

زباله‌ها در دو بخش عفونی و زباله‌های تر و خشک تقسیم‌بندی می‌شود

درویشی تصریح کرد: زباله‌های عفونی از بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها که با یک روند جدا توسط دستگاه خاص جمع‌آوری و بخش عمده آنها توسط اتوکلاو بی‌خطر و تحویل داده می‌شود؛ در محل سایت بازیافت طی فرآیند خاص دفن می‌شود.

وی به تقسیم‌بندی دیگر زباله‌ها در بخش زباله‌های تر و زباله‌های خشک اشاره کرد و ادامه داد: 75 درصد زباله‌ تر و 25 درصد زباله خشک است؛ 20 درصد زباله خشک از طریق چهار پیمانکار در چهار منطقه تفکیک و جداسازی می‌شود که کمک شایانی در تفکیک زباله است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان تأکید کرد: پنج درصد زباله‌های خشک نیز به محل سایت پردازش منتقل می شود؛ سایت بازیافت با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری صورت گرفته و دستگاه پردازش زباله نصب شده که قرار بر تکمیل آن طی سه مرحله است.

وی با بیان اینکه مرحله اول سایت بازیافت زباله راه‌اندازی شده است، یادآور شد: مرحله دوم تولید کود کمپوست و مرحله سوم تولید برق و گاز است که در سرمایه‌گذاری بخش خارجی از آن استفاده می‌شود.

درویشی باقیمانده زباله تر می‌تواند برای کود استفاده شود، خاطرنشان کرد: مازاد تفکیک شده زباله تر نیز به مرحله صنعتی منتقل و فرآیند خود را طی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کار در کارخانه کمپوست در حال انجام است، گفت: یک اکیپ در کارخانه کمپوست در حال فعالیت است و اقدامات لازم را انجام می‌دهد انتظار راه‌ اندازی فازهای بعدی را داشتیم.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان اظهار کرد: در توافق با سرمایه‌گذار قرار بر راه‌اندازی فاز دوم و سوم بود، سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرد و شهرداری تذکرات و اخطارها را به سرمایه‌گذار داده و منتظر طی روند قانونی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هنوز در کارخانه، کمپوست تولید نمی‌شود که استاندار و یا غیراستاندارد باشد، افزود: تنها مراحل پردازش و تفکیک انجام می‌شود.

سایت بازیافت شهرداری دارای یک ایستگاه موقت و یک ایستگاه دائم است

درویشی با اشاره به سایت بازیافت شهرداری همدان، بیان کرد: سایت بازیافت دارای یک ایستگاه موقت و یک ایستگاه دائم با 22 کیلومتر فاصله با شهر است؛ به منظور جمع‌آوری با سرعت بیشتر و مدت زمان کوتاه‌تر زباله، ماشین‌ها زباله‌ها را در سایت موقت تخلیه کرده و زباله‌ها به سایت منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه دو سایت دائم و موقت به صورت شبانه‌روزی فعال است، ادامه داد: سایت موقت در مرکز شهر به لحاظ بهداشتی و محیط زیستی مناسب و باکیفیت نگهداری می‌شود و سایت اداری نیز در کنار آن بدون هیچ مشکلی فعال است؛ سایت موقت اکنون زباله‌ها را تحویل و به سایت دائم انتقال می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان تصریح کرد: مازاد زباله با توجه به عدم راه‌اندازی پردازنده‌های کمپوست به سایت دائم منتقل و در آنجا دفن می‌شود؛ بنابر اظهارات اساتید دانشگاه و برخی از محیط زیست بهترین از سایت‌های سطح کشور در خدمات‌رسانی به مردم همدان است.

وی با بیان اینکه سایت بازیافت موقت در منطقه قاسم‌آباد قرار دارد، یادآور شد: سایت دائم نیز نزدیک به پلیس راه قرار دارد.

سالانه 24 میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله در شهر همدان است

درویشی با اشاره به هزینه جمع‌آوری زباله در شهر همدان، خاطرنشان کرد: سالانه 24 میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله در شهر همدان است که از این مبلغ 20 میلیارد تومان هزینه پرسنلی و نیروی انسانی در چهار منطقه توسط چهار پیمانکار با حدود یک هزار نیرو است.

وی چهار میلیارد تومان از کل مبلغ سالانه جمع‌آوری زباله را هزینه ماشین‌آلات و دفن زباله دانست و گفت: در کنار هزینه خدماتی که صرفاً بابت جمع‌آوری زباله ارائه می‌شود به مردم سوبسید پرداخت می‌شود در صورتی که حداقل کار مردم کمک به ما در بحث جمع‌آوری زباله است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان اظهار کرد: میزان بهای خدمات از سوی مردم به شهرداری همدان در چهار منطقه در سال گذشته پرداخت شده هشت میلیارد و 500 میلیون تومان است که این رقم نسبت به هزینه خدمات شهری یک سوم است.

وی با بیان اینکه بابت جمع‌آوری زباله، خدمات شهری و تنظیف شهر دو سوم یارانه پرداخت می‌شود، افزود: انتظار کمک از سوی مردم در جهت کاهش تولید زباله را داریم.

درویشی با تأکید بر اینکه سرانه استاندارد تولید زباله 450 گرم است، بیان کرد: نیاز است با ایجاد همکاری و هماهنگی بین شهروندان و شهرداری، کاهش تولید زباله را داشته باشیم؛ ایده‌آل این است که بتوانیم زباله‌ها را یک روز در میان جمع‌آوری کنیم اما حداقل‌ آن، جمع‌آوری در یک نوبت معین از ساعت 21 تا پاسی از شب است.

انتهای پیام/خ

جمع آوری زباله در همدان سالانه 24میلیارد تومان هزینه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.