عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

آمار مبتلایان به پوکی استخوان در ایران در حال افزایش است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اساس نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک متاسفانه آمار مبتلایان به پوکی استخوان در کشور ایران در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  مهناز مردانی، با بیان اینکه پوکی استخوان عبارت است از بر هم‌خوردن تعادل بین توده استخوانی مصرفی و سنتز توده استخوانی جدید، اظهار کرد: این امر منجر به کاهش دانسیته استخوان‌ها، ایجاد خلل و فرج وسیع در استخوان‌ها (اسفنجی شدن) و در نتیجه کاهش استحکام و ضعف و در نهایت شکستی بسیار آسان استخوان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز ممکن است تا سال‌ها بدون علامت بوده و با بروز شکستگی در استخوان فرد مبتلا تشخیص داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بر اساس نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک متاسفانه آمار مبتلایان به پوکی استخوان در کشور ایران در حال افزایش است، بیان داشت: این آمار در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۵ درصد جمعیت بوده که در سال ۹۰ به ۳۴ درصد رسیده است.

مردانی به برخی علائم پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: پوکی استخوان معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و علایم آن به تدریج و در طی زمان مشخص می‌گردد، برخی از علایم این بیماری شامل درد در استخوان‌ها و مفاصل، مشکل در راست نشستن و ایستادن، کوتاه شدن قد و شکستگی‌های آسان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: این بیماری معمولا به دنبال کمبود دراز مدت مواد مغذی مشارکت کننده در سنتز استخوان اتفاق می‌افتد، مهمترین این مواد شامل ویتامین دی، پروتئین، کلسیم و فسفر هستند که منجر به کلسیفیکاسیون و استخوان‌سازی می‌گردند.

وی یادآور شد:لذا هر عاملی که منجر به دریافت ناکافی و یا کاهش جذب و یا افزایش دفع این مواد از بدن گردد می‌تواند پوکی استخوان را رقم بزند.

مردانی شیوع پوکی استخوان را در زنان بیشتر از مردان عنوان و اظهار کرد: با توجه به نقش موثر استروژن در افزایش جذب ویتامین ِD و کلسیم، پس در دوران یائسگی زنان به دلیل کاهش استروژن احتمال بروز اختلال در استخوان‌ها و مشکل پوکی استخوان نیز بیشتر می‌گردد، هر چند که کاهش تستوسترون در آقایان نیز می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و بروز پوکی استخوان شود.

وی ادامه داد:همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: پرکاری تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی دارو‌ها مثل کورتن و لووتیروکسین ٬فورزماید، هپارین ٬فنیتوئین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان می‌گردند.

مردانی کم‌تحرکی طولانی‌مدت و مصرف بالای الکل را از عوامل خطرآفرین پوکی استخوان دانست و افزود: یکی از بهترین روش‌های تشخیص این بیماری، استفاده از تست سنجش تراکم استخوان است.

وی تصریح کرد:هر چند که درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما معمولا توصیه‌هایی از جمله استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از منابع کلسیم و فسفر مانند لبنیات و انواع مغز‌ها از قبیل: گردو، مصرف ویتامین دی و مکمل کلسیم زیر نظر پزشک متخصص و استفاده از منابع غذایی حاوی استروژن مانند سویا می‌تواند موثر واقع گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان افزود: علاوه بر استفاده از منابع غنی ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب و زرده تخم مرغ، استفاده مناسب از نور خورشید با توجه به فصل سال جهت سنتز ویتامین ِD در بدن بین پنج تا ۱۵ دقیقه می‌تواند در کاهش بروز پوکی استخوان موثر باشد.

انتهای پیام/د

افزایش آمار مبتلایان به پوکی استخوان در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.