براتی سده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

کارکرد نگهداری از معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد مثبت است/ تدوین پروتوکل واحد درمانی اعتیاد

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: کارکرد نگهداری از معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد مثبت است و در صورت نبود این مراکز، تعداد معتادان خیابانی افزایش می‌یابد.

کارکرد نگهداری از معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد مثبت است/ تدوین پروتوکل واحد درمانی اعتیادفرید براتی سده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: برای پذیرش معتادان خیابانی در مراکز سرپناه شبانه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و در صورتی که هر یک از مراکز فوق بر خلاف مقررات عمل کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: تنها شرط مراکز سرپناه شبانه در پذیرش افراد مراجعه کننده معتاد، اعتیاد آن‌ها است و اصل شکل‌گیری این مراکز نیز بر اساس ایجاد سرپناهی برای معتادان خیابانی بوده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، خاطرنشان کرد: آنچه که امروزه در مورد مسئله کمپ‌های ترک اعتیاد مطرح می‌شود، این است که این مراکز باید از طرفی کارکرد درمانی داشته باشند و از سوی دیگر مسئله نگهداری از افراد معتاد نیز کارکرد دوم مراکز ترک اعتیاد به شمار می‌آید.

براتی سده تاکید کرد: در حال حاضر کمپ‌های ترک اعتیاد به لحاظ کارکرد نگهداری از معتادان، عملکرد خوبی دارند و بر اساس آخرین آمار، هم اکنون حدود ۵۰ هزار فرد معتاد در این مراکز در سراسر کشور نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: تعدادی از این ۵۰ هزار نفر، از طریق شهرداری، وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین از طریق حکم قضات به کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.

اصل وجود کمپ‌ها مشکلی ندارد

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اصل وجود کمپ‌ها مشکلی ندارد؛ زیرا دستگاه‌های متولی در حوزه درمان اعتیاد در سراسر کشور، همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری یا حتی خودِ سازمان بهزیستی کشور مرکزی برای پذیرش و نگهداری حجم ۵۰ هزار نفری بیماران معتاد ندارند.

براتی سده اظهار کرد: بنابراین کارکرد کمپ‌های ترک اعتیاد به لحاظ نگهداری معتادان، کارکردی مثبت است و وقتی که در این مراکز به نگهداری از این افراد اقدام می‌شود، خانواده‌های معتادان یک تنفس و آسایش مقطعی پیدا می‌کنند و فرصتی برای کارکردهای اجتماعی خانواده‌ها فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل نبودن پروتوکل واحد درمانی و عمل کردن با شیوه‌های متفاوت در بحث درمان معتادان، کارکرد درمانی کمپ‌های ترک اعتیاد ضعیف است و انتقادات فعلی نیز متوجه این بخش از عملکرد مراکز فوق است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پروتوکل درمانی واحدی برای مراکز ترک اعتیاد آماده شده و به زودی به کمپ‌های ترک اعتیاد ارائه می‌شود.

براتی سده عنوان کرد: کارکرد ضعیف درمانی مراکز ترک اعتیاد نباید به نادیده گرفتن تلاش این مراکز منجر شود و نباید فراموش کرد که کارکرد نگهداری از معتادان، کمک بزرگی در تامین سلامت خانواده خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر مراکز ترک اعتیاد نبودند، احتمال اینکه ۳۰ درصد از معتادانی که در حال حاضر در کمپ‌ها هستند، در خیابان ها رها شوند وجود داشت و این مسئله به مفهوم افزایش تعداد معتادان خیابانی است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد، بر اساس سنت‌هایی که توسط بهبود یافتگان ارائه می‌شود، عمل می‌کنند و البته سازمان بهزیستی کشور هم از این مراکز انتظار عملکرد تخصصی از بخش درمان کمپ‌های ترک اعتیاد را ندارد.

براتی سده تصریح کرد: اگر بخواهیم به طور تخصصی به درمان معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد بپردازیم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور باید مراکز تخصصی ویژه بستری معتادان را تاسیس کند.

تمایل معتادان به شیوه‌های سنتی ترک اعتیاد بیشتر است

وی یادآور شد: از طرفی خود معتادان هم بیشتر به درمان سنتی در کمپ‌های ترک اعتیاد تمایل دارند و از خدمات فعلی کمپ‌ها بیشتر استقبال می‌کنند و علت آن، فرهنگ حاکم در کمپ‌ها و ساختاری است که به طوری تدوین شده است که مسئله درک متقابل در کمپ‌های فعلی بیشتر به چشم می‌خورد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بیشتر معتادان ترجیح می‌دهند در کمپی حضور داشته باشند که کادر آن شامل همدردان و افرادی باشد که بهتر آن‌ها را درک می‌کنند.

براتی سده تاکید کرد: متاسفانه نگاه معتادان به درمان تخصصی اعتیاد خوب نیست و این افراد وجود همدردان را در مسئله ترک اعتیاد خود ضروری می‌دانند.

وی ادامه داد: در پروتوکل جدیدی که برای فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد تدوین شده است، بر لزوم حضور افراد متخصص در مراکز ترک اعتیاد تاکید شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار