موسوی لاری در کنگره حزب اسلامی کار:

یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب قانون‌گرایی است/احزاب باید حرکت مستمر داشته باشند

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: یکی از شاخصه‌های حکمرانی اصل مشارکت است.

شاخصه‌های حکمرانی خوب در متون دینی و قوانین کشور وجود دارد/احزاب باید حرکت مستمر داشته باشندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار که صبح امروز در سالن تلاش برگزار شد، اظهار کرد: همه کسانی که در کشورمان زندگی و خود را شهروند جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند، آرزو دارند که کشور به گونه‌ای باشد که در آن توسعه تامین، آسایش تضمین و اخلاق حسنه نهادینه شده باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به شاخصه‌های حکمرانی خوب، ادامه داد: حکمرانی خوب دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی است که اگر آن‌ها تامین شوند تعریف حکمرانی خوب کامل می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه شاخصه‌های حکمرانی خوب در متون دینی، قوانین موضوعی کشور، قرارداد‌ها و مقررات بین المللی که با ارزش‌های حاکم بر جامعه ما سازگار است، وجود دارند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری با بیان اینکه اولین منشور حکومتی اسلام، نامه امام علی (ع) به مالک اشتر است، تصریح کرد: در این نامه مشخص شده، مالک اشتر چگونه عمل کند و مردم هم بدانند که والی آن‌ها چه برنامه‌هایی دارد و چگونه حکومت خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اضافه کرد: تمام شاخص‌های حکمرانی خوب در نامه امام علی (ع) وجود دارد، برای مثال امروز حقوق انسان بسیار مهم است همین موضوع در نامه امام علی به مالک اشتر در ۱۴۰۰ سال پیش وجود داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری گفت: یکی از شاخصه‌های حکمرانی اصل مشارکت است و باید همه در اداره جامعه مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: مشارکت بر اداره جوامع در انتخاب مدیران و کمک به آنها برای انجام مسئولیت است و احزاب در این راه معنی پیدا می‌کنند و پیوند میان رأس هرم مدیریت و قاعده آن یعنی توده‌های مردم هستند.

موسوی لاری اضافه کرد: بنده مخالف این هستم که بعضی‌ها می‌گویند احزاب نباید قدرت را در دست بگیرند، احزاب شکل گرفته‌اند تا قدرت را در دست بگیرند اگر احزاب به دنبال کسب قدرت نباشند یعنی هیچ ایده و حرفی برای اداره جامعه ندارند.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: احزاب نباید در جهت فرد محور شدن جامعه تلاش کنند اصل مشارکت عمومی مردم در اداره جامعه با رسالت احزاب عجین شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان یکی دیگر از شاخصه‌های حکمرانی مطلوب را قانون گرایی دانست و افزود: مگر می‌شود در جستجوی حکمرانی خوب باشیم اما خط‌کشی برای تنظیم مناسبات فرد و جامعه نداشته باشیم، قانون حق مردم بر حکومت و مرز حکومت را مشخص می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در حکمرانی مطلوب قانون باید حرف اول را بزند، اظهار کرد: اگر در جامعه مشکلاتی وجود دارد و احساس می‌کنیم آن جامعه آن گونه که باید و شاید اداره نمی‌شود به دلیل نبود قانون، وجود قانون بد یا تفسیرهای غلط از قانون است.

موسوی لاری تأکید کرد: باید این را بپذیریم که وجود قانون حتی بد آن بهتر از بی‌قانونی است و رعایت قانون بر همه واجب است و هیچ کسی فراتر از قانون نیست.

وزیر کشور دولت اصلاحات به عواقب رعایت نکردن قانون اشاره کرد و گفت: اگر قانون نداشته باشیم سلیقه‌های مختلف مطرح می‌شود سلیقه‌ها به تعارضات دامن می‌زنند و تعارضات جامعه را به سمت تشتت می‌برند و در نهایت وحدت ملی آسیب می‌بیند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه شفافیت به در صحنه ماندن مردم کمک می‌کند، گفت: باید کارکردها برای مردم روشن و شفاف باشد تصمیم‌ها در حوزه اقتصادی، سیاسی و... به گونه‌ای باشد که عامه مردم را تشکیل بدهد البته ما نمی‌گوییم که محرمانه ترین تصمیم‌ها را هم عمومی کنند بلکه اقتضای مصلحت جامعه این است که برخی تصمیم‌ها محرمانه باقی بماند.

وی افزود: اگر کاندیداها از طریق احزاب وارد عرصه‌های مختلف از جمله مجلس و شورای شهر شوند، احزاب نسبت به عملکرد کاندیدایش پاسخگوست بنابراین احزاب در شفافیت، قانون گرایی، مشارکت‌ پذیری و برنامه دادن موثرند.

موسوی لاری با بیان اینکه احزاب نباید فصلی حرکت کنند، اظهار کرد: تشکل‌ها باید سیری مستمر داشته باشند به مسائل پروژه‌ای نگاه نکنند؛ احزاب باید کابل سازی کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: معتقدم نظام مردم سالاری و مشارکت جو، بدون حضور احزاب مختلف امکان شکل گیری و تداوم ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار