مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد:

تنها ۳ درصد از سفر‌های شهری مشهد با دوچرخه انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: طبق بررسی انجام شده در سال ۷۳ نزدیک به ۷.۸ درصد سفر‌های روزانه در مشهد با دوچرخه انجام می‌شد که متاسفانه این رقم امروز ۳ درصد است.

تنها ۳ درصد از سفر‌های شهری مشهد با دوچرخه انجام می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  سید مهدی امامی میبدی در کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه‌سواری که در بوستان ترافیک مشهد که با حضور گروه NBP هلند برگزار شد افزود : کلانشهر مشهد با وجود جمعیت سه میلیون نفری دومین کلانشهر کشور محسوب می‌شود که امروزه از وجود آلودگی هوا رنج می‌برد.

 وی گفت: در حال حاضر به طور شبانه‌روز ۵ میلیون و ۸۶۸ هزار سفر درونشهری در این کلانشهر انجام می‌شود که ۳۶ درصد آن سفر‌های شخصی است.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با تاکید بر توسعه دوچرخه‌سواری به عنوان حمل و نقل پاک افزود: در حال حاضر ۱۳۶ ایستگاه دوچرخه و همچنین ۱۰۹ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در کلانشهر مشهد ایجاد شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد هم در این کارگاه گفت: شهر مشهد مقدس دومین کلانشهر کشور است که از آلودگی هوا رنج می‌برد که شاخص‌های آلودگی آن روز به روز در حال افزایش است.

مجتبی بهاروند افزود: با توجه به این مهم چاره‌ای جز استفاده از حمل و نقل عمومی نیست که این موضوع سیاست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.

وی اظهار داشت: اما در این بین توسعه دوچرخه‌سواری و استفاده از این حمل و نقل پاک یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر مشهد است که از گذشته برای این موضوع نیز زحمات زیادی کشیده شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر با وجود وضعیت ترافیکی و فرهنگ رانندگی در شهر مشهد شهروندان جرات نمی‌کنند تا از دوچرخه برای سفر‌های دورنشهری خود استفاده کنند.

بهاروند افزود: در حال حاضر در کشور‌هایی مانند هلند تعداد ماشین موجود در معابر یک دهم خودرو‌ها است که این موضوع در مشهد برعکس است لذا باید از تجربه دیگر کشور‌ها برای توسعه این حمل و نقل پاک استفاده کرد.


وی گفت: در حال حاضر معابر ویژه دوچرخه سواری در مشهد پیوستگی ندارد که این یکی از علل عدم توسعه این حمل و نقل پاک در مشهد است و بالغ بر یک میلیون دوچرخه وجود دارد که تنها از ۳۰ درصد آن استفاده می‌شود و بخش اعظمی از این درصد نیز برای تفریح است.
 

کشور هلند به کمک توسعه دوچرخه سواری مشهد می‌آید

 
 
سرپرست ایرانی گروه NBP هلند هم در ادامه این کارگاه گفت: گروه توسعه دوچرخه‌سواری هلند به کمک توسعه این حمل و نقل پاک در شهر‌های ایران به خصوص مشهد می‌آید.

درک دیاگر افزود: در شهر‌های مختلف ایران پروژه‌های مختلف برای توسعه دوچرخه‌سواری از جمله رک‌های دوچرخه؛ سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ خانه‌های دوچرخه اجرایی شده است، اما با این وجود این سوال مطرح است که چرا هنوز معابر شهر‌های ایران مملو از خودرو است.

وی گفت: در کشور‌های پیشرفته هر روز سه‌شنبه‌های بودن خودرو است و این مهم در بین شهروندان فرهنگسازی شده که برای سلامت جسم جامعه و شهرشان باید از حمل و نقل پاک استفاده کنند.

سرپرست ایرانی گروه NBP هلند  افزود: براساس تفاهم صورت گرفته ۲۰ شهر در ایران برای توسعه دوچرخه‌سواری در آن شناسایی شد از بین این ۵ شهر مشهد؛ یزد؛ کرج؛ قزوین و تبریز انتخاب شدند.

انتهای پیام //ز. ج
 

برگزاری کارگاه تخصصی توسعه دوچرخه سواری درمشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.