گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+ تصاویر

دانشمندان معتقدند جسم غول‌آسایی که به تازگی از نزدیکی زمین عبور کرده است، می‌تواند یک فضاپیمای متعلق به بیگانگان باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان اعلام کرده اند جسم غول‌آسایی که به تازگی از کنار زمین عبور کرده است می‌تواند یک فضاپیمای متعلق به بیگانگان باشد.

دانشمندان در ابتدا این جسم را که به سیگار برگ شباهت دارد، بسیار عجیب خوانده بودند. با این‌حال، برخی مسائل موجب شده است دانشمندان تصور کنند این سیارک، «ساخته دست بیگانگان» باشد.

محققان پروژه ستی (موسسه جستجو برای هوش فرازمینی) اکنون در حال آماده شدن برای استفاده از یک تلسکوپ برای رصد این جسم عجیب هستند تا دریابند مبدا آن کجا بوده است.

گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+تصاویر

این شی مرموز که «اوموآموآ» (Oumuamua) نامگذاری شده است، از بخشی دیگر از کهکشان راه شیری عبور کرده و به منظومه شمسی ما رسیده است. منجمان در دانشگاه هاوایی این جسم را در ماه اکتبر اندکی پس از آنکه از کنار زمین عبور کرد، رصد کردند.

دانشمندان در ابتدا این جسم را سیارک فرض کردند. اما تعدادی از شاخصه‌های عجیب موجب شده است محققان تصور کنند این جسم به طور عمدی ایجاد شده است.

این سیارک شکلی مانند سیگار برگ دارد و بر خلاف سیارک‌های عادی، کروی نیست. با این‌که این جسم صدها متر طول دارد، قطر آن یک دهم عرض آن است. احتمال کشف سیارکی که به شکل کروی نباشد بسیار اندک است.

گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+تصاویر

برخی محققان باور دارند این شکل سوزنی می‌تواند برای ساخت یک فضاپیمای دوربرد مناسب باشد؛ زیرا که این شکل احتمال برخورد فضاپیما به گازها و سنگ‌های بین‌ستاره‌ای را در هنگام سفر در کیهان به حداقل می‌رساند.

این جسم با سرعت بسیار زیادی (315 هزار کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت است و به نظر می‌رسد در مدار جاذبه خورشید مهار نشده و از منظومه شمسی خارج خواهد شد.

گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+تصاویر

موسسه ستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محققانی که در زمینه سفر فضایی کار می‌کنند، پیش از این اعلام کرده بودند فضاپیماهای بین ستاره‌ای به احتمال بسیار زیاد، شکلی سوزنی و یا به شکل سیگار خواهند داشت؛ زیرا این مسئله اصطحکاک و ورود آسیب به آن را به حداقل می‌رساند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «با این‌که ممکن است مبدا این سیارک، طبیعی بوده باشد، اکنون اجماع نظری درباره مبدا آن وجود ندارد و در حال حاضر، پروژه ما آماده است احتمال این را که اوموآموآ به دست بیگانگان ساخته شده باشد، بررسی کند.»

گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+تصاویر

این تیم برای تحقیق درباره اوموآموآ، از تلسکوپ رادیویی موسوم به «گرین بانک» واقع در ویرجینیای غربی آمریکا استفاده می‌کند. اوموآموآ کلمه‌ای به زبان هاوایی و به معنای «پیام‌رسان» و یا «پیش آهنگ» است.

این تلسکوپ غول پیکر از روز 12 دسامبر (امروز) به سوی این شی عجیب قرار خواهد گرفت و به آن «گوش خواهد کرد.»

این جسم اکنون 2 واحد نجومی با زمین فاصله دارد. فاصله زمین از خورشید، یک واحد نجومی به حساب می‌آید.

محققان اعلام کردند حتی در صورتی که در این سیارک اثری از فناوری‌های بیگانگان کشف نکنند، تحقیق درباره آن می‌تواند اطلاعات مهمی از گازهای اطراف این جسم و یا احتمال وجود آب در آن را در اختیار بشر بگذارد.

گمانه‌زنی دانشمندان درباره احتمال «بیگانه بودن» سیارک مرموز+تصاویر

از دهه 1960 میلادی، بیش از 98 پروژه ستی در سراسر جهان انجام شده است و هیچ‌کدام از آن‌ها، مدرک مستدلی مبنی بر وجود تمدن‌های فرازمینی ارائه نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
گزارش ومطالب خوبی دارید باتشکر از سایت خوبتون
آخرین اخبار