افزایش ۱۰ درصدی مقالات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش ۱۰ درصدی مقالات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ابولقاسم جویبان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری با بیان اینکه برای کیفی‌تر شدن تحقیقات، نتایج در مجلات با ضریب نفوذ بالا چاپ می شوند، گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و ۵۱۶ مقاله و در سال جاری نیز حدود یک هزار و ۶۰۰ مقاله در ISI به چاپ رسیده است که بر اساس تخمین‌ها چاپ مقالات در ژورنال‌های بین‌المللی افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

وی افزود: تامین زیرساخت‌های لازم، اعتبارات و اولویت بندی کارها در حوزه‌ی پژوهش و فناوری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین بسترسازی مناسب در حوزه‌ی پژوهش و فناوری به زمان طولانی‌تری احتیاج دارد.

وی با بیان این که زمان بیشتری برای نهادینه شدن پژوهش نیاز داریم، افزود: تحقیقات، فیلد جدیدی در کشور ما به شمار می‌آید و در خارج از محیط‌های پژوهشی اغلب مردم، مقاله را هم معنی با پژوهش می‌دانند.

جویبان تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های لازم برای فناوری را ایجاد کنیم، تمامی ایده‌های فناورانه تجاری‌سازی و وارد بازار شده و مورد استفاده‌ی جامعه‌ی هدف قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی پژوهش نمی‌توان آمار درستی را ارائه داد، گفت: ارائه‌ی آمارهای درست و تبدیل خدمات به آمار و ارقام به خصوص در حوزه پژوهش‌های بالینی بسیار مشکل است؛ طرح‌های فناورانه در روند معکوس ارائه‌ی خدمات تشخیصی و درمانی در طول ۴۰ سال اخیر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

وی در ادامه از تاسیس مرکز شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تا اواخر سال جاری خبر داد و گفت: تمامی حمایت‌ها به منظور تجاری سازی یک محصول در این مرکز یک جا متمرکز است. همچنین طرح‌های فناورانه و پژوهش محور در حوزهی دارو، تشخیص و درمان نیز نقش موثری دارند.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با برشماری فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: تجهیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید، فناوری و تجاری سازی و جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی و فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت‌های دانش بنیان، از جمله اقدامات پژوهشی به شمار می‌آیند.

وی از فعالیت ۲۴ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه خبر داد و افزود: این شرکت‌ها در تمامی حوزه‌های علوم پزشکی از جمله ارائه‌ی خدمات، تجهیزات پزشکی و دارویی فعال هستند و میزان اعتبار تخصیص یافته به فعالیت‌های پژوهشگرانه در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به سیستم ثبت بیماری‌ها گفت: ثبت بیماری سرطان در شمال غرب کشور اقدام بسیار خوبی بود که سبب افزایش تعداد مقالات و کیفیت آن‌ها شد.همچنین تمامی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سیستم طرح‌های پژوهشی و فناورانه به ثبت می‌رسد.

جویبان در پایان با اشاره به دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه پژوهش و فناوری گفت: کسب رتبه‌ی سوم در حوزه‌ی پژوهش و فناوری در سطح کشور، وجود چهار دانشمند یک درصد برتر جهان اسلام در این دانشگاه و دو مجله‌ی برتر کشوری در سال گذشته طبق رتبه‌بندی سایماگو از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند.

بر اساس این گزارش؛ دکتر ابوالقاسم جویبان جزو دانشمندان برتر جهان اسلام، دانشمند جوان جهان اسلام در سال ۷۴ و پژوهشگر برتر ملی در جشنواره رازی بوده است که اکنون منصب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده دارد.

 

انتهای پیام/ش

چاپ یک هزار و ۶۰۰ مقاله در ISI

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.