مصباحی مقدم در نشست خبری:

اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری شد/ از گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی استقبال می‌کنیم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت:از گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی استقبال می‌کنیم زیرا برای ما انسجام ملی اهمیت زیادی دارد.

اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری شد/ از گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی استقبال می‌کنیمبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این تشکل برگزار شد، از بازنگری بر اساسنامه تشکل متبوعش خبر داد و اظهار کرد: کمیسیون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در چند جلسه موضوع بازنگری بر اساسنامه را بررسی کرد و سپس نتیجه به صحن جامعه روحانیت برده شد و در آنجا اعضا با بازنگری در این اساسنامه موافقت کردند.

وی ادامه داد: ماده یک تا پنج اساسنامه تغییری نکرده است که این مواد درباره نام جامعه روحانیت مبارز، مرکز آن، تاریخ تحصیل و تابعیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه مواد ششم، هفتم، هشتم و نهم اساسنامه تغییراتی جزئی پیدا کردند، گفت: به ماده ششم کلمات انقلابی و مردمی اضافه شده است یعنی ماده ششم عبارت است از اینکه جامعه روحانیت مبارز نهادی روحانی، انقلابی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، مستقل و فراجناحی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: اضافه شدن دو کلمه انقلابی و مردمی به ماده ششم نوعی اهداف و آرمان‌ها را به صورت اجمالی ذکر می‌کند که این جامعه به منظور حفاظت از اصول و ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل این تغییرات اشاره کرد و گفت: در این ماده کار ویژه جامعه روحانیت مبارز مشخص نشده بود اما با اضافه کردن جملات حفاظت از اصول و ارزش‌های انقلابی و جمهوری اسلامی کار ویژه ما به دقت مشخص شد. مردمی بودن جامعه روحانیت مبارز به این معناست که پایگاه‌مان مردم هستند و از راه‌های مختلف با آنان در ارتباط هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم بیان کرد: تعریف کار ویژه برای جامعه روحانیت مبارز نشان می‌دهد که این جامعه نمی‌خواهد همه کارهای دیگر روحانیون را انجام دهد بلکه می‌خواهد از اصول و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی حفاظت و حراست کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به ماده هفت اساسنامه اشاره کرد و گفت: این ماده غالبا تکرار بندهای اساسنامه گذشته است و اصلاحاتی در آن انجام شده است. اولین بند این ماده عبارت است از تلاش در جهت سازماندهی روحانیت شیعه، رشد و اعتلای آن که کلمه تلاش در اساسنامه قبلی نبود و اضافه شده است.  بند نهم اساسنامه که تعامل سازنده و مثبت با ادیان الهی و تحقق صلح و عدالت است، تغییری پیدا نکرده و بند دهم نیز حذف شده است.

*از گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی استقبال می‌کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفتگو و هم اندیشی جریان‌های سیاسی چه تأثیری بر تقویت احزاب می‌گذارد، اظهار کرد: ما همواره از گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی استقبال کرده و می‌کنیم، برای ما وحدت و انسجام ملی در سایه رهبریِ مقام معظم رهبری اهمیت زیادی دارد و این انسجام با وحدت ملی محقق می‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: بنده شخصا تاکنون چند گفتگو را با افرادی همچون آقای علی صوفی داشته‌ام و همچنین با برخی روزنامه‌ها درمورد مرحوم هاشمی رفسنجانی هم گفتگو کردم.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره ورود زودهنگام به انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: به نظرم اقدام زودهنگام درمورد انتخابات مفید نیست چرا که اذهان عمومی نیاز به آرامش دارد؛ نباید از الان مباحث انتخابات آینده مطرح شود اما معنایش این نیست که احزاب فعالیت نکنند بلکه باید برنامه داشته باشند و رویکردهایشان را مورد بازنگری قرار دهند.

*کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون ده جلسه با محوریت مسائل پولی و بانکی داشته است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصلاح نظام بانکی و پولی کشور گفت: کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص تاکنون ده جلسه درمورد مسائل پولی و بانکی با حضور نمایندگان بانک مرکزی و قائم مقام آن برگزار کرده است، اعضای کمیسیون اقتصادی انتظارات خود را بیان کرده‌اند و قرار شد به سمت اصلاح جدی نظام بانکی حرکت کنیم، تاکنون گزارش این کمیسیون به صحن مجمع تشخیص فرستاده نشده است.

*دعوت نامه حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز مرتب برای رئیس جمهور ارسال می‌شود

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره حضور رئیس جمهور در جلسات جامعه روحانیت مبارز گفت: دعوت نامه حضور در جلسات این جامعه برای آقای روحانی به صورت مرتب ارسال می‌شود اما ایشان به دلیل شرایط امنیتی محدودیت‌هایی دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جامعه روحانیت مبارز درباره نواصول‌گرایی بحثی داشته است، اضافه کرد: ما تاکنون بحثی درباره این مسئله نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دهه عدالت و پیشرفت و تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کرد: مسئله عدالت موضوعی بسیار اساسی و فراگیر است و هنوز ندیده‌ایم این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد البته مسئولان همواره دغدغه عدالت را دارند و نمایندگان تلاش می‌کنند تا در مصوبات مجلس مقوله عدالت رعایت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در لایحه بودجه97 نشانه‌هایی از رویکرد عدالت خواهانه مشاهده می‌شود، گفت: ظاهرا در این لایحه قرار شده یارانه‌ها به همه خانواده‌ها داده نشود بلکه نیازمندان سهم بیشتری داشته باشند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز فعالیت‌های کمیته امداد در جهت توانمندسازی نیازمندان را موثر دانست و افزود: کمیته امداد در جهت تحقق عدالت و توانمندسازی نیازمندان گام‌هایی برداشته که بسیار خوب است.

*ایران در زمینه توجه به عدالت آموزشی در جهان پیشتاز است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث عدالت آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: کشورمان در زمینه توجه و تحقق عدالت آموزشی در جهان پیشتاز است و این مهم به گونه‌ای تحقق یافته که فرزندان عشایر و روستاهای دور افتاده از آموزش برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: با استقبال نهادهای حمایتی از جمله بنیاد برکت و خیرین، تاکنون تعداد بسیار زیادی مدرسه ساخته شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم به مقوله عدالت سیاسی اشاره و اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی در زمینه عدالت سیاسی و حق انتخاب دادن به مردم پیشتاز است؛ زنان بعد از انقلاب به صورت گسترده در انتخابات‌ها شرکت می‌کنند و این در حالی است که در برخی کشورهای منطقه زنان هنوز حق شرکت در انتخابات را ندارند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: باید فرهنگ ‌سازی کنیم تا بانوان از کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی استقبال بیشتری کنند و شایستگی‌هایشان به منصه ظهور برسد.

*با یارانه گرفتن احزاب از دولت موافق نیستم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره ردیفی که در بودجه 97 برای احزاب در نظر گرفته شده است، گفت: ‌بنده شخصا معتقد نیستم که احزاب باید از دولت یارانه بگیرند چرا که احزاب برای گرفتن تصمیمی آزادانه لازم است مستقل باشند.

وی افزود: وقتی حزبی از ناحیه دولت تأمین مالی می‌شود به راحتی نمی‌تواند دولت و حکومت را نقد کند.

*احمدی نژاد خود را مبعوث از ناحیه اصول گرایان نمی‌داند

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی درباره حمایت اصول گرایان از احمدی نژاد در انتخابات‌های گذشته گفت: بنده سخنگوی اصول گرایان نیستم جامعه روحانیت مبارز در انتخابات 84 از احمدی نژاد حمایت نکرد، احمدی نژاد خود را مبعوث از ناحیه اصول گرایان نمی‌داند و خودش را کاندیدای مستقل معرفی می‌کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اقتضای اصول گرایی پایبندی کاندیداها و مسئولان به اصول است تا زمانی که اصول را رعایت می‌کنند، حمایت می‌شوند اما وقتی انحراف رفتار پیدا کردند نباید انتظار حمایت داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما از کسانی که فردی را در انتخابات حمایت می‌کنند اما وقتی رفتار غلط از  او می بینند و فاصله‌ نمی‌گیرند، گلایه داریم؛ وقتی در انتخابات 88 آن کاندیدا رأی نیاورد و کشور را به سمت بحران برد هیچ‌کدام از آقایانی که از او حمایت کردند با مشاهده این رفتارها اعلام برائت نکردند.

وی با بیان اینکه اعلام برائت نکردن حامیان فتنه گران در سال 88 نشانگر این است که حاضر نیستند رفتار کاندیدای خود را بپذیرند، اضافه کرد: دیدیم  اصول گرایانی که از احمدی نژاد حمایت کرده بودند با دیدن آن رفتارها فاصله گرفتند، ما کار آنها را می‌ستاییم چرا که نسبت به انحراف از شعارها و مواضع حساس هستند و کار آنان جای ایراد ندارد بلکه ستودنی است.

*رفتارهای احمدی نژاد حائز اهمیت نبود تا در جامعه روحانیت مبارز بررسی شود

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رفتارهای اخیر احمدی نژاد در جامعه روحانیت مبارز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؟ گفت: این نوع رفتارها برای ما از اهمیت فوق‌العاده برخوردار نیست تا درباره آن بحث و گفتگو کنیم، آقای احمدی نژاد مایل است خود را در رسانه‌ها مطرح کند و رسانه‌ها نباید به این گونه رفتارها بپردازند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گامی برای کم کردن اختلاف نظرها میان مجمع روحانیون و جامعه روحانیت برداشته نمی‌شود، گفت: امام راحل با پیشنهاد تعدادی از اعضای جدا شده جامعه روحانیت مبارز برای تشکیل مجمع روحانیون موافقت کردند و فرمودند ایجاد تشکلی جدید اشکالی ندارد چرا که اختلاف سلیقه دارید نه اختلاف در اصول.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ زمانی که بحث، اختلاف سلیقه باشد ما تحمل می‌کنیم و می‌پذیریم؛ در سال 83 مقام معظم رهبری به صورت جداگانه از اعضای جامعه مدرسین، اعضای جامعه روحانیت مبارز و اعضای مجمع روحانیون دعوت کردند و از هر سه  تشکل‌ها خواستند تا با سایر تشکل‌های روحانی جلسه بگذارند و گفتگو کنند.

وی ادامه داد: جلسه اول را جامعه مدرسین برگزار کرد و اعضای جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون در آن نشست شرکت کردند، جلسه دوم را جامعه روحانیت مبارز برگزار کرد و اعضای جامعه مدرسین با مجمع روحانیون در این جلسه حضور یافتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم  گفت: باید مجمع روحانیون مبارز میزبان جلسه سوم می‌شد اما آنها جلسه را برگزار نکردند؛ اگر بناست گفتگو کنیم ما مشترکات داریم باید کمیته‌ای این مشترکات را تعریف کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه از سال 88 و داستان فتنه شکاف بیشتری بین این دو تشکل ایجاد شد، گفت: انتظار ما این بود که آقایان به رأی مردم احترام بگذارند اما این کار انجام نشد البته خبر داریم که بعضی از آقایان در مجمع روحانیون مبارز قبول دارند که تقلبی در انتخابات 88 صورت نگرفته بود اما این موضوع را به صراحت اعلام نکرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر این مسئله را به صراحت اعلام می‌کردند فاصله‌ها کاهش می‌یافت، معتقدم برای نزدیک شدن گروه‌های سیاسی ما نیاز به تغییراتی در مواضع داریم.

*وصله سکوت در برابر احمدی نژاد به جامعه روحانیت مبارز نمی‌چسبد

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز نسبت به عملکرد احمدی نژاد سکوت کرده است، گفت: وصله سکوت کردن در برابر احمدی نژاد به جامعه روحانیت مبارز نمی‌چسبد چرا که بنده زمانی که نماینده مجلس بودم دو سری از تخلفات او را به مجلس ارائه کردم و به قوه قضاییه ارجاع شد و این گونه نبود که ما سکوت کرده باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم تأکید کرد:‌ مواضع بنده در برابر احمدی نژاد همواره انتقادی بوده البته اگر کار مثبتی هم دیدیم اعلام کردیم؛ احمدی نژاد در آن زمان در مصاحبه‌ای گفت هر کاری می‌خواهم بکنم سدی در برابرم می‌گذارند، بنده همان زمان مشاهده کردم و گفتم مجلس ریل‌گذار و دولت لوکوموتیوران است اگر لوکوموتیوران بخواهد از ریل خارج شود جلویش را می‌گیریم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اگر ما جلوی احمدی نژاد را نمی‌گرفتیم او می‌خواست پرداختی‌ها به مردم را تا پنج برابر افزایش دهد تا با این کار تورم به بالای صد در صد می‌رسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره اینکه نباید احمدی نژاد همچون سران فتنه محاکمه شود چرا که در مناظره‌ها حرف‌های غیرمعقولی زد، گفت: آن مناظره بسیار بد بود و آثار مخربی هم داشت اما نمی‌‌توان دو رفتار آنها را تلقی کرد؛ احمدی نژاد باید به خاطر آن مناظره محاکمه می‌شد اما نمی‌توان کار اشتباه او را با عمل کاندیدای دیگری که بحث تقلب بزرگ را مطرح کرد، مقایسه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: بنده در جریان تصمیم گیری‌های شورای مرکزی جمنا نیستم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره میزان تأثیر این جامعه در شکل گیری جمنا گفت: بنا بود جامعه روحانیت مبارز در انتخابات پیشگام باشد و مدیریت جریان‌ها را بر عهده گیرد اما دوستان در جلسه‌ای با آیت‌الله موحدی کرمانی صحبت کردند و گفتند اجازه بدهید روشی جدید و پرجاذبه در انتخابات داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقایان مطرح کردند که باید کف جامعه بگوید چه کسی کاندیدا شود و بر این اساس جمنا را تشکیل دادند که در جلسات بحث و بررسی تشکیل جبهه مردمی چهار نماینده از جامعه روحانیت مبارز نیز حضور داشتند.

*بنای جامعه روحانیت مبارز سروری کردن نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جامعه روحانیت مبارز آمادگی محوریت جریان اصول‌گرایی را دارد، گفت: این مسئله کاملا وابسته است به اینکه احزاب و شخصیت‌ها از جامعه روحانیت مبارز چه انتظاری داشته باشند بنای ما بر این نیست که سروری کنیم بلکه بر حسب انتظار و تقاضای گروه‌ها عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار