سگ های ولگرد و تهدید سلامت شهروندان اهوازی

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز نسبت به شیوع ویروس هاری در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و سگ‌سانان وحشی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، گفت: سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر اهواز ساماندهی نشده اند و تخلیه روستاها از سکنه، باعث شده حیوانات وحشی به ویژه سگ‌سانان به علت نبود مواد غذایی به حواشی شهر و محل تجمع زباله‌ها روی آوردند که یا این زباله‌ها به صورت غیراصولی دفن شده‌اند، یا به موقع جمع‌آوری و دفن نشده‌اند.

وی افزود: سگ های ولگرد و بدون قلاده که تحت نظارت پزشکی و واکسیناسیون قرار نگرفته اند در نقاط تجمع زباله‌ها در حاشیه شهرها پرسه می‌زنند و با حیوانات وحشی و سگ‌سانانی که از روستاها به سمت حاشیه شهرها آمده‌اند مواجه می‌شوند که این امر خطر انتشار ویروس هاری را افزایش داده است.

شریفی بیان کرد: از سال 92 تاکنون تقریبا 6 تا 7 هزار گزش انسان توسط سگ ها صورت گرفته که همین امر ترس از انتشار ویروس هاری را افزایش می دهد چرا که این ویروس تقریبا در هیچ جای دنیا درمانی ندارد.


رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، اظهار داشت: همچنین بیماری کیست هیدروهیدراتیک که از طریق مدفوع سگ‌ها می‌تواند وارد سبزیجات می شود، می‌تواند با ورود به بدن انسان در مغز و کبد، ‌آثار و عوارضی بر جای بگذارد، این بیماری فاقد قابلیت درمانی دارویی است و تنها با جراحی می‌توان این بیماری را درمان کرد که آن هم برگشت‌پذیر است و می‌تواند عود کند.


این مقام مسئول با اشاره به ضرورت جمع آوری سگ های ولگرد، تصریح کرد: جمعیت سگ های ولگرد در اهواز حدود یک هزار قلاده اعلام شده اما به جرأت می‌توان گفت که اکنون بیش از 4 یا 5 هزار قلاده سگ ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر پرسه می‌زنند.

شریفی ادامه داد: هزینه درمان هر گزش برای این مرکز بهداشت 2 میلیون تومان تمام می‌شود و فردی که مورد گزش قرار گرفته باید 6 نوبت تحت واکنسیناسیون ضد هاری قرار بگیرد سرم ضد هاری دریافت کند و درمان آنتی‌بیوتیکی شود. اما آثار روحی روانی و رعب و وحشتی که این موضوع برای شهروندان ایجاد می‌کند، با هیچ رقمی قابل برآورد و محاسبه نیست.

انتهای پیام/و


نگرانی از انتشار ویروس هاری به دلیل افزایش جمعیت سگ سانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.