شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سازش با صهیونیست ها نمی‌تواند راه‌حل باشد

کارشناس مسائل سیاسی در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی گفت: این انتقال نوعی خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها است.

انتقال سفارت آمریکا نوعی خوش‌خدمتی به صهیونیست‌هاست/ سازش با اسرائیل نمی‌تواند راه‌حل باشدنوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، اظهار کرد: هدف آمریکایی‌ها از این کار به نوعی ادای تکلیف و خوش‌خدمتی نسبت به صهیونیست‌ها است.

کارشناس مسائل سیاسی دلیل این کار آمریکایی‌ها را اینگونه عنوان کرد: در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک فرد یهودی مبلغی بالغ بر 20 میلیون دلار را برای کارزار ترامپ صرف کرد و رئیس جمهور فعلی آمریکا در آن زمان پس از دریافت وجه در جمع یهودیان مقیم آمریکا اعلام کرد که متعهد می‌شود سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

وی افزود: هیچ دلیل دیگری برای این کار ترامپ وجود ندارد، چرا که هیچ‌کدام از این دلایل بجز دلیل فوق موجه نیست.

شفیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمریکا قصد داشت نقش ناجی در مذاکرات سازش را ایفا کند، آیا موفق بوده یا خیر گفت: تا قبل از رو شدن دست آمریکا طرف‌های عرب موضوع فلسطین می‌دانستند که در مذاکرات سازش آمریکا ناجی بی‌طرف نخواهد بود و از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکا ظاهرا نقش میانجی را بازی می‌کرد، اما در باطن پروژه‌های صهیونیست‌ها را پیش می‌برد؛ این موضوع برای حکام عربی و برخی از مقامات فلسطین که به موضوع سازش تن داده بودند در آن زمان روشن بود، اما خود را به غفلت زده و قصد داشتند از روی ناچاری پروژه سازش را به سرانجام برسانند.

وی با تأکید بر این موضوع که امروز بیش از گذشته برای مقامات فلسطینی و حکام عربی این بی‌طرف نبودن آمریکا مشخص شده، عنوان کرد: اگر امروز شاهد هستیم که همه می‌گویند آمریکا دیگر نمی‌تواند میانجی خوبی باشد به همین دلیل است.

شفیعی درباره این موضوع که آیا مذاکرات سازش به نتیجه رسیده است، اظهار کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات سازش به آرمان کشورها بستگی دارد؛ به نظر ما سازش با صهیونیست‌ها نمی‌تواند راه‌حل باشد، همانگونه که تا همین امروز این موضوع اثبات شده است، اما از دید برخی کشورها ممکن است سازش یک راه‌حل باشد.

وی افزود: واقعیت مذاکرات سازش این است که همانگونه که میزان اشغال سرزمین فلسطین از سال 1948 روز به روز بیشتر شده و امروز از قدس شرقی به قدس غربی گسترش پیدا کرده؛ هدف صهیونیست‌ها نیز ماندن در این سرزمین نیست، آنها قصد حاکمیت بر سرزمین‌های نیل تا فرات را دارند.

کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها خوی توسعه‌طلبی دارند، بنابراین هرگونه سازش با این رژیم فقط فرصتی را برای گسترش سرزمین‌ به آنها می‌دهد و براساس تجربیات گذشته مذاکرات سازش به نتیجه‌ای نخواهد رسید؛ این حرص و طمع صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی معطوف نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار