یک نظامی وفادار به ترامپ برای تصدی سمتی مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا منصوب می‌شود

منابعی در آمریکا از انتصاب فردی طرفدار سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور در قبال تهران به عنوان معاون جدید دستیار وزارت خارجه در امور مسائل ایران و عراق خبر دادند.

یک نظامی وفادار به ترامپ برای تصدی سمتی مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا منصوب می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی تحت عنوان «انتصاب یک نظامی وفادار به ترامپ در امور مربوط به ایران در وزارت خارجه» نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نشانه‌ای از تهاجمی‌تر شدن مواضع واشنگتن در قبال تهران، قصد دارد در یکی از مناصب کلیدی مربوط به مدیریت سیاستگذاری در خصوص دو کشور ایران و عراق، یکی از دیپلمات‌های کارکشته و حرفه‌ای را برکنار و فردی را منصوب کند که از طرفداران پروپاقرص سیاست‌های ترامپ در منطقه و در قبال ایران به شمار می‌رود.

به موجب این گزارش، سه تن از منابع موثق در وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند قرار است اندرو ال. پیک، کاپیتان سابق در نیروی ذخیره ارتش آمریکا و عضو تیم انتقالی وزارت خارجه ترامپ، به عنوان معاون جدید دستیار وزارت امور خارجه در امور مسائل ایران و عراق منصوب شود.

پیک، افسر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا، هیچ تجربه قبلی در امور دیپلماتیک ندارد و به عنوان یک کارشناس متخصص در امور ایران و عراق شناخته شده نیست، ولی در امور جاسوسی و اطلاعات نظامی و در سنا جایی که به سناتور‌های جمهوری‌خواه در مسائل سیاست خارجی مشاوره می‌داد، سال‌ها تجربه دارد.

اندرو پیک جانشین «کریس بک می‌ یر» خواهد شد که هم‌اکنون به عنوان معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران خدمت می‌کند. بک می‌ یر قبلا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نیز در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، به عنوان معاون هماهنگ‌کننده سیاست‌گذاری تحریم‌ها در وزارت خارجه و نیز رئیس شورای امنیت ملی آمریکا در امور ایران خدمت کرده است.

پیش‌بینی می‌شود وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه انتصاب اندرو پیک را به جای بک می‌یر اعلام کند.

یکی از مقامات وزارت خارجه با اشاره به خالی بودن تعداد زیادی از سمت‌های این وزارتخانه که مستلزم انتصاب افرادی از سوی رئیس جمهور است، در دوره حدودا یکساله ریاست جمهوری ترامپ، تاکید کرد پیک در نقش جدید خود می‌تواند بر دیپلماسی آمریکا در منطقه خاورمیانه تاثیرات چشمگیری بر جا بگذارد.

فارن پالسی نوشت: از زمان روی کار آمدن ترامپ، مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی بار‌ها یاس و سرخوردگی خود را از عملکرد مقامات سرویس خارجی دست‌اندرکار سیاست‌گذاری در قبال ایران در وزارت خارجه ابراز کرده‌اند.

انتصاب قریب الوقوع اندرو پیک در شرایطی صورت خواهد گرفت که تنش‌ها میان ایران و آمریکا رو به افزایش است. ترامپ در ماه اکتبر به کنگره اطلاع داد که بر اساس قوانین امریکا وی دیگر این مطلب را تایید نمی‌کند که توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در چارچوب منافع ملی آمریکاست.

سمت معاون دستیار وزیر خارجه عموما بر اساس ترکیبی از افراد حرفه‌ای و سیاسی پر می‌شود، ولی اساسا بر خلاف دیگر سطوح بالاتر معاونان وزارت خارجه، مستلزم انتصاب ریاست جمهوری یا کسب تایید سنا نیست. به گفته دو تن از مقامات وزارت خارجه، خودداری کاخ سفید از معرفی بسیاری نقش‌های کلیدی وزارت خارجه - حدود ۵۰ درصد از پست‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا هنوز پر نشده است - به منبع تنش میان تیم رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، و کاخ سفید تبدیل شده است.

در هر حال یک سخنگوی وزارت خارجه در امور خاور نزدیک از هر گونه اظهار نظر در خصوص معرفی احتمالی اندرو پیک خودداری کرد.

نگاهی به سوابق پیک نشان می‌دهد وی از اکتبر ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۷ در تیم انتقالی ریاست جمهوری ترامپ کار کرده است و از ستون نویسان نشریه نیویورک‌آبزرور بوده است. در آن زمان جرد کوشنر، داماد ترامپ، مالکیت این روزنامه را در اختیار داشت.

پیک از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ افسر اطلاعاتی ارتش بود که شامل یک دوره یکساله خدمت در سمت مشاور استراتژیک ژنرال جان آلن، فرمانده وقت نیرو‌های تحت امر آمریکا در افغانستان می‌شد. وی همچنین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون حقوقی سناتور‌های جمهوری‌خواه از جمله سناتور سابق گوردون اسمیت کار کرده است که در تهیه پیش‌نویس تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقش داشت. وی هم اکنون در حال تکمیل دوره دکترا در کالج جانز هاپکینز در موسسه مطالعات پیشرفته بین المللی است و از دانشگاه هاروارد نیز مدرک فوق لیسانس دارد. اندرو پیک در ستون‌هایی که به طور پیوسته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رسانه‌های خبری آنلاین منتشر می‌شد، همواره از ترامپ ستایش می‌کرد.

وی در عین حال به درخواست‌ها برای اظهار نظر در خصوص این گزارش در شبکه‌های اجتماعی پاسخی نداده است.

انتهای پیام/

احتمال انتصاب یک نظامی وفادار به ترامپ برای تصدی سمتی مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار