مراسم سنتی و جشن پخت آش باران در سامان

مراسم سنتی و جشن پخت آش باران در سامان برگزار شد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ همزمان با ۱۷ ربیع الاول فرخنده سالروز میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، مراسم سنتی و جشن پخت آش باران، در سامان برگزار شد.

نواختن نی ساز و دهل، رقص‎های سنتی و پذیرایی از برنامه‎های این مراسم در ابتدای ورودی قنات تاریخی لغدنبه بود.

در پایان، دعای نزول باران برای طلب رحمت الهی خوانده شد.

سامان از شهرستان‌های ۹ گانه چهارمحال و بختیاری می‌باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

«لغدنبه» یکی از مهمترین، قدیمی‌ترین و معروفترین قنوات کشور، با ۵۰۰ سال قدمت در شهرستان سامان است که مزارع و باغات بزرگ و زیادی تحت آبیاری آن قرار دارد.

این قنات جزء پر آب‌ترین قنات‌ها و کاریز‌های این منطقه به حساب می‌آید که کشاورزی مردم سامان، بدون این قنات، تقریباً رونقی ندارد.

گفته می‌شود؛ قنات «لغدنبه» از گذشته، برای مردم حاشیه رودخانه زاینده رود، دارای ارزش اقتصادی و معنوی بوده و مردم سامان و مناطق اطراف، آداب و رسوم خاصی برای این قنات انجام می‌دادند، مثلاً از قدیم آب این قنات خشک می‌شد و مردم در مورد جوشش دوباره آب این قنات، عقایدی داشتند که مراسم عقد آب یکی از این رسوم است.

وجه تسمیه قنات «لغدنبه» به این خاطر است که زمین‌ها و خاک مزارع اطراف این قنات، از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و بواسطه آب این قنات، کشاورزی و دامپروری در این اراضی رونق خوبی داشته است.

انتهای پیام/ن

مراسم سنتی پخت آش باران برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.