افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی /

افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت در محور شرق

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان:چابهار از میان سه شاهراه شمال-جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را داراست.

افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت در محور شرقبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، میرشکار رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در حاشیه افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار که با حضور دکتر روحانی ریاست محترم جمهور و نمایندگان ۱۷ کشور دنیا در چابهار صورت پذیرفت گفت: حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی با آب‌های آزاد بین المللی در جنوب و شمال و تعدد همسایگان، کشور عزیزمان ایران را جزو یکی از پرهمسایه‌ترین کشور‌های جهان قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از کشور‌های همجوار ایران جزء کشور‌های محصور در خشکی بوده و برای برقراری ارتباط با سایر نقاط دنیا (اعم از حمل و نقل کالا و تردد مسافر) ناچار به عبور از کشور ثالث است که این موقعیت قابلیت‌های ترانزیتی ج. ا. ایران را برجسته‌تر ساخته و بر اهمیت طرح توسعه و فعالسازی محور ترانزیتی چابهار با بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز آبی بیش از پیش می‌افزاید.

نادر میرشکار گفت:بر اساس آخرین اعلام سازمان ملل متحد، چابهار از میان سه شاهراه شمال-جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را در منطقه داراست، در حالیکه با توجه به افزایش ارتباطات تجاری بین المللی و افزایش وزن کشتی‌ها عملا کانال سوئز از قابلیت‌های کمتری برخوردار خواهد شد.

وی افزود:شرایط اقتصادی جهان برای استفاده از قابلیت چابهار بعنوان یک ˈمگاپورتˈ فراهم شده و امروز هم با افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار عملا میزان تخلیه و بارگیری از این بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن افزایش پیدا کرد و لازم است با احداث خط آهن و جاده‌های ترانزیتی و اتوبان‌های مناسب امکان دسترسی و ترانزیت کالا‌ها از منطقه چابهار بیش از پیش افزایش یابد که تلاش‌های بسیاری هم صورت پذیرفته و شاهد پیشرفت مناسب در احداث راه اهن هم هستیم.

میرشکار گفت:موقعیت جغرافیایی این منطقه از نظر ارتباط با آب‌های آزاد بین المللی در سراسر مرز جنوبی از یک طرف و همسایگی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و پنج کشور آسیای مرکزی و از طریق ترکمنستان در محدوده‌های شرقی و شمالی آن و نیاز‌های ارتباطی این کشور‌ها که به غیر از پاکستان همگی محصور در خشکی می‌باشند بر اهمیت تاکید بر استراتژی توسعه مبتنی بر ترانزیت کالا در محور شرق می‌افزاید.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان در ادامه افزود:بندر چابهار تنها بندراقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است که خارج از منطقه تنگه هرمز قرار دارد و با آب‌های آزاد جهان از طریق دریای عمان و اقیانوس هند نزدیکترین فاصله را داراست و یکی از ده بندر مهم جهان که قابلیت تبدیل به بندر بزرگ را دارد، به شمارمی‌رود لذا با وجود این زیرساخت‌ها و مزیت‌ها می‌توان چابهار را دروازه ترانزیت شرق ایران دانست.

انتهای پیام/ع

افتتاح فازنخست بندرشهیدبهشتی چابهار

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار