ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اراده سیاسی در ایران و هند برای توسعه بندر چابهار وجود دارد/چابهار مرکز ثقل ارتباط اقتصادی

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هر دو کشور ایران و هند اراده سیاسی لازم برای توسعه بندر چابهار با هدف تسهیل ترانزیت منطقه‌ای را دارند.

چابهار مرکز ثقل ارتباط اقتصادی هند و ایران استپیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه هند به ایران، اظهار کرد: توافقی بین ایران، افغانستان و هند بر سر توسعه بندر چابهار با هدف تسهیل  صادرات و واردات آسیای مرکزی،  افغانستان  و هند از طریق  این بندر صورت گرفته است، بنابراین هندی‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی را در چابهار انجام داده‌اند و توافقات اصولی در این زمینه شکل گرفته است.

کارشناس مسائل شبه قاره بیان کرد:  از سویی دیگر یک توافق سه جانبه  بین روسیه، ایران و هند برای تسهیل تجارت هندوستان به روسیه از طریق بندر چابهار صورت گرفته  که امکان امتداد آن تا اروپای شرقی نیز وجود دارد، بنابراین  چابهار مرکز ثقل ارتباطات اقتصادی منطقه است.

وی افزود: سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای از سوی ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار صورت گرفته، در نتیجه زمینه همکاری برای دو کشور  بسیار مساعد است، اما مهم‌ترین مسئله مربوط به ارتباط زمینی و توسعه آن در کشور است.

 ملازهی ادامه داد: خط آهن چابهار به خراسان جنوبی که از طریق آن به خط آهن سراسری وصل می‌شود، پیشرفت زیادی نکرده و راه‌های زمینی آن منطقه جاده‌های باریکی هستند، بنابراین  نیاز  به  سرمایه‌گذاری برای توسعه بزرگراه‌ها و خط آهن  وجود دارد.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: حجم بالای طرح‌هایی که  در چابهار افتتاح می‌شود، شاید به لحاظ تأسیسات دریایی و بندری امکانات خوبی را فراهم کند، اما از سویی دیگر باید به همان نسبتی که کشتی‌های بزرگ تجاری می‌توانند در بندر چابهار بارهایشان را تخلیه کنند این امکان  فراهم شود تا این منطقه  به بازار مقصد رسان  تبدیل شود. 

وی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های چابهار  بستگی به  توسعه خط آهن تا خراسان جنوبی و احداث  بزرگراه‌ها  دارد، تصریح کرد:با توجه به اینکه  اراده سیاسی در هند و ایران برای توسعه بندر چابهار وجود  دارد، اما تسهیل صادرات و واردات منطقه‌ای از طریق این بندر به زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار