مشاهده قمری خاوری در خراسان شمالی

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت : برای نخستین بار قمری خاوری توسط یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان مشاهده و ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ حمید فخرانی رئیس اداره حفاظت محیط ریست شهرستان شیروان گفت : این پرنده که بیشتر در جنگل های باز و نزدیک کشتزارها به سر می برد تا حدودی نقاط مرطوب را می پسندد و در بیشتر نقاط ایران به صورت اتفاقی دیده می شود.

 وی با بیان این که  این پرنده به ندرت و به طور اتفاقی در ایران مشاهده می شود باید از شکار آن جلوگیری شود ، افزود : قمری خاوری 33 سانتیمتر طول دارد و شبیه قمری معمولی است، با این تفاوت که اندازه اش بزرگتر، جثه سنگین تر، بدن و زیر بال ها تیره تر، خال های روتنه بزرگتر و پیشانی و تاج خاکستری کمرنگ تر است که در تضاد با رنگ قهوه ای تر سر است.

فخرایی اظهار کرد : لکه ی گردن بزرگتر از قمری معمولی و خطوط آن سیاه و آبی رنگ است؛ هم چنین در اطراف چشم ها حلقه ی گلی رنگ بدون پر دیده می شود.

وی گفت : پرهای پوششی زیر دم و حاشیه های کناری آن سفید است و نژآد روسی آن، که احتمال دیده شدن آن در هر منطقه این ناحیه وجود دارد، دارای شکم خاکستری کمرنگ است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد .

انتهای پیام/آ

مشاهده و ثبت قمری خاوری در منطقه گلیل شهرستان شیروان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.