وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز مطرح کرد:

افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور/ فراگیری ایدز مصیبت بزرگی است

قاضی زاده هاشمی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به ایدز گفت: ایدز با سیگار و قلیان متفاوت بوده و فراگیری‌اش مصیبت بزرگی است.

افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور/ ایدز با سیگار و قلیان متفاوت و فراگیری‌اش مصیبت بزرگی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز که امروز برگزار شد، با اشاره به اقدام مثبت‌ مسئولان در زمینه پیشگیری و مقابله با ایدز‌، گفت: مسیری سخت و طولانی را تاکنون دنبال کرده‌ایم‌ و تلاش‌های خوبی در طول 30 سال گذشته‌ به ویژه‌ سال قبل‌ انجام شده که‌ قابل تقدیر‌ است‌ و از همه پزشکان‌، کارشناسان‌ بهداشت‌، بهورزان‌ و مدیران‌ در این زمینه  تشکر می‌کنم‌.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه علی‌رغم‌ تلاش‌های صورت گرفته‌ اما هنوز‌ با مشکل‌ جدی‌ در این زمینه مواجه هستیم اظهار کرد: اکنون بیش از 10 هزار نفر مبتلا به ایدز در حال درمان هستند‌ البته در قالب‌ طرح تحول نظام سلامت‌ بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش‌ خدمات‌ مراقبت‌ سلامت قرار گرفتند‌ و شناسایی‌ مبتلایان به ایدز‌ بیشتر‌ شد‌ و افراد بیشتری‌ برای آزمایش‌ مراجعه‌ کنند.

وی به حضور‌ وزارت بهداشت‌ در کانون‌های آسیب‌ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه‌ ما سراغ کانون‌های آسیب رفتیم یا به ما اجازه دادند در این مکان‌ها حضور پیدا کنیم که در نتیجه‌ آن مبتلایان بیشتری شناخته شدند‌.

مشاوره ایدز‌ برای  316 هزار زن باردار

وزیر بهداشت ادامه داد: حدود 316 هزار زن باردار را مورد مشاوره ایدز‌ قرار دادیم و 249 هزار‌ آزمایش‌ انجام شد‌ که 4 زن باردار‌ مبتلا به ایدز شناسایی  شدند و تحت درمان قرار گرفتند؛ 97 درصد نوزادان این زنان باردار سالم به دنیا آمدند که می‌توان گفت این جای تبریک‌ به کسانی دارد که در درمان ایدز‌ فعال‌ هستند‌.

از صدا و سیما بابت آگاهی‌بخشی‌ درباره‌ بیماری ایدز‌ تشکر می‌کنم

وی با بیان اینکه هرچند آگاهی‌بخشی در زمینه ایدز‌ افزایش یافته است اما هنوز نیاز به کار بیشتر دارد‌، گفت: از صدا و سیما که گام‌های نخست‌ را در زمینه آگاهی‌بخشی‌ درباره‌ بیماری ایدز‌ برداشته است‌ تشکر می‌کنم زیرا‌ سریال‌ پر‌یا در شناسایی موارد بیشتر تأثیرگذار‌ بود و آگاهی‌بخشی مردم افزایش پیدا کرد.

هاشمی‌ عنوان کرد: برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به ایدز‌ کارشناسان‌، بهورزان‌ تلاش‌های زیادی کردند و 200 درمانگر‌ ایدز‌ تربیت و به نقاط مختلف کشور فرستاده شدند‌.

وی عنوان‌ کرد: تدوین‌ گام چهارم‌ در جهت کنترل‌، نظارت‌ و درمان ایدز‌ نتیجه تلاش‌ محققان‌ و دست‌اندرکاران‌ در زمینه‌ ایدز‌ است‌.

30 سال پیش آیت‌الله رفسنجانی در نماز جمعه گفتند خدا را شکر ایدز در ایران‌ نیست‌

 وزیر بهداشت‌ با بیان اینکه غصه‌ ما آنجایی‌ است که حرف‌ها تکراری، ملال‌آور و رنج‌دهنده بوده و آمار ایدز‌ رو به افزایش است‌ اظهار کرد: اولین بار 30 سال پیش از زبان خطیب‌ نماز جمعه ( آیت‌الله رفسنجانی) در مورد ایدز شنیدم‌ که گفتند خدا را شکر که این بیماری در ایران‌ نیست‌ و در غرب‌ وجود دارد‌.

قاضی‌زاده هاشمی‌ خاطرنشان کرد: هیچگاه‌ فکر نمی‌کردم کشور ما به دلیل‌ اعتیاد و روابط‌ جنسی غیراخلاقی‌ و نامشروع‌ حتی یک مورد مبتلا به ایدز‌ وجود داشته باشد اما امروز‌ با چند 10 هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه هستیم‌ و علی‌رغم‌ تمام‌ تلاش‌های صورت گرفته‌ آمار مبتلایان‌ به ایدز‌ رو به افزایش است‌.

اگر از اعتیاد، ایدز و فحشا در ایران غصه دق کنیم جا دارد

 وی با تصریح براینکه اگر تلاش‌ها صورت نمی‌گرفت معلوم نبود در چه شرایطی‌ قرار داشتیم خاطرنشان کرد: البته  نباید ایران را با کشورهایی‌ که اعتقاد ما را ندارند‌ مقایسه‌ و در بحث آسیب‌های اجتماعی که یکی از آن‌ها ایدز است؛ اگر از غصه دق کنیم و بمیریم جا دارد زیرا اعتیاد، ایدز و فحشا نه زیبنده تمدن بزرگ و چند هزار ساله ایران است و نه زیبنده انقلاب اسلامی که مردم برای حاکمیت دین و اخلاق همه چیز‌شان را فدا کرده‌اند و می‌کنند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بخشی از این موضوع به سیاست‌مداران بر می‌گردد و بخشی به مردم اگر مسئولان به خوبی عمل می‌کردند کارنامه متفاوتی باید رقم می‌خورد البته مردم نیز بی‌توجه شدند و همه چیز را از دولت مطالبه می‌کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: من صرف نظر از اعتقادات دینی و باورها می‌گویند که والدین باید در روابط اجتماعی فرزند‌انشان دقت کنند و ببینند که آن‌ها با چه کسانی رفت و آمد دارند و  بی‌توجهی به این موضوعات سلب مسئولیت است و در کشور، ما آنجایی که آسیب می‌بینند به دنبال مقصر‌ی غیر از خودمان می‌گردیم والدین باید مراقبت رفتار خود باشند زیرا کودک کار پدر و مادر را تقلید می‌کند و با چند ده برابر خطر بیشتر ممکن است رفتارهای آنان را تکرار کند.

هاشمی عنوان کرد: این تعداد معتاد و یک طلاق از هر سه 4 ازدواج و هزاران نفری که به ایدز مبتلا شده‌اند کارنامه زشتی است و می‌تواند بزرگترین غم و غصه برای ما در کشور باشد اگر جاده نداشته باشیم یا هوا آلوده باشد تا این میزان ناراحت‌کنند نیست اگر یک فرد مبتلا به ایدز در خانه باشد سایر اعضای خانواده هر روز آرزوی مرگ می‌کنند.

وی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: من با بی‌‌عفتی در سخن مخالف هستم، باید هنرمندانه سخن گفت؛ بی‌عفتی‌ و بی‌حیایی را که در حوزه سیاسی وجود دارد نباید در حوزه اجتماعی گسترش پیدا کند.

تنها راه درمان ایدز توانمند شدن مردم است

وزیر بهداشت با بیان اینکه تنها راه درمان ایدز توانمند شدن مردم است گفت: ایدز با سیگار قلیان متفاوت است و فراگیری آن برای هر خانواده یا جامعه‌ای مصیبت بزرگی محسوب می‌شود؛ فکر نکنیم که فقط افراد لاابالی به ایدز مبتلا می‌شوند بلکه همه مردم در معرض خطر هستند زیرا ایدز سال‌های زیادی ناشناخته می‌دهد.

وی عنوان کرد: امیدواریم سال آینده که در روز جهانی ایدز دور هم جمع می‌شویم از افزایش آمار حرف نزنیم هر چند که این موضوع در وصف وزارت بهداشت و پزشکان نیست ما در آخر خط هستیم و خانواده‌ها در ابتدای راه قرار دارند .

هاشمی افزود: متأسفانه ما یاد گرفته ایم که برای حل موضوعات بگوییم که این دولت یا فردی وابسته به یک نهاد باید موضوع را حل کند اما همه ما یک دولت هستیم و این کارنامه جمهوری اسلامی بوده و به نظر من این خط کشی ها برای فرار از مسئولیت است حکومت دولت وظیفه بررسی علل فاجعه را به دنبال دارند و اینکه ببینند در زمینه اقتصاد و اشتغال وضع کشور چگونه است یا اینکه از رسانه‌ها درست و منطقی استفاده می‌شود یا نه.

وی ادامه داد: ما 30 قبل افتخار می‌کردیم که یک مورد ابتلا به ایدز در کشور نیز اما امروز به آمار کشورهای هم جوار غبطه می‌خوریم و اگر خدمات وزارت بهداشت و مر‌اقبین سلامت نبود وضع ما از کشورهای آفریقایی هم بدتر  بود.

وزیر بهداشت خطاب به مردم و مسئولان گفت: پدر و مادرها و جوانان نباید فکر کنند که ایدز در کمین آن‌ها نیست این یک توهم است ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و از فرزندان من وزیر تا مردم عادی همه در خطر هستند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید موضوع اشتغال رفاه اجتماعی و اقتصاد را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند اظهار کرد: جمهوری اسلامی برای این ایجاد شده و امیدوارم طوری رقم بخورد که کارنامه بهتری داشته باشیم.

هاشمی یادآور شد: بیشترین امید من به جوانان و پدر و مادران است زیرا مراقبت کار مهمی است و برای کنترل ایدز هیچوقت دست‌اندرکاران مقابله با این بیماری از من پول طلب نکردند و هرچه بوده همکاری و حمایت بوده است و مقابله و پیشگیری از ایدز نیاز به حمایت و همکاری خطبا‌ و مراجع ، هنرمندان و ورزشکاران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۱۷:۰۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
واقعا درسته
-
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
باشه
آخرین اخبار