امام جمعه خوی؛

موانع وحدت میان مذاهب اسلامی آسیب شناسی شود

امام جمعه خوی گفت:باید موانع وحدت میان مذاهب اسلامی را آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛حجت الاسلام سید رضی شکوری در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته بعد از توصیه نمازگزاران به رعایت کردن تقوا با اشاره به هفته وحدت اظهار داشت:۱۲ ربیع الاول بنابه نظر اهل سنت و ۱۷ ربیع الاول بنا به دیدگاه شیعه میلاد پیامبر بزرگوار می‌باشد فاصله این دو مناسبت هفته وحدت نامگذاری شده است.
خطیب در ادامه با اشاره به نقش و عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه وحدت گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جمهوری اسلامی ایران هر چه در توان داشته در ارتباط با ایجاد و گسترش وحدت میان پیروان مذاهب اسلامی و مقابله با موانع وحدت سرمایه گذاری کرده است.

خطیب در همین راستا ادامه داد:بسی جای تأسف است که وحدت میان مسلمانان آنطور که باید وجود داشته باشد به علل مختلف محقق نشده است.


وی افزود:سرمایه گذاری جدی دشمنان جهت ایجاد و گسترش اختلافات، وابستگی نوع حاکمان کشور‌های اسلامی غرب آسیا به استکبار، وابستگی نوع علمای اهل سنت به حاکمان ستمگر کشور‌های اسلامی، میدان داری جریان‌های تکفیری وهابیت عربستان سعودی، وجود جریان هـای تندرو در میـان پـیروان مذاهـب اسلامی که بارزترین ویژگی آنان جهل و نادانی است لذا امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید:لُوْ سَکَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ (۱) اگر نادان ساکت می‌شد مردم اختلاف نمی‌کردندازجمله علل و عوامل موانع وحدت برشمرد.


جایگاه، نقش و آثار اندیشه و تفکر از دیدگاه قرآن


خطیب جمعه در ادامه موضوع تفکر و اندیشه از دیدگاه قرآن را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: این موضوع به قدری اهمیت دارد که رسولخدا (ص) می‌فرماید ساعتی اندیشه کردن بهتر از یکسال عبادت است.

امام جمعه خوی ادامه داد: بر اساس مفاد بخشی از آیات تفکر را به عنوان راهی برای خداشناسی و یا عامل درک حقانیت دین و ابزاری برای شناسایی دشمنان و عبرت آموزی از فرجام اقوام گذشته و راهی برای شناخت معاد و در نهایت مایه نجات انسان از آتش جهنم معرفی نموده اند.


سبک زندگی اسلامی در سیره پیامبر بزرگوار


مسئول شورای فرهنگ عمومی خوی با اشاره به ۱۷ ربیع الاول میلاد پیامبر بزرگوار اسلام اظهار داشت:امیرمؤمنان (ع) متجاوز از ۴۳ مورد در خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار نهج البلاغه در ارتباط با شخصیت و ابعاد زندگی و سیره عملی آن بزرگوار مطالبی ارائه فرموده است .

وی در ادامه گفت: مرحوم علامه مجلسی نقل می‌کند که امیرمؤمنان (ع) هر وقت می‌خواست رسول خدا را مورد تمجید قرار بدهد چنین می‌فرمود:او خاتم پیامبران بود، بخشنده‌ترین مردم بود، او دلاورترین مردم بود، راستگوترین مردم بود، پایبندترین مردم به پیمان بود، متواضع‌ترین مردم بود و ارجمندترین مردم از نظر خاندان بود.


مذاهب اسلامی مدیون علوم امام صادق (ع) هستند


خطیب جمعه با اشاره به سالروز خجسته میلاد رییس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق (ع) نیزاظهار داشت: آن بزرگوار در طول دوران امامت ۳۴ ساله خویش که همزمان با هفت خلیفه ستمگر اموی و عباسی بود در عین محدودیت و حاکمیت خفگان بر امات اسلامی کار‌های مهمی را انجام دادند از قبیل:گسترش دادن علوم اهل بیت (ع)، حمایت از قیام علویان، مناظرات متعدد علمی با جریان‌های کلامی، مبارزه با گروه‌های انحرافی، راه اندازی سازمان وکالت، تربیت شاگرد در رشته‌های مختلف علوم از جمله عملکرد دوران امامت آن بزرگوار می‌باشد.


و‌ی ادامه داد مرحوم شیخ طوسی از ۳۲۰۰ نفر از راویان و شاگردان آن بزرگوار را نام می‌برد و مرحوم شیخ مفید شاگردان و راویان آن حضرت را به ۴۰۰۰ نفر می‌رساند.


نیروی دریایی در خط مقدم دفاع از کشور قرار دارد

خطیب جمعه در پایان خطبه دوم با اشاره به ملاقات فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی دریایی با مقام معظم رهبری به مناسبت ۷ آذر روز نیروی دریایی اظهار داشت:مقام معظم رهبری موضوعات مهمی را در زمینه نیروی دریایی مطرفرمودند: از جمله اینکه روز ۷ آذر روز افتخار و سربلندی نیروی دریایی است که طی عملیات شجاعانه علیه ارتش بعثی در ۷ آذر سال ۵۹ تسلط دشمن بر دریا را به صفر رساند و همچنین فرمودند: نیروی دریایی در خط مقدم دفاع از کشور است که مناطقی همچون مکران، دریای عمان، و آب‌های آزاد را فراروی خود دارد و باید ادامه یابد امروز نیروی دریایی بسیار پیشرفته‌تر و توانـاتر از ۲۰ سال قبل است.


خطیب در پایان اضافه کرد: روز‌های ششم و هفتم آذر سال ۵۹ نیروی دریایی جمهوری اسلامی پایانه‌های صدور نفت البکر و الامیه را مورد حمله قرار داد و دو سوم این پایانه‌ها را که شاهرگ‌های حیاتی اقتصاد عراق بودند منهدم کردند و همچنین دو فروند ناوچه موشک انداز و ۱۳ فروند از هواپیما‌های جنگنده دشمن به قعر آب‌های خلیج فارس فرستاده شد و تعدادی از تکاوران کشته و جمعی دیگر به اسارت درآمدند که این حمله به قدری مؤثر بود که حزب بعث تا آخر جنگ نتوانست از طریق دریا کاری انجام دهد.

انتهای پیام/ن.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.