برگزاری مراسم سنتی کاشت گندم در روستای آرک

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان خوسف گفت: صبح فردا مراسم سنتی کاشت گندم در روستای هدف گردشگری آرک برگزار می شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ صالحی،مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت:مراسم سنتی کاشت گندم به روال هر ساله در روستای هدف گردشگری آرک در ساعت 9 صبح پنجشنبه نهم آذرماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به روش سنتی از گذشته در روستاهای شهرستان با آداب و رسوم خاصی انجام می شده که بخشی از آن به مرور زمان بر اثر مکانیزه شدن کشاورزی از بین رفته است.

صالحی گفت: کشاورزان بعد از فرا رسیدن نیمه عقرب یا نیمه آبان روز خاصی را انتخاب می کنند و با اعلام همگانی در روستا، مردم خود را برای این مراسم معنوی و سنتی که قدمت بسیاری دارد آماده می کنند و صبح با بیل های در دست و مقداری بذر گندم مرغوب به مزارع می روند سپس در صف های مرتب و رو به قبله می ایستند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف افزود: مردم روستای آرک با آوردن بذرهایی که همراه دارند و با جمع آوری این بذرها هر کدام یک مشت گندم در دست گرفته و با پیشکسوت روستا پس از صلوات دعایی را می خوانند و سپس یک زمین را به صورت نمادین کشت می کنند.

وی با بیان اینکه بعد از اتمام کشت هر کدام از اهالی از باقیمانده گندم مقداری به عنوان تبرک جهت کشت در مزارع، با خود می برند،گفت:قدمت این مراسم بیش از ۳۰۰ سال است.

صالحی افزود:مراسم آئیینی کاشت گندم روستای آرک به شماره ۱۳۲۲ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس(معنوی) به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ب


شروع کاشت گندم در خراسان جنوبی با آیینی خاص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار