چرخیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دود حراج سکه در چشم صنعتگران صنف طلا/ دولت با حراج سکه، کسری بودجه خود را جبران می‌کند

کارشناس حوزه سکه و طلا گفت: سود حراج سکه توسط بانک مرکزی، نصیب دلالان شده که این امر می تواند بر تورم تاثیرگذارد چرا که حراج سکه تزریق مابه‌‌التفاوت خرج دولتی و نرخ آزاد به بازار است.

 دود حراج سکه در چشم صنعتگران صنف طلا/ دولت با حراج سکه کسری بودجه خود را جبران می‌کند.کوروش چرخیان کارشناس حوزه سکه و طلا در گفتگو با خبرنگار بانک، بورس و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه حراج سکه توسط بانک مرکزی اظهار کرد: هدف بانک مرکزی شکستن حباب بازار سکه و نیز کمک به اقشار طبقه پایین است.

وی با بیان اینکه برنامه اقتصادی دولت و اصولا دخالت دولت در اقتصاد باعث شده که پول شهروندان به هدر برود یادآورشد:  نباید سرمایه ملی صرف چنین امری شود چرا که برنامه‌های دولتی باید به رونق تولید معطوف شود.

این کارشناس سکه و طلا گفت: بانک مرکزی انحصار تولید و توزیع سکه را بر عهده دارد و ایجاد حباب در بازار سکه به نفع دولت و بانک مرکزی خواهد بود.

چرخیان درمورد حراج سکه توسط بانک مرکزی افزود: به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد با حراج سکه بخشی از کسری بودجه خود را از طریق این بازا تهیه کند درحالیکه این اقدامات باعث رانت اطلاعات خواهد شود و وضع اقتصادی عده‌ای را دگرگون خواهد کرد.

این کارشناس بازار سکه و طلا، علت به وجود آمدن بازار سکه را ضعف فرهنگ اقتصادی و معیشتی خواند و تصریح کرد: متاسفانه در اثر نبودن فرهنگ صحیح سرمایه‌گذاری، منابع اعتباری به سمت بازار سکه هدایت شده که این امر باعث تورم می شود.

چرخیان توضیح داد: سود حراج سکه  نصیب دلالان می‌شود و می تواند بر تورم تاثیر گذارد، چراکه حراج سکه تزریق مابعدالتفاوت خرج دولتی و نرخ آزاد به بازار است.

این کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه عملکرد دولت در بازار سکه و طلا در این بازار تاثیر منفی داشته است افزود:  سودهایی که دولت به دست می‌آورد می‌تواند در بازار صنعت، هزینه شود و موجب رونق اقتصادی شود.

چرخیان در پایان گفت: رفتارهای اقتصادی دولت به مردم هم سرایت کرده و تفکر سوداگرایانه در عین بی‌توجهی به مصلحت عمومی، باعث جهش قیمت‌ها شده است.

انتهای پیام/

عملکرد دولت در بازار سکه منفی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار