رویترز:

دشواری نشست اوپک بیش از حد انتظار است

در حالی که این نگرانی وجود دارد که تلاش‌های اوپک در راستای برقراری توازن مجدد در بازار ممکن است با ایجاد کمبود عرضه و افزایش بیشتر قیمت نفت تاثیر نامناسبی بر جای بگذارد، اوپک این هفته در آستانه یک نشست دشوارتر از حد انتظار قرار دارد.

به گزارش دشواری نشست اوپک بیش از حد انتظار استگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در حالی که این نگرانی وجود دارد که تلاش‌های اوپک در راستای برقراری توازن مجدد در بازار ممکن است با ایجاد کمبود عرضه و افزایش بیشتر قیمت نفت تاثیر نامناسبی بر جای بگذارد، اوپک این هفته در آستانه یک نشست دشوارتر از حد انتظار قرار دارد.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات قبل از سفر به وین برای شرکت در نشست اوپک گفت: نشست ۳۰ نوامبر نشست آسانی نخواهد بود و همواره سناریو‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.


بازار تا همین چند روز پیش انتظار داشت که اوپک توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کند، اما اخیرا تردید‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.

عربستان که خود را برای عرضه سهام شرکت آرامکو و مقابله با کسری بودجه قابل توجه خود است، این سیگنال را ارسال کرده که خواهان تثبیت قیمت نفت در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه است. دولت روسیه نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مارس ۲۰۱۸ خواستار قیمت‌های بالا برای نفت است. اما مقامات دولتی در مسکو در خصوص اینکه رشد قیمت نفت ممکن است موجب بالا رفتن ارزش روبل شود ابراز نگرانی کرده اند. افزایش ارزش روبل می‌تواند رقابت پذیری اقتصاد روسیه را تضعیف نماید.

موسسه گلدمن ساکس امروز با انتشار یادداشتی نوشت، نتیجه نشست اوپک مشخص نیست. در این یادداشت آمده است: «عدم وجود اجماع (بر سر تمدید توافق) به دلیل نا مشخص بودن میزان پیشرفت روند برقراری توازن مجدد در بازار و همچنین رسیدن قیمت نفت به رقم ۶۳ دلار است.

گلدمن ساکس گفته، با توجه به انتظاری که قبلا برای تمدید ۹ ماهه توافق در بازار ایجاد شده بود، قیمت نفت ممکن است این هفته کاهش بیشتری را شاهد باشد.

 همچنان انتظار داریم تولید نفت اوپک و روسیه از ماه آوریل به آن طرف افزایش یابد... در نتیجه، اعلام یک تمدید تنها ۶ ماهه نیز تاثیری افزایشی‌تر از پیش بینی ما خواهد داشت.


گزارش‌ها همچنین حاکی است، یک پروژه مهم تولید نفت در روسیه به رهبری شرکت اکسون موبیل خود را برای افزایش ۲۵ درصدی تولید خود از سال آینده میلادی آماده می‌کند. این افزایش می‌تواند مانعی برای پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید تلقی شود.

منابع آگاه از مذاکرات میان اوپک و روسیه گفتند، مسکو می‌خواهد در متن توافق گزینه‌ای گنجانده شود که در صورت کاهش قابل توجه میزان ذخایر جهانی، امکان تجدیدنظر در توافق وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نشست ۳۰ نوامبر نشست آسانی نخواهد بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار