درخواست کلینتون از رؤسای‌جمهور آمریکا و چین برای نرم‌تر کردن موضع خود در قبال کره شمالی

نامزد شکست‌خورده انتخابات آمریکا در سخنانی در پکن، از دونالد ترامپ و شی جین پینگ خواست موضع خود علیه کره شمالی را نرم‌تر کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از نیویورک پست، «هیلاری کلینتون»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در یک کنفرانس در پکن، پایتخت چین از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به دلیل موضع سرسختشان علیه کره شمالی انتقاد کرد و گفت بهتر است پیش از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود و جنگ هسته ای آغاز شود، این دو رئیس جمهور موضع خود را در قبال پیونگ یانگ نرم تر کنند.

هیلاری کلینتون در سخنرانی خود از دونالد ترامپ و شی جین پینگ خواست از «هارت و پورت کردن» و «طعنه‌‌زنی های شخصی» علیه پیونگ یانگ اجتناب کنند.

نامزد دموکرات انتخابات آمریکا همچنین از دولت ترامپ به دلیل عقب نشینی از دیپلماسی در ماه های اخیر انتقاد کرد و گفت: امیدوارم رئیس جمهور چین از این رویه پیروی نکند.

درحالی که کلینتون بیشتر سخنرانی خود را به موضع آمریکا در قبال کره شمالی اختصاص داد، از چین هم انتقاد کرد و گفت این کشور نیز رویه اشتباهی را در این شرایط در پیش گرفته است و با اقدامات نظامی «محرمانه اش» اوضاع را بدتر از قبل می کند. پکن باید به یاد داشته باشد که فعالیت نداشتن هم می تواند یک انتخاب خوب باشد.

او خاطر نشان کرد: امیدوارم مذاکرات 6 جانبه __ شامل کشورهای چین، ژاپن، کره شمالی، روسیه، کره جنوبی و آمریکا—درباره خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ –پس از آنکه در سال 2009 متوقف شد-- باز هم به اجرا درآید.

تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی پس از آزمایش های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ و لفاظی ها و تهدیدهای ترامپ علیه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و اقدامات تحریک آمیز واشنگتن نزدیک شبه جزیره کره در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است. همانند دولت دونالد ترامپ، دولت چین هم با مذاکرات دیپلماتیک با پیونگ یانگ برای حل بحران هسته ای کره شمالی مخالفت می کند. دونالد ترامپ پیش از این هم چندین بار رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خطاب کرده است. وی همچنین در آخرین توئیت توهین آمیز علیه کیم جونگ اون، وی را «چاق و کوتوله» خطاب کرد.

جنگ لفظی میان کلینتون و ترامپ از دوره رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. هیلاری کلینتون پیش از ترامپ را خطرناک ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا معرفی کرد.


انتهای پیام/

انتقاد کلینتون از مواضع چین و آمریکا در قبال کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار