آغاز برداشت زالزالک از مناطق کوهستانی اشنویه

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه از آغاز برداشت زالزالک از مناطق کوهستانی این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛سید انور حسینی مدیر جهاد کشاورزی اشنویه از آغاز برداشت زالزالک از مناطق کوهستانی این شهرستان خبر داد و گفت: مساحت محدوده جنگل‌های زالزالک اشنویه بالغ بر ۹۸ هکتار است و این محصول در ارقام مختلف و به رنگ‌های قرمز و زرد در این شهرستان وجود دارد.
حسینی ادامه داد: زالزالک با نام علمی Crataegus monogyna و نام محلی گیوژ است که که به صورت خودرو در مناطق کوهستانی ایران به ویژه در شمال کشور می‌روید و همچنین در استان آذربایجان غربی نیز به وفور یافت می‌شود.
وی تصریح کرد: زالزالک در شهرستان اشنویه به صورت خودرو عمدتا در سطح روستای میرآباد و به صورت پراکنده در روستا‌های همجوار مثل مندان، شیخان، کانی سرخ، دورود، دوستک و هق این شهرستان نیز قابل مشاهده است.
این مسئول بیان کرد: هر چند رقم غالب در این شهرستان قرمز می‌باشد، ولی از لحاظ طعم رقم زردرنگ خوش طعم‌تر می‌باشد. نسترن وحشی با نام محلیکردی شیلان نیز از سایر گونه‌های همراه جنگل‌های زالزالک شهرستان می‌باشد که مصارف دارویی زیادی دارد.
حسینی گفت:درختان زالزالک با داشتن ریشه‌های بسیار عمیق به عنوان یک پایه مناسب و مقاوم برای درختان گلابی می‌باشد. همچنین طبق تحقیقات به عنوان گیاه دارویی شناخته شده و ثابت شده که میوه، برگ، ریشه و حتی دم کرده برگ آن خواص دارویی دارد. در طب سنتی از آن برای رفع ناراحتی‌های گوارشی، قلبی، بی خوابی، فشار خون و.. استفاده می‌شود و دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است.
وی تاکید کرد: میوه زالزالک در فصل پاییز برداشت آن آغاز می‌شودو همه ساله از اوایل آبان ماه برداشت آن توسط اهالی و رهگذران انجام می‌گیرد.
گفتنی است که حفاظت از جنگل‌های شهرستان اشنویه توسط مأمورین حفاظتی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با همکاری همیاران طبیعت، دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا‌ها انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ن.م

برداشت زالزالک از جنگل های طبیعی اشنویه آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.