روزنامه الرایه قطر گزارش داد:

عربستان پس از اینکه سعد حریری استعفای خود را پس گرفت، سیلی محکمی خورد

روزنامه الرایه قطر با اشاره به فشار دولت سعودی به سعد حریری برای استعفا به تحلیل اوضاع لبنان پرداخت.

عربستان پس از اینکه سعد حریری استعفای خود را پس گرفت، سیلی محکمی خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الرایه چاپ قطر در نسخه اینترنتی این روزنامه در سرمقاله خود در تحلیلی درباره اوضاع لبنان نوشت: رسانه های غربی و تحلیلگران سیاسی تایید کرده اند که عربستان سعودی پس از اینکه سعد حریری، نخست وزیر لبنان استعفای خود را پس گرفت، سیلی محکمی خورد، استعفایی که حریری آن را در طول اقامت خود در عربستان تقدیم رئیس جمهور لبنان کرده بود و این تأکید می کند که حریری زمانی که در بازداشت خانگی در عربستان به سر می برد تحت فشار قابل توجه پادشاهی سعودی بوده است. پس از اینکه حریری به لبنان بازگشت، از استعفای خود به عنوان نخست وزیر صرف نظر کرد و این اقدامی ناگهانی بود که به سریال درام بین المللی پایان داد، سریالی که سه هفته طول کشید. انصراف حریری از استعفا خطر ناآرامی های سیاسی را در لبنان کاهش داد زیرا حریری گفت که او موافقت کرده است استعفای خود را به تعویق بیندازد تا با دیگر سران سیاسی لبنان درباره روابط با دیگر قدرت های منطقه ای گفتگو کند.

ناظران بر این باورند که خروج حریری از لبنان، خروجی غافلگیرکننده بود و نیز اطلاع ندادن به هیچ یک از حتی نزدیکترین معاونان خود درمورد استعفا، بسیاری از دیپلمات های لبنانی و غربی را متقاعد کرده است این عربستان سعودی بود که حریری را وادار به استعفا کرد. به نظر می رسد این اقدام برای کنار زدن حزب الله از طریق شکست دولت لبنان بوده است، دولتی که حزب الله در آن مشارکت دارد. برخی کارشناسان این اقدام را به عنوان بخشی از رقابت فزاینده بین عربستان سعودی و ایران در منطقه می دانند.

شاید آنچه شک و تردیدها را درباره ربایش سیاسی حریری افزایش داد، حضور او در مصاحبه ای تلویزیونی بود. اگرچه او این موضوع را که عربستان سعودی او را مجبور به استعفا کرده است رد کرد، با این حال فردی مرموز در صفحه نمایش ظاهر شد که به نظر می رسید تلاش می کند چیزی را به حریری تحمیل کند. این مسئله گمانه زنی‌ها را در این مورد افزایش داد که مصاحبه برخلاف خواست او برگزار شده است و همین مسئله باعث شد عده ای عربستان سعودی را متهم کنند که با سلاح لبنان به مبارزه با ایران برخاسته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار