معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مطرح کرد:

راهیابی ۱۰۰۸ نفر به مرحله نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت

فراهانی گفت: تعداد هزار و هشت نفر به مرحله نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان راه پیدا کرده‌اند.

راهیابی ۱۰۰۸ نفر به مرحله نهایی جشنواره ملی قران و عترت به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت سی و دومین جشنواره ملی قران و عترت دانشگاهیان  در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: وی ادامه داد: جشنواره های متعددی در طول سال برگزار می شود ولی برپایی جشنواره قرآن و عترت تاثیر شگرفی برجامعه می گذارد.

وی بیان کرد: جشنواره قرآن فراتر از سایر جشنواره ها است و قرآن نسخه شفا بخش همه دردهای بشر است که متاسفانه ما در همه حوزه ها نسبت به قران کم توجهی کردیم.

وی افزود: قرآن در خصوص مسائل مختلف نظر داده و  نسخه شفا بخشی را در اختیار افراد قرار داده است. هرچه در جهت فهم قرآن تلاش صورت بگیرد کم کاری کردیم زیرا قرآن سبب رفع موانع و رستگاری در دنیا و آخرت است.

فراهانی عنوان کرد: هدف از جشنواره قرآنی لذت بردن از خط زیبا نیست بلکه ما با به کارگیری هنر به سمت افزایش انس به قران می‌رویم و حوزه جشنواره قرآن فراتر از همایش‌های هنری است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: شورای سیاست‌گذاری در دانشگاه‌ها راه اندازی شد و دبیر خانه در دفتر نهاد رهبری برپا است و این شورا جشنواره را سیاست گذاری می‌کند به طوری که هر سال یک ارگان میزبانی را قبول می‌کند، سال گذشته دانشگاه فرهنگیان میزبات بود و امسال میزبانی بر عهده وزارت بهداشت است.

برپایی اولین جشنواره قران و عترت برای استادان

فراهانی تاکید کرد: ابتدا رقابت هایی در سطح دانشگاه برگزار می‌شود و برگزیدگان آن به جشنواره ملی راه پیدا می‌کنند. ۱۰۰۸ نفر به  جشنواره راه پیدا کردند و این جشنواره برای اولین بار علاوه بر دانشجویان برای استادان نیز برگزار شده است. در گروه استادان جشنواره قران و عترت در سه بخش و ۱۰ رشته برگزار می‌شود که ۹۵ نفر به این مرحله راه پیدا کرده‌اند که قرائت ترتیل و حفظ جز، ، آشنایی با تفسیر و ترجمه قرآن کریم، مقاله نویسی و بررسی و نقد کتاب در گروه استادان است.

فراهانی ادامه داد: در بخش دانشجویی قرائت، تحقیق و ترتیل دعا خوانی،  تواشیح و اذان، آشنایی با احادیث اهل بیت، حفظ موضوعی قرآن و تحقیق و تفسیر، سیره معصومان، بررسی و نقد کتاب، مقاله نویسی، برنامه نویسی، کانال و فضای مجاز، شعر و داستان نویسی،  فیلم نامه نویسی و خوش نوییی، عکس، فیلم کوتاه، منبت از جمله بخش های مختلف این جشنواره است که ۶ بخش در ۳۳ برگزار می‌شود و ۹۱۳ نفر به این رقابت راه پیدا کردند.

وی افزود: ۵۵۰ نفر مرد و ۴۵۸ نفر نیز زن در این جشنواره شرکت کرده اند.و در درمرحله مقدماتی ۳۳۲ هزار و ۹۴۸ نفر در همه دانشگاه های کشور شرکت کرده اند و این یک رقم چشمگیری است.

فراهانی در خصوص حضور داوطلبان در جشنواره قرآن و عترت گفت: از وزارت علوم ۵۶ هزار نفر، از وزارت بهداشت ۶۳ هزار نفر از دانشگاه آزاد ۱۵۲ هزار نفر از دانشگاه  پیام نور ۸ هزار نفر از دانشگاه علمی کاربردی ۱۵ هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند. به طور کلی ۲۲۷ هزار در بخش معارفی شرکت کرده‌اند، ۵۲ هزار نفر در بخش آوایی و ۲۶ هزار نفر در بخش هنری شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سعی کردیم افتتاحیه و اختتامیه را متفاوت برگزار کنیم، در افتتاحیه از داوود میر باقری تجلیل به عمل می آید و یک تئاتر قرآنی به نمایش گذاشته می شود.

فراهانی با اشاره به برنامه اختتامیه افزود: محل برگزاری این جشنواره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

برپایی نمایشگاه آثار برتر در حاشیه جشنواره قران و عترت

در ادامه مراسم محمد مهدی بحر العلوم دبیر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان گفت: در حاشیه جشنواره قرآن و عترت نمایشگاه آثار هنری برتر برگزار و پژوهش های برتر و همچنین آثار و اشعار در قالب کتاب نمایش داده می‌شود.

وی بیان کرد: تعداد مقالات رسیده به مرحله نهایی در بخش معارف قرآن ۲۴ مقاله در گروه استادان و ۱۷۲ مقاله در گروه دانشجویی است و در بخش آوایی ۵۴ مقاله در گروه استادان و ۳۲۹ مقاله در گروه دانشجو است.

بحر العلوم ادامه داد: در بخش ادبی ۹۶ مقاله بوده که در گروه استادان به دلیل حضور آنها در ابن حوزه برای اولین بار هیچ مقاله ای ارسال نشده است.

وی یاد آور شد: در حوزه هنری ۲۰۴ مقاله بوسیله دانشجویان و در بخش پژوهش تعداد ۵۹ مقاله از بخش دانشجویی و ۱۷ مقاله در حوزه استادان به دبیرخانه جنشواره قرآن و عترت ارسال شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار