تشدید بحران سیاسی در ایرلند / کاهش میزان حمایتهای مردمی از حزب حاکم این کشور

نتایج یک نظرسنجی جدید در ایرلند نشان می دهد که میزان حمایتها از حزب فاین گائل، حزب حاکم به رهبری لئو وارادکار نخست وزیر این کشور کاهش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، همزمان با تشدید بحران سیاسی در ایرلند که احتمال برگزاری یک انتخابات زودهنگام را در این کشور قوت بخشیده است، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که حمایت‌ها از حزب «فاین گائل» - حزب حاکم- به رهبری «لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند کاهش یافته است.

روز جمعه در پی ارائه طرح عدم اعتماد به معاون نخست وزیر در پارلمان ایرلند، دولت اقلیت لئو وارادکار، نخست وزیر این کشور با تهدیدی جدی روبرو شد. این درحالی است که تنها چند هفته تا برگزاری نشستی برای بررسی طرح‌های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فرصت باقی است؛ خروجی که ایرلند در آن نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

نخست وزیر ایرلند گفته است که چنانچه طرح عدم اعتماد به معاون وی- فرانسیس فیتزجرالد- که از سوی حزب جمهوریخواه ایرلند موسوم به «فیانا فویل» ارائه شده، تا روز سه شنبه از دستور کار پارلمان خارج نشود، وی وادار خواهد شد که تا پیش از کریسمس انتخاباتی زودهنگام در این کشور برگزار کند.

نتایج نظرسنجی در روز شنبه نشان می‌دهد که حمایت از حزب حاکم ایرلند با دو درصد کاهش به ۲۷ درصد رسیده است که در مقایسه با میزان محبوبیت این حزب در انتخابات سال گذشته (۲۵.۵) افزایشی اندک را نشان می‌دهد.

در مقابل، میزان حمایت‌ها از حزب راست میانه- فیانا فویل- از ۲۵ درصد در ماه گذشته به ۲۶ درصد افزایش یافته است.

«ریچارد کولوِل» مدیر اجرایی مرکز نظرسنجی «بیزنس پست/ رد سی» در صفحه توئیتر خود نوشت: «باردیگر (یک نظرسنجی) نشان داد که در انتخابات کریسمس هیچ کس پیروز انتخابات نخواهد بود».

با این وجود، نخست وزیر ایرلند گفته است که هنوز فرصت برای اجتناب از برگزاری یک انتخابات زودهنگام باقی است، اما هیچ یک از دو حزب رقیب از طرح عدم اعتمادی که قرار است روز سه شنبه به بحث و مذاکره گذاشته شود، کنار نکشیدند.

گفتنی است که لئو وارادکار قرار است در نشست اتحادیه اروپا با محوریت برگزیت (در روز‌های چهاردهم و پانزدهم دسامبر) نقشی مهم و کلیدی ایفاء نماید و به رهبران کشور‌های اروپایی بگوید که آیا در مرز‌های مشترک میان این کشور عضو اتحادیه اروپا و استان شمالی انگلیس- ایرلند شمالی- پیشرفت کافی و ملموس حاصل شده است یا خیر.

در واقع، دولت ایرلند اعلام کرده است که تاکنون پیشرفت در این حوزه کافی نبوده است.

شایان ذکر است که مرز یکی از سه موضوعی است که مقامات بروکسل خواهان حل و فصل آن پیش از تصمیم گیری برای ادامه گفتگو‌ها در خصوص دومین موضوع- یعنی تجارت- هستند و مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که برگزاری انتخابات زودهنگام در ایرلند می‌تواند انجام این تکلیف را پیچیده و بغرنج سازد.

انتهای پیام/

بحران سیاسی در ایرلند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار