رئیس سیزدهمین کنگره بیهوشی و مراقبت‌های ویژه:

موافقت انجمن بیهوشی با اجرای طرح تحول نظام سلامت

سلیمی گفت: انجمن بیهوشی هیچگاه مخالف اجرای طرح تحول نظام سلامت نبوده و همیشه به دنبال ایجاد عدالت بین‌ رشته است.

موافقت انجمن بیهوشی با اجرای طرح تحول نظام سلامت/ ایجاد عدالت بین رشته‌ای خواسته اصلی متخصصان بیهوشیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا سلیمی رئیس سیزدهمین کنگره بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و مدیریت درد صبح امروز در نشست خبری‌ که به مناسبت برگزاری این کنگره در ساختمان مرکزی انجمن بیهوشی برگزار شد، اظهار کرد: سیزدهمین کنگره بیهوشی و مراقبت‌های درد در روزهای پانزدهم تا هفدهم آذر ماه برگزار می‌شود و سازمان نظام پزشکی انتقال خون و دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر در برگزاری این کنگره همکاری خوبی با ما دارند. همه تخصص‌ها و پزشکان فوق‌ تخصص از لحاظ خدمات آموزشی و امتیازات باز‌آموزی می‌توانند از این همایش  بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه این کنگره توجه خاصی به همکاران پیراپزشکی دارد و به لحاظ ساختاری برنامه‌ریزی کاملا جدیدی در برگزاری آن انجام می‌شود، بیان کرد: در کنگره مدیریت‌های درد و بیهوشی امسال بیش از 2هزار نفر شرکت می‌کنند و در این همایش علمی دستاوردهای علمی و فناوری‌های جدید به طور وسیع آموزش داده می‌شود به طوریکه در حاشیه کنگره کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود تا همکاران با شیوه‌‌های نوین و مهارت‌های به روز دنیا آشنا شوند.

سلیمی ادامه داد: در سیزدهمین کنگره مراقبت‌های درد و بیهوشی سخنران‌های مطرح داخلی و خارجی به بیان اطلاعات و دانش خود می‌پردازند و اطلاعات دست اول و جدیدی در اختیار پزشکان جوان قرار می‌دهند.

وی گفت: در حاشیه برگزاری کنگره به بحث اقتصاد و سلامت، اخلاق پزشکی، مشکلات صنفی پرداخته می‌شود و از نظر اقتصاد و سلامت تلاش می‌شود تا یک طرح و برنامه‌ای برای آینده جامعه پزشکی و بیهوشی تدوین شود.

ارتباط  رشته‌های بیهوشی با سلامت عمومی جامعه

سلیمی با اشاره به اینکه رشته‌های بیهوشی با سلامت عمومی جامعه در ارتباط است، عنوان کرد: انجمن بیهوشی ایران تعاملات علمی خوبی با فدراسیون علمی جهان دارد و این انجمن به وسیله فدراسیون بیهوشی جهانی به رسمیت شناخته شده و برگزاری کنگره در تقویم سالیانه آن آورده شده است.

وی ادامه داد: در این کنگره مقاله‌هایی از کشورهای منطقه ارائه می‌شود و استانداردهای بین‌المللی در زمینه برگزاری کنگره رعایت شده است، از وسایل کمک‌آموزشی خوبی در این همایش علمی استفاده می‌شود.

سلیمی با اشاره به اینکه بیش از 4هزار نفر در انجمن بیهوشی ایران فعالیت دارند، افزود: برخی از افراد تصور می‌کنند که متخصصان بیهوشی کارشان فقط در اتاق عمل است در صورتیکه گستره فعالیت‌های آن‌ها از اتاق عمل و احیای بیماران تا کنترل درد است و در کشورهای پیشرفته این رشته جزء5 رشته پر درآمد محسوب می‌شود ولی متاسفانه در ایران جامعه بیهوشی جزء صنوف متوسط هستند.

وی با بیان اینکه رشته بیهوشی در ایران از سابقه 70 ساله برخوردار است و به همین خاطر هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است، افزود: رشته بیهوشی جزء تخصص‌هایی است که به طور مستقیم با بیماران سرو کار ندارد اما سلامت مردم و جامعه بر عهده این گروه زحمت‌کش قرار دارد.

تلاش برای حل مشکل کاهش تعرفه‌های انجمن بیهوشی

سلیمی با بیان اینکه بحث کاهش تعرفه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در این گروه کرده است، گفت: ‌انجمن بیهوشی به شدت پیگیر بحث کاهش تعرفه‌ها بوده و با تغییر ساختار سازمان نظام پزشکی هر چهار سال یکبار رأی‌گیری انجام می‌شود به عنوان متولی صنفی تمامی گروه‌های پزشکی با ارائه راهکاری مبنی بر ترجمه کتاب CPT بدون دخل و تصرف سعی در حل مشکل انجمن بیهوشی دارد اما به طور کلی انجمن بیهوشی با مراجعه به دیوان عدالت اداری و سازمان‌های ذیربط سعی به برطرف شدن مشکلات متخصصان این رشته است.

وی با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از مشکلات جامعه بیهوشی حل شده ولی هنوز مسائلی باقی‌ مانده است، تاکید کرد: مشکلات بزرگی گریبان‌گیر گروه 14 نفری بیهوشی قرار دارد اما من امیدوارم با صبر و حوصله متخصصان این رشته و تلاش مسئولان ذیربط به زودی مشکلات ساماندهی شود.

سلیمی در خصوص لغو قرارداد یک متخصص بیهوشی در یکی از بیمارستان‌ها، گفت: قرارداد یک نفر از متخصصان لغو شده است که وی شخصا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده که نتیجه آن متوقف شدن حکم صادره است و انجمن بیهوشی تقاضای انجام یک کارشناسی دقیق و ایجاد عدالت بین رشته‌های مختلف پزشکی دارد.

وی با بیان اینکه انجمن بیهوشی مخالف اجرای طرح تحول نظام سلامت نبوده است، افزود: اگر در سال‌های گذشته پول زیادی به انجمن بیهوشی داده شده متولیان این کار ما نبودیم و در زمان کاهش یک شبه تعرفه‌ها به میزان 25 درصد نیز هیچ یک از ما اظهار نظر نکرده است.

سلیمی ادامه داد: افزایش درآمد بیهوشی مطابق با سایر رشته‌ها بوده و بیش از سایر گروه‌های پزشکی پولی اضافه نشده است و کاهش یکباره 25 درصدی تعرفه‌ها باعث بروز مشکلاتی در بین متخصصان بیهوشی شده است.

وی با بیان اینکه با وجود کاهش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکان متخصصان بیهوشی و علی‌رغم بار روانی زیاد، این افراد صادقانه در محل خدمت مشغول به ارائه خدمات بهداشتی هستند، اظهار کرد: متخصصان بیهوشی با رایگان کردن یک روز از فعالیت‌های خود این مطلب را به جامعه نشان دادند که این گروه فکر پول نیستند و بحث عدالت بین‌ رشته‌ای را مد نظر خود قرار دادند و ما حق اعتراض را بر خودمان در این زمینه محفوظ می‌داریم.

سلیمی با بیان اینکه قول‌های مساعدی از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان نظام پزشکی در خصوص حل مشکلات داده شده است، ادامه داد: انجمن بیهوشی به هیچ عنوان مخالف طرح تحول نظام سلامت نیست بلکه از این پروژه بزرگ که باعث کاهش سرانه و پرداختی‌های از جیب مردم است، حمایت می‌کند و طرح تحول را مثل طرح ملی با ارزش می‌داند. جامعه بیهوشی اگر یک روز احساس کند که اقتصاد ملی کشور در خطر است به دلیل بالا بودن جایگاه و اعتبار این انجمن، افراد داوطلبانه پول‌شان را در اختیار بودجه کشور قرار می‌دهند.

نبود دستگاه قلب و ریه مصنوعی خطری در کمین بیماران پیوندی

در ادامه مراسم اتابک نجفی دبیر علمی سیزدهمین کنگره مراقبت‌های ویژه گفت: در این کنگره جامعه بیهوشی با روش‌های روز  دنیا آشنا می‌شوند و کارگاه‌های آموزشی در زمینه پایش بیماری‌ها حین جراحی در روش‌های مختلف برگزار می‌شود و همچنین در این کنگره روش‌های جدید بیهوشی در دنیا به متخصصان آ‌موزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد زیادی بیماران به دلیل نداشتن برخی دستگاه‌ها و علوم از دست می‌روند، افزود: متاسفانه در کشورمان دستگاه قلب و عروق مصنوعی به غیر از 2 مرکز در هیچ کجای کشور وجود ندارد و به همین خاطر بیماران که در انتظار لیست پیوند عضو هستند به خاطر نبود چنین دستگاهی فوت می‌کنند اما در کشور عربستان 21 مرکز  که دارای این دستگاه است، فعالیت می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه یک کارگاه آموزشی در سطح بالا به وسیله متخصصان آلمانی در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود افزود: بخاطر وضعیت اقتصادی کشور ما از ترکیه، عربستان و کویت عقب هستیم و باید تلاش کنیم تا بیماران به وسیله دستگاه‌های مانیتورینگ جدید دچار مشکلی نشوند.

وی با بیان اینکه امروزه برای بیماران مایعات و خون زیادی تجویز می‌شود، افزود: ‌با ورود تکنولوژی جدید مانیتورینگ تجویز مایعات و خون به بیماران کاهش پیدا می‌کند و سبب کاهش آسیب‌ در بیماران می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه کشور هنوز از تست‌های قدیمی عملکرد انعقاد خون استفاده می‌کند، افزود: در حال حاضر قیمت دستگاه قلب و ریه مصنوعی در حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که برای نجات جان بیماران در لیست انتظار پیوند باید این دستگاه در مراکز درمانی موجود باشد.

وی یادآور شد: در سیزدهمین کنگره مراقبت‌های ویژه و بیهوشی کشورهایی از فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا و سوئیس شرکت دارند.

تفکیک بیماران و احیای اولیه وظیفه اصلی متخصصان بیهوشی

در ادامه مراسم افشین جعفر زاده دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره مراقبت‌های ویژه و درد گفت: یکی از کارهای انجمن بیهوشی مدیریت سوانح، جداسازی و تفکیک بیماران است و متخصصان این رشته کار بزرگی در زلزله کرمانشاه با وجود حساسیت بالا انجام داده‌اند.

وی ادامه داد:‌ احیای اولیه بیمارانی که در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند جزء اقدامات متخصصان بیهوشی است و این گروه و مدیریت بحران و درمان نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

جعفر‌زاده یادآور شد: انجمن بیهوشی هیچگاه مخالف طرح تحول نظام سلامت نبوده بلکه به دنبال ایجاد عدالت اجتماعی در بین گروه‌های مختلف پزشکی و رفع مشکلات متخصصان این رشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار