قریشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح صلح 4 ماده‌ای ظریف بحران یمن را حل می‌کند/یمن به کمک‌های تسلیحاتی ایران نیازی ندارد

سفیر سابق ایران در یمن گفت: طرح صلح 4 ماده‌ای ظریف که در اوایل بحران یمن ارائه شد، می‌توانست مشکل این کشور را حل کند.

قریشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:علی‌اصغر قریشی سفیر سابق ایران در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ادامه بحران در یمن، اظهار کرد: عربستان دو سال و هشت ماه است حملاتش به یمن را به کمک بهترین تسلیحاتی که از آمریکا و کشورهای غربی دریافت می‌کند، ادامه می‌دهد و مردم غیر نظامی، کودکان و زنان این کشور همچنان قربانی حملات وحشیانه سعودی‌ها می‌شوند.

قریشی تأکید کرد: حملات و محاصره تمام راه‌های زمینی، هوایی و دریایی یمن گرفتاری‌های زیادی را برای مردم این کشور به وجود آورده است، همچنین بیماری وبا و دیفتری شیوع زیادی داشته و به دلیل کمبود دارو پزشکان، بیمارستان‌ها و مردم یمن با مشکل مواجه هستند.

سفیر سابق ایران در یمن با بیان اینکه عربستان همچنان به صنعا، سعده  و مکان‌های مختلف یمن حمله می‌کند، تصریح کرد: سعودی‌ها ادعا دارند شبه نظامیان حوثی یا انصارالله در این مکان‌ها حضور دارند و بهانه‌شان هم این است که انصارالله قدرتی نامشروع و هادی دولت مشروع یمن است.

وی با بیان اینکه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اوایل جنگ  طرحی 4 ماده‌ای ارائه کرد که می‌توانست مشکل یمن را حل کند، افزود: وی اخیرا در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل نوشت، بار دیگر به این طرح اشاره کرده است.

قریشی ادامه داد: طرح ظریف شامل آتش‌بس، برداشتن محاصره برای ارسال مواد غذایی و دارویی به داخل یمن، برگزاری کنفرانس ملی برای گفتگوهای یمنی- یمنی و تشکیل یک دولت فراگیر ملی از یمنی‌ها می‌شود.

سفیر سابق ایران در یمن با بیان اینکه یمن راه حل نظامی ندارد، بیان داشت: تا زمانی که عربستان به این نتیجه نرسد که یمن راه حل نظامی ندارد، بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ادعای عربستان مبنی بر ایرانی بودن موشک‌هایی که انصارالله در حمله به این کشور استفاده کرده است، گفت: عربستان این اتهامات را از قدیم مطرح می‌کرده و از زمان دولت‌های علی عبدالله صالح و هادی هم ایران را به قاچاق اسلحه متهم می‌کرد.

قریشی با بیان اینکه در یمن همه مردم مسلح هستند و این سلاح‌ها برای امروز و دیروز نیست، افزود: سلاح‌ها از سال 62 میلادی که در یمن، جمهوری اعلام شد و طرفداران جمال عبدالناصر کودتا کردند و سعودی‌ها از زیدی‌ها حمایت می‌کردند، به سمت این کشور سرازیر شد.

سفیر سابق ایران در یمن  بیان داشت: جنگ‌های بین جنوب و شمال یمن باعث شد مقدار زیادی سلاح از عربستان و دیگر کشورها، به یمن وارد شود و همه مردم این کشور سلاح سبک در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه حمل سلاح در یمن غیرقانونی نیست، خاطرنشان کرد: آمریکا و یمن دو کشوری هستند که به لحاظ داشتن سلاح و حمل آن، آزادند.

سفیر سابق ایران در یمن با بیان اینکه ارتش یمن در زمان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور سلاح و موشک داشته است، افزود: زمانی که او حاکم بود سلاح‌های زیادی را خریداری کرد و این سلاح‌ها همچنان موجودند و نیازی نیست  از ایران به یمن سلاح سرازیر شود.

قریشی با بیان اینکه  رئیس جمهور سابق یمن، موشک‌های این کشور را از شوروی سابق و کره‌شمالی خریداری کرد، گفت: ارتش یمن و انصارالله از این موشک‌ها استفاده می‌کنند و حمله موشکی یمن  به عربستان ربطی به ایران ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قریشی ، یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار