دیدار رائول کاسترو و وزیر خارجه کره شمالی در هاوانا

«رائول کاسترو» در دیدار با وزیر خارجه کره شمالی در هاوانا، با او درباره پرهیز از مقابله نظامی با آمریکا گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «رائول کاسترو»، رئیس جمهور کوبا، روز گذشته در هاوانا با «ری یونگ هو»، وزیر امور خارجه کره شمالی، دیدار و با او درباره تمایل کشورش نسبت به پرهیز از هرگونه تقابل نظامی پیونگ یانگ با آمریکا گفتگو کرد.

کره شمالی به دلیل توسعه تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشکی، تحت فشار بی سابقه‌ای از سوی آمریکا و متحدان بین المللی آن قرار دارد. کوبا از سال ۱۹۶۰ روابط دیپلماتیک نزدیکی با کره شمالی داشت؛ اما در عین حال مخالفت خود را با تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ ابراز کرده است.

تلویزیون دولتی کوبا درباره این دیدار اعلام کرد: دو طرف دیداری برادرانه با یکدیگر داشتند و درباره دوستی تاریخی میان کوبا و کره شمالی و موضوعات بین المللی که مورد توجه هر دو کشور است، گفتگو کردند.

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، نیز روز پنجشنبه گفته بود، در جریان ملاقاتی که سال گذشته با رائول کاسترو داشت، با او درباره امکان همکاری دو کشور برای کاهش تنش‌های بین المللی ایجاد شده بر سر کره شمالی گفتگو کرده بود.

ترودو در ادامه سخنانش گفت: آیا می‌توانیم پیام هایمان را از طریق کانالی شگفت انگیز انتقال دهیم؟ این دقیقا موضوع گفتگوی سال گذشته من با رئیس جمهور کاسترو بود. فکر می‌کنم این از جمله مسائلی باشد که کانادا می‌تواند در آن‌ها ایفای نقش کند، در حالی که آمریکا تصمیم گرفته خود را از چنین موضوعاتی کنار بکشد.

او در ادامه افزود: کانادا نه فقط به دلیل امنیت منطقه؛ بلکه به این دلیل که هر پرتاب احتمالی موشک از جانب کره شمالی به آمریکا، از آسمان کشور ما عبور می‌کند، مایل به یافتن راه حالی برای پایان تنش‌ها است.

کره شمالی در حال توسعه موشک‌های هسته‌ای است که قادرند هر نقطه از خاک آمریکا را هدف قرار دهند و به گفته «ری یونگ هو»، عملا به آن دست یافته است. وزیر خارجه کره شمالی معتقد است ساخت چنین موشکی بهترین گزینه برای برقراری توازن قدرت میان کشورش و آمریکا است.

«ری» با «برونو رودریگز»، وزیر امور خارجه کوبا، نیز هفته گذشته دیدار کرده بود و هر دو طرف اقدامات یکجانبه و مستبدانه آمریکا را که قوانین بین المللی را نقض می‌کند، محکوم کردند. دو وزیر خارجه از آمریکا خواستند به حق حاکمیت مردم کره احترام گذاشته و به دنبال حل مسالمت آمیز مناقشات باشد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، از زمانی که وارد کاخ سفید شد بر اعمال فشار‌ها علیه کوبا افزود. او با نادیده گرفتن تلاش‌های «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین، که به دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا بود، بار دیگر دشمنی را میان دو کشور برقرار کرد. روابط کوبا و آمریکا از زمان جنگ سرد، مخدوش شده بود.

کوبا دارای سفارتخانه در کره شمالی است؛ اما حجم قابل توجه مبادلات تجاری خود را با کره جنوبی انجام می‌دهد. آمار‌های دولتی نشان می‌دهد کوبا در سال گذشته ۶۷ میلیون دلار تبادل تجاری با کره جنوبی و فقط ۹ میلیون دلار با کره شمالی داشته است.

 

انتهای پیام/

دیدار و گفتگوی رئیس‌جمهور کوبا با وزیر خارجه کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار