امام جمعه موقت مشهد مقدس :

زندگی مسئولان برای مردم هم می‌تواند الگو و هم زمینه یاس باشد

امام جمعه موقت مشهد مقدس گفت: اگر مردم احساس کنند میدان مسئولیت میدان مسابقه برای جذب ثروت شده قطعا احساس خوبی نخواهند داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد مقدس ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) اظهار داشت: در سنت و زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، جهل و باطل و عبث وجود نداشته و ذره‌ای باطل در زندگی ائمه(ع) وجود نداشته و زندگی آنها پاک از سرگرمی و بازیچه است و وظیفه اهل بیت(ع) و رسالت آن‌ها نجات بشریت از هر چیزی است که انسان را از بندگی خدا جدا کند.

امام جمعه موقت مشهد مقدس بیان کرد: در زندگی پیامبر(ص) و امام علی(ع)، ساده‌زیستی بارز است، معیشت در زندگی این بزرگواران کم وزن است و مخارج زندگی بسیار اندک است؛ حضرت علی(ع) در بیانی می‌فرمایند: من که امام شما هستم از دنیای خودم به دو لباس مندرس و دو قرص نان خوردنی اکتفا کردم.

فرزانه با اشاره به اینکه در زندگانی پیامبر(ص) نیز این اصل به عینه دیده می‌شود افزود: این زندگی ساده چه پیامی برای ما دارد؟ این زندگی به دلیل فقر قطعاً نبوده؛ بیشتر این پیام‌ها در وهله نخست متوجه مسئولان است؛ پیامبر و حضرت علی(ع) با این کار خواسته‌اند به مسئولان بگویند سطح زندگی خود را سطح زندگی فقرا و محرومان و متوسط جامعه هماهنگ کنید.

وی اضافه کرد: زندگی مسئولان برای مردم هم می‌تواند الگو باشد و هم می‌تواند زمینه یاس و ناامیدی را فراهم کند، اگر مردم احساس کنند میدان مسئولیت میدان مسابقه برای جذب ثروت شده قطعاً احساس خوبی نخواهند داشت. دنیا محل زندگی نیست بلکه محل رشد و تکامل است و باید در اینجا به تکامل برسیم زیرا محل زندگی ما جای دیگری است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه تمایلات مادی مرزنشناس است گفت: ثروت و قدرت مرزنشناس است و تجملات و زرق و برق نیز این گونه است، اهل بیت(ع) به ما می‌گویند سعی در تنوع طلبی نداشته باشید و اگر مراقبت نکنید تمایلات نفسانی شما را به باتلاق فرو می‌برد.

فرزانه تصریح کرد: انسانیت انسان با تن‌پروری و قدرت و ریاست متفاوت است، آنچه برای انسان اصل است، انسانیت است که نیازمند عقل و اراده قوی و احساس مسئولیت قوی است و انسان باید به این سه اصل مجهز باشد و اگر این سه را نداشته باشد هر چه را هم که داشته باشد انسانیت ندارد.

امام جمعه موقت مشهد مقدس ادامه داد: امام بزرگوار صراط مستقیم را در قالب چند اصل به ما معرفی کردند؛ شناخت این چند اصل، شناخت صراط مستقیم است و پایبندی به این چند اصل، عبودیت پروردگار است و دور شدن از این اصول، دور شدن از عبودیت پروردگار است.

فرزانه بیان کرد: این اصولی که مجموعه آن‌ها صراط مستقیم الهی است و پایبندی به آن‌ها عبادت پروردگار است شامل تدین و پایبندی به معارف اهل بیت(ع)، عدالت‌خواهی، تلاش برای ریشه‌کن کردن فقر و فساد، اجتناب از تجمل‌گرایی، توجه به نقش مردم، استقلال و خودکفایی، دفاع از مظلومان، طرفداری از محرومان و استکبارستیزی و آزادی فلسطین، اتحاد و همبستگی و همدلی است.

وی با اشاره به اینکه این اصول 11‌گانه همان صراط مستقیم است تصریح کرد: البته حرکت در صراط مستقیم حرکت و اقدام ساده‌ای نیست، مردم ایران در این صراط مستقیم حرکت می‌کنند و البته سختی‌ها نیز همواره وجود داشته، حرکت در این مسیر ساده نیست اما یاری پروردگار را به دنبال دارد.

امام جمعه موقت مشهدمقدس عنوان کرد: حرکت در صراط مستقیم دارای مشکلات خاص خود است، زمانی در راستای این حرکت به جنگ تحمیلی رسیدیم و زمانی به فتنه 88 و زمانی نیز به تحریم‌های ادامه‌دار، امروز نیز به فضای مجازی پر از مسائل انحرافی رسیدیم و مرتب از این مسائل وجود دارد و خواهد داشت اما در این حرکت به سمت خدا و صراط مستقیم با آتشی و فتنه‌ای به نام داعش روبرو شدیم.

فرزانه با اشاره به اینکه مسئولان اطلاعات آمریکا و انگلستان و صهیونیسم خونخوار 3 شبانه‌روز مشاوره کردند و به این نتیجه رسیدند باید یک گروه تکفیری تشکیل دهند، اضافه کرد: از ابوبکر بغدادی دعوت کردند و رهبری این گروه تکفیری به وی سپرده شد و وی حرکت خود را آغاز کرد. آمریکا این‌ها را حمایت تسلیحاتی و امنیتی و اطلاعاتی کرد و آل‌سعود نیز پول‌ها و رقم‌های سنگینی به این‌ها داد.

امام‌جمعه موقت مشهد‌مقدس با اشاره به اهداف این تشکیلات افزود: ایجاد حکومت و نظام سیاسی اسلامی جعلی در برابر جمهوری اسلامی متکی به اسلام ناب، ریشه‌کن کردن مذهب تشیع و ارائه چهره خشن از اسلام و منفورسازی اسلام در جهان غرب، ایجاد و گسترش اسلام‌هراسی در نظام بین‌الملل، نابودی حزب‌الله در لبنان و ناامن‌کردن ایران اسلامی اهداف اصلی و عمده این گروه بود.

فرزانه تصریح کرد: این‌ها تا روزی که به‌هم پاشیده شدند خسارات انسانی زیادی زدند اما شکست خوردند و آن قدرتی که توانست این‌ها را شکست دهد. در این حرکت مقابل داعش حرکتی به نام بسیج وجود داشت. پایه‌گذار این شجره طیبه امام راحل بود. فکر نکنید وقتی در عراق حشدالشعبی شکل می‌گیرد از بین رفتنی است؛ این‌ها نقطه‌های روشن قدرت هستند که به تدریج رشد می‌کنند؛ این شجره طیبه از آن شجره‌هایی نیست که کسی بتواند آن را قطع کند و اصل این شجره در ایران است، این شجره طیبه این قدرت را از مقاومت همراه با عشق و شجاعت و پرداخت قیمت آن با اتکای به ایمان پرداخته است.

وی گفت: یکی از قیمت‌های این مقاومت، سردار همدانی و دیگری شهید حججی بودند و دیگرانی که به شهادت رسیدند تا قیمت این مقاومت پرداخته شود. بسیج نیرو و توانی است که در آن مقاومت و عشق و آمادگی برای پرداخت قیمت این مقاومت وجود دارد اما همه این‌ها متکی به ایمان به این است که عمل پیروزی از آنِ خداوند متعال است.

امام جمعه موقت مشهد‌مقدس با اشاره به اینکه بسیج باور دارد که حرکت در مسیر خدا سبب پیروزی است افزود: بسیج به شرافت انسان ایمان دارد و معتقد است این شرافت با پذیرش ظلم ناسازگار است، پس با آمریکا نه مذاکره و نه معامله و نه ارتباط پیدا می‌کند و در برابرش بی‌تفاوت نیست. بسیج ایمان به شکست باطل دارد و معتقد است قدرت باطل در مقابل حق شکست می‌خورد. بسیج، ایمان به آخرت دارد؛ دنیا را محل تکامل و آخرت را محل زندگی می‌داند.

انتهای پیام/ب

صحبت های امام جمعه موقت مشهد در نماز جمعه سوم آذرماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.