ادعای رسانه‌های عربی: ایران خواستار میانجیگری تونس برای بهبود روابط با عربستان شد

چند رسانه عربی مدعی شدند ایران خواستار میانجیگری تونس برای برقراری مذاکرات پشت پرده با سعودی‌ها و حل و فصل اختلاف‌های میان تهران-ریاض است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالف نیوز در مطلبی نوشت: روزنامه کویتی الجریده روز چهارشنبه اعلام کرد «محمد ایرانی»، مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران، به عنوان سفیر شخصی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، به تونس اعزام شده است. این روزنامه مدعی است هدف وزیر خارجه از اعزام سفیر به تونس درخواست مداخله این کشور در روابط بحرانی میان تهران و ریاض است.

به ادعای این روزنامه، ایران خواستار میانجیگری تونس برای انجام مذاکرات پشت پرده با سعودی ها و حل و فصل مناقشات میان تهران-ریاض  شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: تهران تونس را به دلیل روابط حسنه اش با هر دو طرف و همچنین اهمیت پوشیده باقی ماندن این اقدام برای انجام این نقش انتخاب کرده است. اگر ایران عمان یا کویت (که در برخی مسائل منطقه‌ای میانجیگری کرده‌اند) را برای این منظور انتخاب می کرد، این اقدام به سرعت علنی و عواقب بعدی علنی شدن آن مانع از آغاز مذاکرات میان تهران و ریاض می شد. ایران می خواهد تونس را واسطه قرار دهد تا اگر عربستان با آغاز مذاکرات موافقت کرد آنگاه آن را علنی سازد.

این روزنامه کویتی جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نمی دهد، اما می نویسد: بر اساس اصل حفظ منافع ایران و عربستان سعودی و همچنین منطقه خاورمیانه لازم است دو طرف مناقشات میان خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند؛ تشدید بحران در روابط تهران و ریاض به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان از ژانویه 2016 به شدت تیره و تار شده است.


تکمیلی: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد ایران درخواستی از تونس برای میانجی گری میان ایران و عربستان نداشته و این خبر تکذیب می‌شود.


انتهای پیام/

درخواست ایران برای میانجیگری تونس به منظور از سرگیری روابط تهران ریاض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۶
ایران در تمام عرصه پیروز وسربلند است .
آخرین اخبار